Sekoitatko sinä nämä liikennemerkit keskenään?
Lisää aiheesta
Suomalaiset tuntevat liikennemerkit pääasiassa hyvin, mutta poikkeuksiakin on.
Vaikka liikennemerkit tunnetaan Suomessa hyvin, on tilanteita, jossa voi joutua pohtimaan useamman kerran merkin tarkoitusta. Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti nimesi viisi liikennemerkkiparia, jotka menevät monelta sekaisin.
Suojatie-merkki (E1) ja Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki (B7)
Suojatie-merkki (sääntömerkki E1) on varmasti kaikille suomalaisille tuttu, vaikka merkissä oleva ihmishahmo hieman muuttuikin viimekesäisen tieliikennelain uudistuksen myötä. Vieraampi on sen sijaan uusi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki (etuajo-oikeus- ja väistämismerkki B7), joka muistuttaa hieman Suojatie-merkkiä.
– Se osoittaa, että ajoradalla kulkevien ajoneuvojen on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittäviä pyöräilijöitä. Merkin tilalla voitaisiin käyttää myös väistämisvelvollisuutta imaisevaa kärjellään seisovaa kolmiota (B5), Ruutti kertoo.
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkin yhteydessä käytetään aina myös Suojatie-merkkiä. Siksi merkkien mahdollisesta sekoittumisesta ei aiheudu ongelmia.
Pysäyttäminen kielletty - (C37) ja Pysäköinti kielletty -merkit (C38)
Pysähtyminen kielletty - ja Pysäköinti kielletty -merkit ovat olleet pitkään käytössä. Moni sekoittaa ne kuitenkin edelleen keskenään.
Pysähtyminen kielletty -merkki kieltää pysähtymisen tietyllä paikalla, jos liikenne-este, kuten ruuhka, ei pysähtymistä edellytä. Pysäköinti kielletty -merkki mahdollistaa ajoneuvon pysäyttämisen, kun kyytiin otetaan ihmisiä tai kuormataan tai puretaan lastia.
– Pysäköinti on lain mukaan ajoneuvon seisottamista kuljettajan kanssa tai ilman. Laki ei kuitenkaan määrittele tarkemmin, milloin pysähtyminen muuttuu pysäköimiseksi. Pysäköintivirhemaksut Pysäköinti kielletty -merkin rajoittamalla alueella ovatkin yleisiä.
Pakollinen ajosuunta -merkit (D1.1, D1.2 ja D1.3) ja Yksisuuntainen tie -merkit (E14.1 ja E14.2)
Pakollinen ajosuunta -merkki on määräysmerkki, joka osoittaa risteyksessä pakollisen ajosuunnan. Sääntömerkkien ryhmään kuuluva Yksisuuntainen tie -merkki taas osoittaa, että tieosuudella on yksisuuntainen ajoneuvoliikenne merkin osoittamaan suuntaan.
– Ero on siinä, että yksisuuntaisella tiellä ei ole vastaantulevaa ajoneuvoliikennettä, ellei kaksisuuntaista pyöräliikennettä ole erikseen sallittu lisäkilvellä. Pakollinen ajosuunta -merkki taas ei määrittele tieosuuden liikennesuuntaa, ainoastaan suunnan, johon tienkäyttäjä kyseisessä risteyksessä saa ajaa, Ruutti selventää.
Nopeusrajoitus -merkki (C32) ja Nopeusrajoitusalue -merkki (C34)
Nopeusrajoitus -merkki on voimassa kunnes kyseinen tie loppuu tai vastaan tulee uudesta nopeusrajoituksesta ilmoittava merkki. Se voi olla joko Nopeusrajoitus- ja Nopeusrajoitusalue-merkin ja niiden vaikutusalueen päättymistä osoittavien merkkien lisäksi myös esimerkiksi Pihakatu- (nopeusrajoitus 20 km/h) tai Taajama-merkki (nopeusrajoitus 50 km/h).
– Nopeusrajoitusalue -merkin voimassaolo jatkuu myös risteyksestä kääntymisen jälkeen. Sitä käytetään yleensä selkeästi rajoittuvilla alueilla, kuten päättyvillä asuinkaduilla.
Pyöräilijöitä -merkki (A18) ja Polkupyörällä ajo kielletty -merkki (C11)
Pyöräiljöitä -merkki varoittaa muita ajoneuvoja tienkohdista, joissa polkupyöräilijät ja mopoilijat siirtyvät kevyenliikenteenväylältä ajoradalle. Se ei siis rajoita kaksipyöräisten liikkumista, kuten Polkupyörällä ajo kielletty -merkki.
– Polkupyörällä ajo kielletty -merkki kieltää polkupyörällä ajamisen, mutta ei mopoilua. Jos halutaan kieltää sekä mopoilu että pyöräily, käytetään kesällä 2020 voimaan tullutta Polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty -merkkiä (C12), Ruutti opastaa.
Haluatko kerrata suomalaiset liikennemerkit? Se onnistuu Väylä.fin sivuilla.
Lue myös:
1.6.2020 otetaan käyttöön uusia liikennemerkkejä
Uusi tieliikennelaki: Pyöräilijä, tiedätkö kuka väistää jatkossa?