Seikkailijapurjehtija Kari ”Ruffe” Nurmi, 52, on purjehtinut lapsesta saakka. Nykyisellä veneellään hän on purjehtinut kolme vuosikymmentä, jolla hän on purjehtinut myös Atlantin yli yhtenä nuorimpana suomalaisena ollessaan 23-vuotias. Purjeveneen lisäksi Nurmella on myös alumiininen yhteysvene, jolla hän kulkee saaristossa sijaitsevalle mökilleen.

Vene on tullut Nurmelle vuosien aikana jokaista köyttä ja mutteria myöten tutuksi. Keväiset huoltotyöt hän aloittaa kuukautta ennen aiottua vesillelaskua.

– Jos asioita tekee kiireessä, niin tulee ongelmia. Huoltotyöt eivät ole valtava rupeama, kun vain vähän suunnittelee ja ryhtyy hommiin.

Katsastuslista huoltotöiden muistilistana

Nurmelle on syntynyt vuosien aikana tutut huoltorutiinit, jotka hän muistaa ulkoa. Suomen purjehdus ja veneily ry:n katsastajana toimiva Tom Holmroos kehottaa hyödyntämään katsastuslistaa huoltotöiden muistilistana.

– Katsastuksessa läpikäytävät asiat ovat keskeisiä turvallisuuden kannalta, näiden asioiden olisi hyvä olla kunnossa, vaikkei venettä katsastaisikaan, Holmroos sanoo.

Suomessa veneen katsastaminen ei ole pakollista, mutta pursiseuraan kuuluminen edellyttää vuosittaisen katsastuksen. Venekatsastustoimintaa pyöritetään vapaaehtoisvoimin ja sitä koordinoi Suomen purjehdus ja veneily ry.

– Katsastuksen tarkoitus on olla veneilijöiden tukena ja taata veneilijöiden turvallisuus ja veneen merikelpoisuus, Holmroos kertoo. Katsastustilanne hoidetaan keskustellen, yhdessä parasta ratkaisua etsien, hän lisää.

Oman veneensä vioille ja varusteille saattaa sokeutua, ja siksi onkin hyvä hyödyntää katsastusvirkailijan tottunutta silmää kertomaan, voisiko jotkin asiat tehdä vielä paremmin.

Kari "Ruffe" Nurmen vene talvehtii hallissa, joka mahdollistaa sen, että huoltotyöt voi aloittaa jo aikaisin keväällä.

Opettele tekemään huoltotyöt

Kevään huoltotöissä Nurmi noudattelee prioriteettijärjestystä. Hän etenee turvallisuuden kannalta tärkeimmistä asioista vähemmän tärkeisiin. Samaa suosittelee myös Meripelastusseuran tekninen päällikkö Taneli Mauno. Kriittisimpien huoltotöiden laiminlyönti voi johtaa meripelastustehtäviin, joita Mauno työssään kohtaa.

– Tällaisia ovat tekniset viat, polttoainejärjestelmän ongelmat ja sähköviat, Mauno luettelee.

Huoltotöitä kannattaa opetella tekemään itse, että tiukan paikan tietää mitä tehdä. Nurmen kokemuksen mukaan purjeveneen moottorin huoltaminen ei ole kovin vaikeaa. Opetteluun löytyy apua moottorin ohjekirjasta ja netistä, kuinka polttoaineen suodatin ja öljysuodatin vaihdetaan tai jäähdyttimen siipipyörän vaihtamiseen. Huoltotöiden osaaminen on myös turvallisuustekijä. Pitkille avomeripurjehduksille ei kannata lähteä, jos nämä taidot eivät ole hallussa.

– Jos yhtään epäröit omia huoltotaitojasi, niin kannattaa jättää asia ammattilaisen hoidettavaksi. Kriittisimmät jutut on hyvä tehdä siten, että voi turvallisin mielin luottaa siihen, että kaikki on varmasti kunnossa, Mauno sanoo.

Merellä vahingon sattuessa tilanne on aina huomattavasti haastavampi kuin kuivalla maalla. Nurmi pitää veneessään esimerkiksi moottorin huoltotyöhön tarvittavat työkalut erillisessä laatikossa sellaisessa paikassa, josta ne saa nopeasti käyttöön.

– Merellä pienestä ongelmasta voi tulla kriittinen ja paha. Pahimmillaan ongelma voi johtaa karille ajautumiseen. Näissä tilanteissa huoltotaidoista voi olla apua, Mauno sanoo.

Kevään huoltotöiden muistilista tärkeysjärjestyksessä

Keväällä ennen vesillelaskua veneeseen täytyy erilaisia huoltotöitä, ja syksyllä veneen noston yhteydessä on myös tehtävä määrätyt jutut talvehtimista varten. Mitkä huoltotyöt ovat välttämättömiä keväällä, ja minkälaisissa jutuissa voi luistaa?

1. Eteenpäin vievä voima

Ennen veneenlaskua on tärkeää tarkistaa, että kaikki, mikä mahdollistaa veneen liikkumisen, toimii turvallisesti.

Moottorin huolto on tärkeää, vaikka kyseessä olisi purjevene. Moottorin kautta tulee sähköä veneen laitteisiin, kuten navigointivälineisiin.

Tarkista myös potkuri, että se on tiukasti kiinni ja voitele tarvittaessa taittolapapotkurin hammasrattaat. Tarkista ja vaihda tarvittaessa moottorin hihnat, polttoaine- ja öljysuodattimet, anodit, vesipumpun siipipyörä, klemmarit ja muut liitokset. Tarkista myös nestepinnat ja -määrät. Moottorin hallintalaitteet on myös syytä tarkistaa – kaasu ja ohjausjärjestelmä.

Kurkista polttoainesäiliöön, mikäli tankki on talvehtinut vajaana tai tyhjillään. Tankin pohjalle saattaa kasvaa levää, joka aiheuttaa moottoriongelmia. Tankki suositellaan pitämään mahdollisimman täynnä polttoainetta talven yli, ettei syntyisi kondenssiongelmaa.

Maston ja purjeiden tarkistukseen liittyy niiden ulkoisen kunnon tarkistus. Vaijereissa, vanteissa tai purjeen nostimessa ei saa olla rispaantumaa. Saalingin, maston ja takilan täytyy olla täysin ehjiä. Pienestä murtumasta tai rispaantumisesta voi tulla kovalla tuulella iso, ja se voi kaataa maston. Myös näiden paikallaan laittamisessa täytyy olla huolellinen, että masto pysyy paikallaan kovassakin kelissä.

Myös veneen rakenteiden kunto on hyvä käydä läpi kuivalla maalla. Telakalla ollessa veneeseen kohdistuu rasitusta, joka saattaa vaurioittaa veneen runkoa.

2. Sähköjärjestelmä

Sähköjärjestelmän toimivuus on ensiarvoisen tärkeää etenkin, jos veneessä on käytössä sähköisiä navigointivälineitä.

Tarkista akkujen kunto: nestepinnat, akun kengät, kaapelit ja kiinnitysten kunto. Tarvittaessa lataa akut.

3. Läpiviennit – septi ja vesi

Runkoläpivientien tarkistaminen on oleellista, siihen kuuluu septi ja vesi. Näiden tarkistaminen on oleellista. Varmista, etteivät letkut ole hapertuneet ja että letkukiristimet ja venttiilit ovat kunnossa. Jos näissä tulee ongelmaa, vedet saattavat pahimmillaan tulla veneen sisälle.

4. Turvallisuus

Hälytysjärjestelmät ja turvallisuuteen liittyvät seikat on syytä tarkistaa. Nämä ovat kriittisiä hädän hetkellä.

Varmista, että paloturvallisuuteen liittyvät asiat ovat tarkistettu ja kunnossa: palohälytin, sammutin ja sammutuspeite.

Tarkista pilssihälytyksen toimivuus ja pilssipumppu. Näiden lisäksi varmista pelastusliivien kunto ja hätämerkinantovälineistön päiväykset.

Paperinen merikartta on hyvä olla olemassa, mikäli sähköinen navigointijärjestelmä pettää.

Varmista, että ankkurointiin on riittävä varustus: riittävän pitkä kettinki, köyttä ja kunnollinen ankkuri.

Veneessä on hyvä olla työkalujen ja muun varusteiden lisäksi myös ensiapuvarustus, kännykän varavirtalähde ja varamuonaa.

5. Toisarvoiset huoltotyöt: pohjan maalaus, veneen kylkien vahaus

Veneen pohjan myrkkymaalausta ei välttämättä tarvitse tehdä joka vuosi eikä veneen kylkiä ole pakollista vahata. Makeanveden alueella myrkkymaalaus ei ole tarpeen.

Veneet ovat arvokasta omaisuutta, joka kannattaa turvata tarpeeksi kattavalla vakuutuksella. Venevakuutukset suojaavat veneesi osat esimerkiksi ilkivallan, palovahingon, kuljetettaessa sattuvan vahingon sekä talvisäilytyksen aikana yllättävän varkauden varalta. Tutustu Pohjola Vakuutuksen venevakuutukseen.

Lue myös:

Millainen vakuutus veneelle?

Purjevene ympärivuotisena kotina

Merellä lasten kanssa – turvallisuus on tärkeintä