Lauhojen ja vähälumisten talvien yleistyminen ilmastonmuutoksen myötä tuo mukanaan harmillisen seurauksen autoilijoille. Sahaava lämpötila, ilmankosteus, vesikelit ja nastarenkaat aiheuttavat teiden asfalttipintoihin vaurioita, jotka yhdessä hiekoitushiekan kanssa johtavat helposti tuulilasivaurioihin. 

Tyypillisesti vaurio syntyy ohitus- tai muussa kiihdytystilanteessa, kun edellä ajavan auton renkaista lentää kivi tai nasta tuulilasiin 

Nopea toiminta on tuulilasivahingoissa valttia, sillä viivyttely voi johtaa pienen särön kasvamiseen merkittäväksi halkeamaksi. Siksi vähäisenkin vahingon satuttua kannattaa suunnata mahdollisimman pian lasikorjaamolle. Etenkin talvella nopean korjaamisen tärkeys korostuu. 

– Kun lasiin ja siihen tulleeseen säröön hohkaa ulkopuolelta kylmää ilmaa ja sisältä puhaltaa lämmintä, lasin ulko- ja sisäpinnan lämpötilaero kasvaa suureksi. Tällöin tuulilasi halkeaa helposti kiveniskemän kohdalta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden johtaja Maarit Lepistökertoo. 

Nopea reagointi säästää euroja ja ympäristöä

Kun vahinkoon reagoi nopeasti, on todennäköisempää, ettei tuulilasia joudu vaihtamaan kokonaan uuteen. Se puolestaan säästää autoilijalta pitkän pennin. 

Tuulilasin korjaaminen maksaa kiveniskemien osalta keskimäärin 70 euroa, mutta jos lasi on vaihdettava uuteen, nousee keskihinta yli 800 euron. Lasien hinta vaihtelee niiden sisältämän tekniikan mukaan, ja kalleimmillaan vaihto voi maksaa jopa 2 000 euroa. 

– Uudet tuulilasit sisältävät usein kuljettajaa avustavia ominaisuuksia, kuten kaistallapitoavustimia tai auton ympäristöä havainnoivia järjestelmiä. Tuulilasin vaihdon yhteydessä tällaiset järjestelmät joudutaan aina kalibroimaan, jotta ne toimivat oikein. Se nostaa vaihdon hintaa, Lepistö kertoo.

Lepistö kannustaa autoilijoita tarkistamaan, onko auton vakuutusturva ajan tasalla. Jos autossa on lasivakuutus, korvaa vakuutus lasin korjauksen ilman omavastuuta ja autoilija säästää tuntuvan summan.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vuositasolla noin 40 prosenttia tuulilasivahingoista korjataan ja lopuissa tapauksissa lasi vaihdetaan uuteen. Lepistö suosittelee selvittämään aina korjaamisen mahdollisuuden, sillä se on edullinen ratkaisu paitsi autoilijan kukkarolle myös ympäristölle. 

– Pelkästään Suomessa vaihdetaan vuosittain yli 200 000 tuulilasia, ja lasin valmistus kuluttaa todella paljon energiaa. Osa laseista voidaan tietysti kierrättää, mutta iso osa päätyy kaatopaikalle. Laseja korjauttamalla voimme vaikuttaa merkittävästi ympäristökuormitukseen. 

Toimi näin, kun tuulilasiin tulee särö tai halkeama

  1. Varmista jo ennen vahinkoa, että autosi vakuutukseen kuuluu lasiturva.
  2. Kun vahinko sattuu, suojaa iskemäkohta heti teipillä, jotta vaurioon ei pääse likaa, joka voi edesauttaa lasin halkeamista. Säilytä aina teippiä hansikaslokerossa vahingon varalta. 
  3. Selvitä vakuutuksesi lasikumppani ja suuntaa mahdollisimman pian korjaamolle. Kivenisku saattaa laajentua suuremmaksi halkeamaksi yhdenkin yön aikana.  
  4. Jos lasi voidaan korjata, se korvataan vakuutuksesi lasiturvasta ilman omavastuuta. 
  5. Jos lasi pitää vaihtaa, maksat omavastuun ja vakuutus korvaa loput.
  6. Mikäli lasi korjataan tai vaihdetaan muualla kuin vakuutuksen lasikumppanilla, tee vahinkoilmoitus ja hae korvausta jälkikäteen.

Lue lisää:

Akku, lämmitys, renkaat – ovatko auton talvivarusteet kunnossa?

Käytettyä autoa etsimässä? 10 + 1 vinkkiä auton ostoon