Mikäli rengas on tyhjä, vaihda tilalle vararengas. Mikäli vararengasta ei autosta löydy, voi tilanteen pelastaa paikkausvaahto. Monista uudemmista autoista löytyy vararenkaan sijaan juuri paikkausvaahto ja kompressori. Ne kuitenkin tuovat vain väliaikaisen avun puhkeamiseen.

– Jos auton ohjaustuntuma muuttuu yhtäkkiä epävakaaksi tai auto alkaa puoltamaan, kannattaa pysähtyä tarkistamaan tilanne turvalliseen paikkaan, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Hankalassa paikassa paikkausvaahto voi olla vararenkaan vaihtamista mukavampi vaihtoehto, sillä huonolla kelillä renkaan vaihtaminen tien pientareella ei ole se kaikkein helpoin askare. Tällaisia tilanteita varten autossa kannattaa pitää paikkausvaahto ja tupakansytyttimellä toimiva kompressori.

Väliaikaisen paikan jälkeen auto pitää viedä mahdollisimman pian huoltoliikkeeseen, jossa rengas voidaan paikata paremmin tai vaihtaa uuteen. Pistovaurion kohdalla vaihtoehto voi olla paikkaaminen rengas ”kumitulpalla”. Sen kestävyyttä on kuitenkin hankala ennustaa, joten renkaan uusimien on ainoa varmuudella kestävä vaihtoehto.

Voiko rengasrikkoja ehkäistä?

Nokian Renkaiden Matti Morrin mukaan paras tapa ehkäistä rengasrikkoja on pitää renkaassa oikea ilmanpaine. Uudemmissa autoissa on rengaspaineiden valvontajärjestelmiä, mutta vanhemmissa autoissa paineiden seuraaminen jää kuljettajan hartioille.

– Renkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baria auton valmistajan suosituksia korkeammat paineet. Pienestä ylipaineesta on pelkkiä hyötyjä: vierintävastus pienenee ja renkaan kestävyys paranee, neuvoo Morri.

Paineesta huolehtimisen lisäksi esimerkiksi tietyömaiden lähettyvillä kannattaa ajaa varovaisesti. Samoin paikoissa, joissa on sepeliä. Terävä kivenpalanen voi lävistää teräsvyörenkaan erityisesti märällä kelillä yllättävän helposti.

Renkaiden yhtäkkinen tyhjeneminen kertoo useimmiten rikkoutuneesta renkaasta, mutta tyhjentynyt rengas ei automaattisesti tarkoita vierailua korjaamolla. Erityisesti kovilla pakkasilla rengaspaineet saattavat pudota ajettaessa auto lämpimästä tallista pakkaskeliin. Tyhjentyneeseen renkaaseen kannattaa kuitenkin reagoida aina, sillä liian tyhjällä renkaalla ajaminen vaurioittaa renkaan runkoa.

Milloin uusi rengas?

Puhkeamistilanteessa kannattaa aina harkita tarkkaan, korjaantuuko rengas paikkaamalla vai pitääkö se uusia kokonaan. Erityisesti enemmän kuluneen renkaan kohdalla uusimiseen kannattaa suhtautua kriittisesti.

Mikäli rengassarja on kovin kulunut, voi edessä olla koko rengassarjan uusiminen. Mikäli uuden renkaan kulutuspinta on useamman millin muuta sarjaa suurempi, kannattaa samalla uusia kaikki renkaat.

Jos uuden renkaan ympärysmitta on hieman kuluneita suurempi, mikä saattaa aiheuttaa rasitusta auton tasauspyörästölle. Samasta syystä erityisesti eri kokoisella vararenkaalla ei kannata ajaa pidempään kuin on tarvetta.

Renkaan kulutuspintojen suhteen kannattaa muutenkin olla tarkkana, sillä liian kulunut rengas ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Lain mukaan kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 mm, mutta tosiasiassa niin kulunut rengas on kovemmassa vauhdissa vaarallinen.

Suositusten mukaan urasyvyyttä kannattaa olla ainakin 4 mm, kun uudessa renkaassa sitä on 8 mm. Talvikelillä lain mukainen minimiurasyvyys on 3 mm, mutta niissäkin 4 mm suositusrajasta kannattaa pitää kiinni.

Lähde: www.turvallisetrenkaat.fi

Katso alla olevalta videolta vinkit vararenkaan vaihtamiseen.

Muuta evästeasetuksiasi