Routakuopat yhä useammin autoilijan riesana – näitä vahinkoja ne aiheuttavat
Sateet ja loska täyttävät salakavalasti routakuoppia, joiden syvyys saattaa yllättää ja joihin ajaminen vahingoittaa autoa.
Joka viides autoilija pitää lähialueidensa teiden kuntoa huonona tai erittäin huonona, selviää OP Ryhmän kyselystä. Tyytymättömyyttä on erityisesti maaseudulla asuvien keskuudessa. Huonokuntoiset tiet aiheuttavat vuosittain satoja vahinkoja ajoneuvoille.
– Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vahinkoja tapahtuu eniten niillä alueilla, joissa liikennettä on paljon, eli pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Pääkaupunkiseudulla on ajettu paljon routakuoppiin esimerkiksi kehäteillä ja Itäväylällä. Näiden alueiden jälkeen tilastoissa seuraavat Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo.
Myös Traficomin tilastot osoittavat, että maanteiden korjausvelka kasvaa koko ajan. Traficomin viime vuoden marraskuussa julkaisemien tietojen mukaan huonokuntoisten maanteiden päällysteiden määrä on noin kaksinkertaistunut viimeisen 10 vuoden aikana.
Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan liikenteessä on sattunut tavallista enemmän vahinkoja heinä-syyskuussa. Ajoneuvovahingoista maksetut korvaukset kasvoivat 11 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.
– Ilmastonmuutoksen aiheuttamat sääilmiöt kuluttavat teitä enemmän. Lämpimien säiden ajanjakson pidentyminen lisää kelirikkoa syksyisin ja talvisin. Sadevesi ei pääse haihtumaan sorateiden pinnasta eikä pinta pääse välillä kuivumaan ja tiet pehmenevät. Lisäksi rankkasateet ja sahaavat lämpötilat kuluttavat teiden päällysteitä, kertoo Hiljander.
Routakuopat vaurioittavat usein renkaita ja vanteita – syksyllä vaarana myös vesiliirto
Kyselyyn vastanneista 27 prosenttia kertoo, että teiden huono kunto on aiheuttanut vahinkoa ajoneuvolle. Eniten vahinkoa on aiheutunut autoilijoille Pohjois- ja Itä-Suomessa, joissa reilu kolmannes vastaajista kertoo autonsa vaurioituneen tien huonon kunnon takia.
Vastaajien mukaan vahingot ovat olleet yleisimmin rengas- tai vannevaurioita. Myös autojen pohjia ja maalipintoja on vaurioitunut.
Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan kuoppiin ja routamonttuihin ajamisesta ja vesiliirrosta johtuvia vahinkoja on tänä vuonna sattunut syyskuun loppuun mennessä jo enemmän kuin viime vuonna yhteensä. Erityisesti veden tai loskan täyttämät routakuopat ovat koituneet monen auton kohtaloksi. Routakuoppaan ajaminen on rikkonut renkaiden ja vanteiden lisäksi esimerkiksi ohjausvaihteita ja akkukoteloita. Myös routakuoppien väistäminen aiheuttaa vaaratilanteita ja vahinkoja.
– Näin syksyllä kannattaa olla erityisen varovainen, kun ajaa heikkokuntoisilla teillä. Veden tai loskan täyttämien kuoppien syvyyttä on vaikea arvioida. Kun vesi ja loska kertyvät teiden uriin, on lisäksi vesiliirron vaara suuri. Tilanteisiin voi varautua varmistamalla, että renkaiden kunto on hyvä, auto on huollettu asianmukaisesti ja ajonopeus valitaan tilanteen mukaan, Hiljander neuvoo.
OP Ryhmän syyskuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1448. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 2,8 prosenttiyksikköä.