Nastasade hajottaa tuulilaseja – Näin paljon lasin vaihtaminen maksaa
Useimmiten tuulilasivahinko sattuu kevään kynnyksellä, kun autojen alla on talvirenkaat ja sulilla ajoteillä irtosoraa.
Suomessa vaihdetaan vuosittain jopa 200 000 auton tuulilasia. Pelkkä lasin korjaaminen maksaa kiveniskemien osalta keskimäärin 70 euroa. Sen kanssa selviää huomattavasti huokeammalla kuin keskimäärin 800 euron lasin vaihdolla.
Hintaa yleensä nostaa ajoneuvon erilaiset tekniset ominaisuudet, kuten kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS), tuulilasin lämmitys tai lämmönheijaistuskyky, akustiikka ym.
– Erikoisemmissa tapauksissa yksittäiset lasinvaihdot saattavat liikkua jopa useissa tuhansissa euroissa, kertoo Pohjola Vakuutuksen kumppanuuspäällikkö Timo Impinen.
Karkeasti ottaen kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä on korjattavissa, mutta sitä suuremmat vaativat lähtökohtaisesti uuden tuulilasin. Pohjola Vakuutuksen lasiturva korvaa lasin korjauksen ilman omavastuuta.
Särö kannattaa korjata pikaisesti
Mikäli tuulilasiin ilmaantuu särö, kannattaa se käydä näyttämässä tuulilasiammattilaisella mahdollisimman pian, sillä säröllä on tapana paheta ajan kanssa. Iskemäkohta kannattaa ensiapuna suojata teipillä, jotta vaurioon ei pääse likaa. Etenkin talvella iskemä laajenee herkästi halkeamaksi:
– Kun lasiin ja siihen tulleeseen säröön hohkaa ulkopuolelta kylmää ilmaa ja sisältä puhaltaa lämmintä, lasin ulko- ja sisäpinnan lämpötilaero kasvaa suureksi. Tällöin tuulilasi halkeaa helposti kiveniskemän kohdalta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden johtaja Maarit Lepistö kertoo.
Tuulilasin hajoamisessa on kyse huonosta tuurista. Tyypillisesti tuulilasiin lentää kivi tai nasta ohitustilanteessa tai muussa kiihdytystilanteessa, esimerkiksi moottoritielle liityttäessä, johon kohteeksi joutuva auto ei useinkaan voi vaikuttaa.
Hajoamista voi kuitenkin välttää yhdellä peruskikalla, joka parantaa liikenneturvallisuutta yleisestikin. Riittävä etäisyys edellä ajavaan eli turvaväli pienentää riskiä saada kivi tai nasta tuulilasiin.
Lasiturvasta on tullut entistä suositumpi osa autovakuutusta, mikä varmasti johtunee ainakin osittain katsastusasetuksen muutoksesta. Lasivahingon voi toki korvata myös kaskovakuutuksen kolarointiturvasta, mutta silloin luvassa on bonusmenetyksiä, joita lasiturvalla ei tule.
Laseja korjauttamalla voimme vaikuttaa merkittävästi ympäristökuormitukseen.
Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vuositasolla noin 40 prosenttia tuulilasivahingoista korjataan ja lopuissa tapauksissa lasi vaihdetaan uuteen. Maarit Lepistö suosittelee selvittämään aina korjaamisen mahdollisuuden, sillä se on edullinen ratkaisu paitsi autoilijan kukkarolle myös ympäristölle.
– Lasin valmistus kuluttaa todella paljon energiaa. Osa laseista voidaan tietysti kierrättää, mutta iso osa päätyy kaatopaikalle. Laseja korjauttamalla voimme vaikuttaa merkittävästi ympäristökuormitukseen.
Lue Pohjola Vahinkoavusta, kuinka korjautat autosi tuulilasin tai yritysajoneuvon tuulilasin jopa ilman puhelinsoittoa ja vahinkoilmoituksen tekemistä.
Tutustu Pohjola Vakuutuksen autovakuutukseen
Juttu julkaistu 22.3.2020 ja sitä on päivitetty 26.5.2023.