Perjantai 13. ei ole epäonnen päivä – nämä päivämäärät pomppaavat oikeasti tilastoissa
Perjantai 13. päivä ei ole ansainnut mainettaan epäonnen päivänä – ainakaan autoilijoiden näkökulmasta. Pohjola Vakuutuksen tilastot kertovat, milloin ja kenelle vahinkoja todellisuudessa sattuu eniten.
Perjantai 13. päivä tunnetaan kansainvälisesti epäonnen päivänä, mutta ainakaan Pohjola Vakuutukseen ilmoitetut ajoneuvovahingot eivät tue myyttiä.
– Päivä ei erotu tilastoissamme poikkeuksellisena, sillä se osuu vuosittain eri vuodenajoille ja erilaisiin sääolosuhteisiin, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Kristian Hiljander kommentoi.
Perjantai ei muutenkaan korostu vakuutustilastoissa erityisen epäonnisena päivänä. Hiljanderin mukaan vahinkoja sattuu melko tasaisesti arkisin eri viikonpäivinä, joskin maanantai näyttää olevan hieman muita vahinkoalttiimpi päivä.
– Viikonloppuisin on rauhallisempaa, ja sunnuntaisin ajoneuvovahinkoja sattuu keskimäärin vähiten.
Perjantai 13. on tavallinen – mikä on todellisuudessa epäonnisin päivä?
Ajoneuvovahinkojen näkökulmasta viime vuoden todellinen epäonnen päivä oli maanantai 27. marraskuuta 2023.
– Tuolloin oli vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen kylmä ja osassa maata mitattiin jopa pakkasennätyksiä. Pakkaset aiheuttavat autoilijoille paljon harmia etenkin arkipäivisin: kun olisi aika lähteä töihin, ei auto välttämättä käynnistykään, Hiljander kuvailee.
Vuonna 2023 perjantai 13. päivä oli lokakuussa. Sää oli pääsääntöisesti pilvinen, mutta sateeton.
Vuoden 2024 epäonnisin päivä liikenteessä on toistaiseksi ollut perjantai 2. tammikuuta, jolloin niin ikään kovat pakkaset aiheuttivat hurjan määrän autopalveluvahinkoja. Hiljander nostaa esiin myös tiistain 23. huhtikuuta, jolloin kolaroitiin poikkeuksellisen paljon vuodenaikaan nähden.
– Epäonnen sijaan syy oli tosin poikkeuksellisissa sääolosuhteissa, sillä tuolloin takatalvi yllätti autoilijat ennätyksellisen runsaalla lumisateella. Moni oli ehtinyt tässä vaiheessa kevättä jo vaihtaa kesärenkaisiin, mikä lisäsi vahinkojen määrää, Hiljander kertoo.
– Vuotta on kuitenkin neljännes jäljellä, joten on mahdollista, että vuoden epäonnisin liikennepäivä on vasta edessä.
Voisiko se olla perjantai 13. päivä? Se osui vuonna 2024 syyskuiseen päivään, jonka sääennusteessa on laaja saderintama etelästä pohjoiseen paikoittaisilla, yli 50 millin rankkasateilla.
– Perjantaille emme ennusta erityisen paljon ajoneuvovahinkoja. Viikonlopun viettoon ajelevien kannattaa noudattaa tervettä varovaisuutta, Hiljander sanoo.
Kolari sattuu todennäköisimmin nuorelle miehelle Uudellamaalla
Perjantai 13. päivän epäonnisuus näyttää siis olevan liikenteessä myytti, mutta kärsiikö jokin kuljettajaryhmä tilastojen valossa erityisen huonosta onnesta?
Pohjola Vakuutukselle tehtyjen vahinkoilmoitusten perusteella kolari sattuu todennäköisimmin nuorelle miehelle: alle 20-vuotiaiden mieskuljettajien vahinkotiheys on yli 30 prosenttia korkeampi kuin samanikäisillä naisilla ja 140 prosenttia korkeampi kuin 40–44-vuotiailla miehillä.
Vahinkotiheys laskee ja sukupuolten välinen ero tasoittuu hiljalleen iän ja ajovuosien karttuessa. Vahinkotiheys kohoaa jälleen noin 70 ikävuodesta eteenpäin.
Alueellisesti kolarivahingoissa korostuvat isojen asuinkeskittymien maakunnat, joista Uusimaa pitää korkeimmalla vahinkotiheydellä kärkipaikkaa.
– En silti lähtisi kutsumaan uusimaalaisia nuoria miehiä epäonnisimmiksi kuskeiksi, sillä kolarivahinkoihin ja niiden välttämiseen liittyy tyypillisesti se, missä liikkuu ja kuinka paljon liikkuu sekä kuljettajan oma liikennekäyttäytyminen. Onneen luottamisen sijaan kannattaa satsata tarkkaavaisuuteen liikenteessä, Hiljander sanoo.