Sähköautokuume leviää Suomessa liki kulovalkean tavoin ja ympäristöystävällisempää autoilua vauhdittaa myös kipurajoille noussut polttoaineen hinta.

Taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteet toteutetaan useimmiten yhteishankintana ja avaimet käteen-periaatteella, jolloin investointi maksetaan pois joko vastikkeina tai latausoperaattorin kerääminä palvelumaksuina. Omakotiasujan on sen sijaan maksettava koko lysti itse ja ilman ARA-tukia – tarvittavissa sähkötöissä voi toki hyödyntää kotitalousvähennystä.

Vaikka autotallissa, autokatoksessa tai pihalla olisikin lataukseen sopivalta näyttävä sähköpistoke tai lämmitystolppa, ei sähköautoa kannata tilata kotipihaan suin päin, tähdentää Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä.

– Aivan ensimmäiseksi pitää selvittää, kestääkö sähköliittymän pääsulakekoko ylipäätään sähköauton lataamisen ja siitä tulevan lisäkuorman. Liittymäkoon voi tarkistaa sähkösopimuksesta tai -laskusta.

Vielä paremman varmistuksen saa, jos asian jättää sähköalan ammattilaisen huoleksi. Samalla kannattaa tarkastaa myös sähköverkon muu kunto ja selvittää sen uusimistarve.

– Kapasiteetti voi olla kovilla etenkin hieman vanhemmissa sähkölämmitteisissä taloissa, joissa sähköverkko alkaa olla muutenkin uusimisen tarpeessa. Pelivaraa saattaa kuitenkin olla niukasti myös uudemmissa taloissa, jos asumiskustannuksia on pyritty kaikin tavoin minimoimaan.  Se voi tarkoittaa esimerkiksi pienintä mahdollista sulakekokoa.

Halpislaite voi käydä lopulta kalliiksi

Myös latauslaitteiden hankinnassa kannattaa olla tarkkana ja etenkin verkkokaupoissa on tarjolla teknisesti hyvinkin monenkirjavia tuotteita. Kovimman riskin ottaa, jos tilaa ulkomailta halvan, kaukomailla valmistetun ja merkiltään tuntemattoman laitteen.

– Silloin saattaa joutua maahantuojan asemaan ja olla sen myötä vastuussa myös laitteen aiheuttamista vahingoista. Sen jälkeen lysti ei ole enää halpaa, Heikkilä muistuttaa.

Hän itse pitää parhaana vaihtoehtona latauslaitetta, joka on varustettu dynaamisella kuormanhallinnalla. Se varmistaa, että auto ottaa latausvirtaa vain kiinteistön oman sähköverkon kulloinkin salliman määrän ja ilman ylikuormituksen riskiä.

– Hankintahinta on hieman korkeampi, mutta se tuo samalla mielenrauhaa.

Mieti myös mahdollisia käyttömuutoksia

Latauspiste kannattaa mieluusti sijoittaa katoksen alle ja säältä suojaan. Samalla on syytä katsoa nykyhetkeä pidemmälle ja miettiä, pysyykö sähköauton käyttö viikosta ja kuukaudesta toiseen aina samana.

Kasvaako lataustarve jossain vaiheessa esimerkiksi pidempien ajomatkojen myötä? Onko perheessä kenties parin vuoden päästä toinenkin ladattava ajopeli, kun kakkosautokin vaihtuu sähköversioksi? Entä vieraat – pitäisikö latausmahdollisuus tarjota kotimatkaa varten myös heille?

– Nyrkkisääntö on, että homma kannattaa tehdä kerralla kuntoon kaapeleita myöten. Jos esimerkiksi autokatoksessa oleva kulunut pistorasia syttyy tuleen, voi palo levitä muuallekin kiinteistöön. Sama riski koskee tietysti myös autotallia.

Latauksessa kuluu sähköä noin 2 000 kWh/10 000 km. Sähkön viimeaikaisista hintapiikeistä huolimatta sähköauton käyttökustannukset ovat selvästi bensa- tai dieselautoa edullisemmat. Kotilatausta käyttävälle sähköautoilu maksaa noin 2–3 euroa/100 km.

– Sähkösopimusten hintavertailu kannattaa. Lataaminen on etenkin yöaikaan edullisempaa ja jos latausaikoja vain pystyy optimoimaan, niin pörssisähkö tarjoaa halpoja lataustunteja, Heikkilä vinkkaa.

Tutustu Pohjola Vakuutuksen hybridi- ja sähköautovakuutukseen.