Renkaanvaihto kannattaa tehdä huolellisesti, sillä tottumaton vaihtaja voi pahimmillaan aiheuttaa vahinkoa autolle työn yhteydessä. Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander kertoo, mitä renkaanvaihtajan pitää tietää.

Aloita vaihto tutkimalla renkaiden kunto

Renkaanvaihto pitää aloittaa renkaiden kunnon tutkimisella.

Auton kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä. Kulutuspintaa voi tarkastella kesärenkaassa uran pohjalla olevan kulumisvaroittimen avulla. Renkaiden sivuun on merkitty ”TWI”-merkintä niihin kohtiin, joissa kulumisvaroitin on. Kun kulutuspinta on kulumisvaroittimen tasalla, rengas on kulunut loppuun eikä se ole enää lain vaatimusten mukainen.

Liikenneturva muistuttaa, että kesärenkaiden kuntoa on hyvä tarkastella kesän läpi, viimeistään ennen syksyn sateita vesiliirtojen välttämiseksi. Keväällä kesärengaskauden alussa renkaiden kuluminen on nopeampaa, koska tienpinnat ovat karkeampia talven nastarengaskulutuksen vuoksi. Kesällä mahdolliset helteet lisäävät jonkin verran renkaiden kulumista. 

Talvirenkailla pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä. Vaativilla talvikeleillä renkaiden urasyvyyden olisi kuitenkin hyvä olla lähempänä 6:a millimetriä, eikä kovin kuluneita renkaita enää kannata vaihtaa autoon. 

Tarkista renkaiden ikä

Renkaiden tekninen käyttöikä on noin 6 vuotta, minkä jälkeen renkaat suositellaan yleensä vaihtamaan uusiin, vaikka niissä olisikin kulutuspintaa vielä jäljellä. Renkaan kumi nimittäin menettää ikääntyessään kimmoisuuttaan, ja sen pito-ominaisuudet heikkenevät.

Renkaan valmistusajan löytää sen kyljessä olevasta DOT-merkinnästä, jossa numerosarjan kaksi viimeistä numeroa tarkoittavat valmistusvuotta.

Katso talvirenkaissa nastojen määrä

Jos talvirenkaissa on nastat, pitää vaihdon yhteydessä tarkistaa, ettei iso osa nastoista ole irronnut renkaista. Nastojen määrä samassa autossa olevissa renkaissa ei saa poiketa yli 25:ä prosenttia. Muutenkin on syytä käyttää samanikäisiä, samantyyppisiä ja kulutuspinnaltaan suunnilleen samanlaisia renkaita. 

Sekarengastusta tulee välttää, eli esimerkiksi nasta- ja kitkarenkaita ei saa ajoneuvossa käyttää sekaisin.

Renkaiden tyyppi ja kunto vaikuttavat ajettavuuteen, ja erilaisten renkaiden käyttäytyminen onnettomuustilanteessa on arvaamatonta. Renkaiden kunto on myös asia, joka vaikuttaa mahdollisten vakuutuskorvausten tasoon. Esimerkiksi kesärenkaiden käyttö voi alentaa korvauksia, jos keliolosuhteet edellyttäisivät talvirenkaita, Hiljander sanoo.

Uuden tieliikennelain mukaan marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka on käytettävä talvirenkaita eli kitka- tai nastarenkaita, jos säätila sitä edellyttää.

– Tärkeintä on vaihtaa talvirenkaat ajoissa, etenkin jos on lähdössä esimerkiksi viettämään syyslomaa etelästä muualle Suomeen. Keliolosuhteet voivat vaihdella eri puolella maata rajustikin, Hiljander sanoo.

Käytä kunnon tunkkia

Renkaanvaihdossa voi käydä huonosti, jos työkalut ovat vääriä.

– Esimerkiksi vararengastunkki ei ole oikea työkalu renkaanvaihtoon, se on tarkoitettu vain hätätilanteisiin. Jos autoa yrittää lisäksi nostaa vääristä paikoista, voi pahimmillaan aiheuttaa useiden satojen eurojen vahingot, kun helmapelti vaurioituu noston yhteydessä. Jos renkaat vaihtaa itse, kannattaa ensin hankkia kunnon tunkki, ja perehtyä siihen, mistä kohtaa autoa neuvotaan käyttöohjekirjassa nostamaan.

Jälkikiristä renkaat, tarkista paineet

Kokemattomalle kuljettajalle voi tulla yllätyksenä, että renkaiden kuntoa tulee seurata niiden vaihtamisen jälkeenkin, etenkin ajamisen alussa. Renkaiden jälkikiristys on tehtävä renkaanvaihdon jälkeen, kun talvirenkailla on ajettu 50-100 kilometrin verran.

– Näin vältytään siltä riskiltä, että rengas löystyisi ajaessa tai pahimmillaan irtoaisi ajon aikana. Uusilla nastarenkailla kannattaa ensimmäiset kymmenet kilometrit ajaa melko varovaisesti, kunnes nastat niin sanotusti asettuvat paikoilleen, Hiljander vinkkaa.

Rengaspaineet tulisi tarkistaa noin kerran kuukaudessa. Oikea rengaspaine tekee ajosta taloudellista ja turvallista, minkä lisäksi renkaat myös kuluvat tasaisemmin.

Viisi vinkkiä onnistuneeseen renkaanvaihtoon:

  1. Tarkista renkaiden kunto – talvirenkaan pääuran minimisyvyys on 3 mm. Varmista nastojen riittävyys ja se, ettei renkaiden tyypissä ja kunnossa ole merkittäviä eroja.
  2. Käytä kunnon työvälineitä, tutustu työohjeisiin ja nosta auto oikein.
  3. Tee jälkikiristys viimeistään ajettuasi talvirenkailla 100 kilometriä.
  4. Mittaa rengaspaineet ajokaudella kerran kuukaudessa.
  5. Huolehdi renkaiden käyttöiästä: yli 6 vuotta käytössä olleet renkaat kannattaa vaihtaa.
Onko autosi vakuutus ajan tasalla? Valitse sopivin vakuutus ja laske hinta vakuutukselle‍.

Lue myös:

7 erilaista autovahinkoa – korvaako vakuutus ja tippuvatko auton bonukset?

Artikkeli on julkaistu 18.10.2021 ja sitä on päivitetty 4.4.2022.