OP:n maksuliikepalveluista vastaava johtaja Antti Karhu myöntää olleensa väärässä. Aloittaessaan OP:lla Karhu oletti maksuliikennepalvelujen sisältävän satunnaisia regulaatiopäivityksiä, eikä sitten pahemmin muuta.

”Viime vuodet ovat onneksi osoittaneet, että alalla tapahtuu todella paljon ja nimenomaan sellaista, joka näkyy asiakasrajapinnassa. Tämä on ollut hyvin mielenkiintoinen matka”, Karhu nauraa. 

Turbulentissa maailmantilanteessa maksujen perillemeno saattaa jännittää. Näihin asioihin olemme tuoneet ratkaisuja. Kansainvälisen kaupankäynnin haasteiden vastapainona ulkomaan maksaminen on kehittynyt.

OP on helpottanut kansainvälistä maksuliikettä tuomalla OP Yritystalous -verkkopalveluunsa näkymän, jolla yritykset voivat seurata ulkomaan maksujensa kulkua reaaliajassa.

”Aikaisemmin ulkomaanmaksun siirtymisessä saattoi mennä jopa päiviä. Tällä hetkellä yli 80 % maksuista menee perille minuuteissa. Kyse on isosta muutoksesta”, Karhu sanoo.

OP on reaaliaikaisen maksuliikenteen edelläkävijä

OP on panostanut viime vuosina erityisesti reaaliaikaisen maksuliikkeen kehittämiseen. OP olikin ensimmäinen pankki Suomessa, joka laajensi eurooppalaiset reaaliaikaiset maksut eli SEPA-pikasiirrot yritysten maksukanavaan. Sen avulla yritykset voivat lähettää ja vastaanottaa euromaksuja 36 maan alueella täysin reaaliaikaisesti. Tälläkin hetkellä OP tarjoaa SEPA-pikasiirrot Suomessa laajimmin useissa asiakaskanavissa asiakkaille.

”Harkitsimme pitkään eri maksamisen kehityskohteiden välillä. Koko Euroopan kattava SEPA-pikasiirto valikoitui kehityskohteeksi ennen kaikkea siksi, että sillä tuodaan asiakkaalle aidosti jotain uutta”, Karhu kertoo.

”Asiakkaalle tämä on erittäin helppoa ottaa käyttöön. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maksu on kymmenessä sekunnissa perillä Euroopan sisällä, oli sitten jouluaatto tai juhannuspäivä. Ilolla olemme myös seuranneet, kuinka isot pankit ympäri Euroopan ovat liittyneet SEPA-pikasiirtoon mukaan.”

SEPA-pikasiirto mahdollistaa euromääräisten tilisiirtojen toteutumisen sekunneissa palvelussa mukana olevien pankkien välillä.

Nopeus on kilpailuetu – myös yrityksille

Koko maksamisen prosessin nopeutuminen on eittämättä suuri digitalisoitumisesta koituva hyöty. Karhu nostaa sen rinnalle myös läpinäkyvyyden ja kustannussäästön.

”Tuomme varmuutta maksamiseen, läpinäkyvyyttä ja turvallisuuden tunnetta. On myös selkeä kilpailuetu, että yritys saa rahat nopeasti vastapuolen tilille.”

Suomalaiset ovat tutkimusten mukaan digitaalisen kehityksen kärkiosaajia, myös Euroopan mittakaavassa. Erot kasvavat entisestään siirryttäessä muihin maanosiin, niin käyttäjä- kuin yritystasolla.

Euroalueen ulkopuolelle kohdentuvassa maksuliikenteessä on edelleen paljon vaihtelevuutta, riippuen ovatko pankit mukana nopeutetussa ulkomaanmaksussa vai ei. ”Parhaimmillaan nämäkin maksut voivat olla perillä minuuteissa tai tunneissa, mutta toki joskus voi edelleen mennä päiviä. Nopeasti perille menevien maksujen osuus kasvaa kuitenkin koko ajan”, Karhu kertoo. OP tarjoaa kattavaa tukea myös Euroopan ulkopuolelle suuntautuvassa kaupankäynnissä.

Kehityksellä aitoa hyötyä yritysten toimintaan

Vaikka viime vuodet ovat tuoneet mukanaan suuria harppauksia maksuliikenteen kehityksessä, on OP:lla katse tiukasti tulevassa. ”Kehitämme ja ideoimme jatkuvasti uutta. Teemme OP:lla kehitystyötä asiakkaalle, joiden arkeen haluamme tuoda arvoa ja aitoa hyötyä”, Karhu sanoo.

”Maksaminen ei aiheuta enää niin paljon kitkaa. Näin kansainvälinen maksaminen on yritykselle sujuvaa arkea”, Karhu summaa.

OP:lta löydät ratkaisut yrityksesi kansainväliseen liiketoimintaan, oli kyseessä sitten vienti- tai tuontikaupan tarpeet tai sujuva ulkomaan maksuliikenne.

Lue aiheesta lisää.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Talouselämässä 15.9.2022.