Hirvikolari johti viiden auton peräänajoon Lahden moottoritiellä: ainakin 10 ihmistä loukkaantui. Usean auton peräänajo ysitiellä ruuhkautti liikenteen pahasti Tampereella. Peräänajo valtatiellä Nakkilan kohdalla – liikenne kulkee ohituskaistan kautta hinaukseen saakka. Ikaalisissa neljän auton peräänajo kolmostiellä – liikenne ruuhkautui pahasti.

Siinä muutamia otsikoita satunnaisista verkkojutuista viime kuukausilta. Onnettomuustietoinstituutti OTI:n mukaan vuonna 2022 sattui yli 12 000 peräänajoa, mikä oli noin 30 prosenttia kaikista liikennevahingoista.

Asiantuntijalla on varmuus siitä, mikä on peräänajojen syy.

– Merkittävä syy peräänajoihin on varmasti ollut riittämätön turvaväli, sanoo kuljettajien jatkokoulutuksen suunnittelija Toni Vuoristo Liikenneturvasta.

Turvaväli vähintään 80 metriä, kun nopeus on 80 km/h


Tieliikennelain mukaan "ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole". Mitä se tarkoittaa käytännössä?

Maantieajossa turvaväli on metreinä sama kuin nopeusmittarin lukema.

– Maantieajossa hyvissä olosuhteissa, kuten kuivalla kesäkelillä, ajoneuvojen välisen turvavälin pitää olla vähintään neljä sekuntia. Metreinä se on sama kuin nopeusmittarin lukema – eli kun ajetaan nopeudella 80 km/h, turvavälin pitää olla vähintään 80 metriä.

Sama vähintään neljä sekuntia toimii turvavälinä myös moottoritiellä. Jos nopeus on esimerkiksi 120 km/h, turvavälin pitää olla vähintään 120 metriä.

Aina sama tuntivauhti ja sama etäisyys eivät päde. Joskus etäisyyden on tarkoituksenmukaista olla hieman vähemmän tai reilusti enemmän.

– Taajama-ajossa sopiva turvaväli on vähintään puolet nopeudesta. Jos nopeus on esimerkiksi 40 km/h, turvavälin pitää olla ainakin 20 metriä, Vuoristo sanoo.

Liukkaalla kelillä pysähtymismatka tuplaantuu

Tieliikennelain mukaan myös "ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet".

Kuivalla asfalttitiellä tarvitsee pysähtymiseen 80 km/h:n nopeudesta matkaa noin 50 metriä ja aikaa noin neljä sekuntia. Liukkaalla kelillä pysähtymismatka kaksinkertaistuu 100 metriin ja pysähtymisaika kahdeksaan sekuntiin. Liukkaalla kelillä auto pysähtyy 80 km/h:n nopeudesta samassa ajassa kuin kuivalla kelillä, jos sen nopeus on korkeintaan 60 km/h.

Liukkaalla kelillä onkin tärkeää vähentää ajonopeutta ja lisätä turvaväliä.

Turvavälistä on myös hyötyä ajon aikana

Liian lyhyestä turvavälistä on rutkasti haittaa koko ajon ajan. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa:

  • joutuu ajamaan tämän ehdoilla
  • joutuu koko ajan miettimään, mitä edellä ajava tekee
  • ajo on tempoilevaa, epätaloudellista ja rasittavaa.

Kun pitää riittävää turvaväliä:

  • näkee mitä edessä tapahtuu ja voi rauhassa ennakoida tilanteita
  •  jää tarvittaessa aikaa ja tilaa toimia
  •  ajaminen on rauhallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa.

Turvavälin huomioimalla pääsee siten huomattavasti varmemmin perille kolhimatta autoaan tai lähimmäisiään.