Helsingissä ne ovat jo tulleet katukuvaan ja herättäneet hämmennystä. Yksinäisiä potkulautoja nököttää siellä täällä keskustan katujen varsilla. Miksi? Missä omistajat?

Sähköpotkulautojen takana on ruotsalainen start-up VOI. Yritys toi maaliskuussa Helsinkiin 120 vuokrattavaa sähköpotkulautaa.

Kuka tahansa yli 18-vuotias voi ottaa potkulaudan käyttöön VOIn sovelluksella. Aloitusmaksu on euron ja laudan käyttö kustantaa 25 senttiä minuutilta. Menopelin voi jättää minne tahansa käyttöalueen sisällä, joka kattaa tällä hetkellä vain Etelä-Helsingin. Jos laudan jättää alueen ulkopuolelle, laskuun rapsahtaa 15 euron lisä. Vapaan laudan pystyy paikantamaan sovelluksen avulla.

Tänä kesänä starttaa myös Helsingin Seudun Liikenteen kokeilu, joka toteutetaan Vuosaaressa. Vuokrattavaksi tulee 300 potkulautaa, josta osa on potkittavia ja osa sähkökäyttöisiä. Laudan saa käyttöön HSL:n sovelluksella pientä korvausta vastaan. Kokeilu alkaa 1. huhtikuuta ja jatkuu lokakuun loppuun.

Haaveissa oma lauta

Hämmennyksen lisäksi sähköpotkulaudat ovat herättäneet vilpitöntä innostusta. Helsingin keskustassa ilmiö näkyy katukuvassa. Jotkut menopeleistä ovat VOIn vuokralautoja, mutta yhä useammat käyttäjien omia. Suomalainen verkkokauppa Preeco.fi on myynyt sähköpotkulautoja kolmen vuoden ajan, ja suosio on kasvanut tasaisesti. Tästä kesästä odotetaan huippusesonkia.

− Tällä hetkellä verkkokaupassa on sähköpotkulautojen osalta liikennettä enemmän kuin koskaan. Vuokramahdollisuus on lisännyt kiinnostusta oman laudan hankkimiseen, Preeco.fin toimitusjohtaja Juha-Matti Raappana kertoo.

Kolmessa vuodessa lautamallien määrä on moninkertaistunut ja laudat ovat kehittyneet ominaisuuksiltaan. Erityisesti akun kestossa on tapahtunut suuria harppauksia.

− Nyt yhdellä latauksella voi ajaa 20-30 kilometriä. Toki akun kesto riippuu aina lautamallista, ajopinnasta ja ajajasta.

Sähköpotkulautojen akkua ladataan aivan normaalisti pistokkeesta. VOIn vuokralautojen akut ladataan öisin, mutta oman laudan voi kytkeä lataukseen milloin vain. Akku kannattaa ladata aina kerralla täyteen, ja antaa laitteen olla jälkilatauksessa mahdollisuuksien mukaan parikin tuntia. Se pidentää akun käyttöikää.

Preecon tarjoamien lautamallien hinnat vaihtelevat 200 ja 800 euron välillä. Kalliimmat mallit sopivat kaupunkiajon lisäksi esimerkiksi maastoon. Edullisemmat mallit sen sijaan on tarkoitettu vain kaupunkiolosuhteisiin.

− Ne ovat niin kevyitä, että ne voi napata kainaloon ja viedä vaikka bussiin. Uskon, että erityisesti niiden suosio tulee kasvamaan tänä kesänä.

Samat säännöt kuin pyöräilijöillä

Yhdysvalloissa ja Ruotsissa on keskusteltu lautojen turvallisuudesta. Sähköpotkulaudat ovat olleet molemmissa maissa pidempään osa tavallista kaupunkimaisemaa, ja ne ovat aiheuttaneet onnettomuuksia.

Suomen liikennelain mukaan sähköpotkulauta rinnastetaan polkupyörään. Siksi suositus on, että laudalla liikutaan pyöräkaistoja pitkin. Useimmilla vastaantulevilla sähköpotkulautailijoilla on päässään kypärä – ja hyvä niin. Laudat kulkevat parhaimmillaan 25 kilometrin tuntivauhtia, mutta kevyemmissä malleissa maksimivauhti on 15 kilometriä tunnissa.

Vuokralautojen ikäraja on 18 vuotta, mutta oman sähköpotkulaudan voi hankkia nuorempikin. Ajamiseen ei tarvita ajokorttia. Virallisissa suosituksissa tosin sanotaan, että lapsen tulisi käyttää lautaa vanhemman valvonnassa. Ennen käyttöä tulisi perehtyä myös laitteen turvalliseen käyttöön ja siihen mahdollisesti liittyviin riskeihin.

Helsingissä sähköpotkulautailua pääsee testaamaan helposti vuokravälineellä.

VOIn laitteen QR-koodi skannataan sovelluksella, ja matka voi alkaa. Ohjaustangon oikealla puolella on kaasu, vasemmalla jarru. Lauta ei kiihdy yhtäkkisesti, vaan se pitää ensin potkaista liikkeelle. VOIn menopeli kulkee maksimissaan 20 kilometrin tuntivauhtia, joten sillä kannattaa suunnata pyöräväylille.

Kun homman jujusta kerran saa kiinni, lautailu vie helposti mennessään.