Useimmat autot seisovat valtaosan vuorokaudesta kotipihassa tai työpaikan parkkipaikalla käyttämättöminä. Tuo luppoaika on mitä parhain lataushetki sähköautoille: yli 90 prosenttia sähköautojen latauksista tehdään yöaikaan kotona, alle 10 prosenttia julkisissa latauspisteissä.

Lisääntyneen kilpailun ansiosta latauslaitteiden hinnat ovat laskussa. Laadukkaan latauspisteen saa taloyhtiöön tai omakotitaloon noin tuhannella eurolla. Lisäkustannuksia tulee asennus- ja kaapelointitöistä, joiden tarve vaihtelee kiinteistökohtaisesti.

Sähköauton lataaminen taloyhtiön pihalla

On tärkeää selvittää ja sopia latausasiat ennen sähköauton hankintaa. Jos auto kurvaa pihaan yllättäen, tiedossa voi olla latausriitoja osakkaiden kesken.

Kerro sähköauton lataustarpeesta isännöitsijälle ja taloyhtiön hallitukselle, joka voi tuoda asian yhtiökokouksen päätettäväksi. Jos seuraavaan yhtiökokoukseen on pitkä aika, voivat ne osakkaat, jotka omistavat yhdessä vähintään kymmenesosan taloyhtiön osakkeista, vaatia asian käsittelyä ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

Sähköautoa ei pidä ladata omin luvin taloyhtiön lämpötolpasta, sillä tolppaa ei ole tarkoitettu jatkuvaan lataukseen. Lämpötolpassa voi olla ajastin, joka antaa virtaa vain tiettyinä aikoina, eli akkua ei saa ladattua täyteen. Sähköasentajan on syytä varmistaa rasian sähköturvallisuus etukäteen, vaikkei laki sitä vaadikaan.

Oikeudenmukainen lähtökohta on veloittaa asukkaita lataussähköstä toteutuneen kulutuksen mukaan. Perinteistä polttomoottoria esilämmittäessä puhutaan vuositasolla vain kymmenien eurojen kustannuksesta, mutta sähköauton ympärivuotinen lataustarve nostaa vuosikustannukset satasiin.

Jos taloyhtiön autopaikka on taloyhtiön hallissa, helpoin tapa päästä alkuun on rakentaa vain sellainen määrä latauspisteitä, joiden tekeminen ei vaadi muutoksia talon sähköjärjestelmään. Silloin asiasta voidaan päättää yhtiökokouksessa yksinkertaisella enemmistöllä, kunhan vastikemaksut eivät nouse kohtuuttomasti. Käytännössä puhutaan muutamasta latauspisteestä.

Autopaikka voi olla myös osakkaan hallinnassa, mutta silloinkaan latauspistettä ei saa asennuttaa ilman taloyhtiön lupaa. Ensin pitää selvittää, onko osakkaiden joukossa muita asiasta kiinnostuneita. Muuten voi käydä niin, että ensimmäiset sähköautoilijat saavat latauspisteen halvalla, mutta seuraavien kohdalla joudutaan tekemään kalliita muutoksia koko sähköjärjestelmään.

Sähköautojen lisääntyessä tarvitaan myös latauksenhallintajärjestelmää. Se säätelee lataustehoa älykkäästi, jotta virtaa riittää kaikille tarvitsijoille, eikä sähköjärjestelmä kuormitu liiaksi. Esimerkiksi OP Kiinteistösijoitus tarjoaa taloyhtiökohteissaan asukkaille sähköautojen älylatauspalvelua, joka veloittaa sähkökustannukset lataajalta automaattisesti.

Sähköauton lataaminen omakotitalossa

Myös omakotitalossa latauspisteen suunnittelu alkaa sähköasentajan tai -suunnittelijan tekemällä sähköverkon kartoituksella. Jos sähköjärjestelmän kuormitus uhkaa kasvaa liian suureksi sähköautoa ladattaessa, liittymän kokoa kasvatetaan. Tyypillisessä suomalaisen omakotitalon sähköliittymässä (3 x 25 A -sulakkeet) ei voida varmuudella käyttää kaikkia sähköautolatureita.

Normaalia kotitalouspistorasiaa suositellaan käytettäväksi sähköauton latauksessa ainoastaan tilapäisesti, ja silloinkin latausvirta on rajoitettava riittävän pieneksi (esimerkiksi 8 A). Yleensä latausvirtaa rajoitetaan auton latauskaapelin ohjausyksiköstä.

Jos lämpötolppaa tai muuta maadoitettua kotitalouspistorasiaa käytetään lataukseen, sähköasentajan on aina ensin varmistettava pistorasian sähköturvallisuus ja se, että pistorasian asennus soveltuu lataukseen. Mikä tahansa pihalla oleva pistorasia ei siis välttämättä käy sähköauton lataamiseen edes tilapäisesti. Käyttöön soveltumaton tai viallinen rasia kuumenee ja voi aiheuttaa tulipaloriskin. Pistorasiassa pitää olla myös vikavirtasuojaus.

Type 2 -standardin mukainen pistorasia on varma ratkaisu paitsi taloyhtiökäyttöön myös omakotiasukkaalle. Se sopii myös ladattavalle hybridille, jossa on sekä sähkö- että polttomoottori. Type 2 -liitäntä mahdollistaa turvallisen ja nopean latauksen myös kolmivaihe- eli niin sanotulla voimavirralla sekä älykkään lataustehon etäohjauksen esimerkiksi sähkön hinnan tai kiinteistön sähköverkon kuormituksen mukaan. Yksivaihevirralla eli valovirralla ladattaessa latausteho jää selvästi pienemmäksi.

Joihinkin kotilatausasemiin on asennettu kiinteä latauskaapeli. Irrotettavaa kaapelia tarvitaan julkisten latauspisteiden käyttöä varten, joten sekin on hyvä olla olemassa. Jos autopaikka sijaitsee tallissa tai katoksessa, sinne voidaan asentaa seinärasia, jolloin kaivuutöitä ja maakaapelointia ei välttämättä tarvita lainkaan.

Kannattaa varmistaa laitetoimittajalta tai autonvalmistajalta, että latauspiste ja auton latausliitin ovat yhteensopivat. Type 2 on yleinen eurooppalaisissa autoissa, mutta japanilaisissa ja amerikkalaisissa autoissa näkee myös Type 1 -liittimiä.

Lisää hyödyllisiä neuvoja löydät Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -oppaasta. sekä Sähköauton ostajan ABC -lehtisestä.

Asiantuntija: Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola

Hanki sähköauto ilman omistamisen huolia. Tutustu OP Kulku-palveluun.