Suunnitteletko autoreissua ulkomaille? Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sami Reinikka painottaa etukäteisvalmisteluiden tärkeyttä, jos olet lähdössä autolla ulkomaille. Kannattaa tutustua ennakkoon matkakohteen liikennekulttuuriin ja reitteihin.

– Asioihin perehtyminen auttaa, koska aina asiat eivät ulkomailla toimi kuten Suomessa, hän sanoo.

Autolle kannattaa viimeistään ennen matkaa hankkia kattava ajoneuvovakuutus, joka vahingon sattuessa. Reinikka sanoo, että vakuutukseen on hyvä sisältää kolarointiturva ja autopalveluvakuutus, joka korvaa teknisistä vioista johtuvat hinaukset.

Suomessa myönnetty liikennevakuutus on voimassa kaikissa Euroopan talousalueen (ETA) maissa ja Sveitsissä.

­ – Jos matka suuntautuu näiden maiden ulkopuolelle, on syytä tarkistaa, onko oma liikennevakuutus voimassa siellä eli kuuluuko kyseinen kohdevaltio niin sanottuun vihreän kortin sopimukseen. Jos kuuluu, niin suomalainen liikennevakuutus on sielläkin voimassa, mutta suppeampana maan lain mukaisena.

Kaikki matkakohteet eivät ole vihreän kortin sopimuksessa mukana. Näissä maissa suomalainen liikennevakuutus ei ole voimassa, tällöin suomalaiselle autolle tulee ottaa paikallinen liikennevakuutus.

Vapaaehtoinen autovakuutus on useimmilla yhtiöillä voimassa kaikkialla Euroopan talousalueen valtioissa sekä Sveitsissä. Näiden maiden ulkopuolella voi esiintyä voimassaolon rajoituksia.

Yleisin automatkailijan vahinkotilanne on ajoneuvon tekninen vika. Ennen matkaa onkin syytä tarkistaa reissuauton kunto ja varustus. Onhan autossa ehjä vararengas, tunkki ja renkaanvaihtovälineet?

Muistilista tarvittavista papereista

Ulkomaille autolla lähdettäessä mukaan tulee varata nivaska papereita. Nykyään auton rekisteriotteet ovat sähköisiä, mutta autolla ulkomaille lähtevän on muistettava tilata paperinen rekisteritodistuksen tekninen osa Traficomilta tai katsastusasemalta.

Ennen matkaa on hyvä kerrata, kuinka mahdollisessa vahinkotilanteessa tulee ulkomailla toimia. Mukaan kannattaa tulostaa kansainvälinen vahinkoilmoituslomake ja tallettaa vakuutusyhtiön hätäpalvelunumero puhelimeen. Kansainvälisen vahinkoilmoituslomakkeen saa tulostettua Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta.

– Jos ulkomailla kolaroi, on hyödyllistä dokumentoida tapahtunut mahdollisimman hyvin. Kuvia kannattaa ottaa ja kuvata myös vastapuolen rekisterikilpi, neuvoo Reinikka.

Myös vakuutuksen voimassaolotodistus eli vihreä kortti on hyvä olla mukana, koska joissakin maissa sitä vaaditaan. Pakollisuuden eri maissa voi tarkistaa Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta. Sen hankkiminen on Pohjola Vakuutuksen asiakkaille maksutonta.

Laina-autollakin voi lähteä matkaan

Jos matkaan on lähdössä Pohjoismaiden ulkopuolelle rahoitetulla autolla, joka ei ole vielä kokonaan maksettu, tarvitaan maastavientivaltakirja. Se on maksullinen ja kannattaa tilata ajoneuvon rekisteriin merkityltä omistajalta vähintään pari viikkoa ennen matkaa.

Leasing-autojen kohdalla matkakohteella on väliä. On olemassa maita, joissa vakuutusturva on suppeampi tai se ei ole lainkaan voimassa. Sen vuoksi maastavientivaltakirjaa haettaessa kysytään yleensä, mihin autolla aikoo mennä.

Auton ei ole pakko olla oma, se voi olla ystävältä lainassa. Laina-auton vakuutuksista tulee olla selvillä. Lainaaminen on yleensä vakuutuksissa sallittu, koska auto luovutetaan toisen käyttöön vastikkeetta.

Myös matkustajien vakuutukset kuntoon

Reinikka muistuttaa, että kun matkalle lähdetään, tulee kaikkien muidenkin vakuutusten olla kunnossa. Aina vahinko ei satu autonratissa, siispä matkatavaroiden ja matkaan lähtijöiden vakuutuksista tulee myös huolehtia.

Moni pakkaa automatkalle mukaan myös perheen lemmikin. Jos matkanteko tyssää auton vian takia ja kotiin pitää palata lentokoneella, kannattaa muistaa autopalveluvakuutuksen kattavan vain ihmisten kotimatkasta aiheutuvat lennot. Lemmikkien lennättäminen kotiin saattaa olla yllättävän kallista ja tämä tulee maksaa omasta pussista.  

Vuokra-autolla matkustaminen ulkomailla

Toinen tapa liikkua autolla lomamatkalla, on vuokrata auto. Europcarin myyntijohtaja Tomi Lang neuvoo, mitä täytyy huomioida, kun ulkomailla liikkuu vuokra-autolla.

– Auton vuokrausehdot toimitetaan asiakkaalle yleensä varausvahvistuksen yhteydessä. Ehtoihin on syytä tutustua huolella. Tarkista etenkin peruutus- ja muutosehdot sekä ajo-oikeuteen liittyvät asiat, kuten esimerkiksi tarve kansainväliselle ajokortille.

Vuokraustilanteessa auton mahdolliseen vauriolistaan kannattaa tutustua huolella ja ottaa kuvat autosta ennen liikkeelle lähtemistä. Mikäli autosta löytyy vaurio, jota ei ole listattu vuokrasopimukseen, siitä tulee ilmoittaa vuokraamolle ennen liikkeelle lähtemistä.

– Auton kuvaaminen palautuksen yhteydessä on tärkeää, jotta epäselvissä tilanteissa on mahdollista osoittaa auton kunto sen palautushetkellä, Lang neuvoo.

Rajanylitys ei aina ole sallittua vuokra-autolla

Mikäli vuokra-autolla aikoo ajaa maasta toiseen, tulee tästä aina mainita vuokraushetkellä. Monissa vuokraamoissa on määritelty erikseen niin sanotut rajanylitysmaksut, jotka veloitetaan erikseen.

– Osaan maista ei vuokra-autolla ole ylipäätään välttämättä sallittua edes mennä, minkä lisäksi rajanylityksiä saatetaan rajoittaa autoluokka- tai merkkikohtaisesti, näin on myös EU:n sisällä.

Mahdolliseen vahinkoon kannattaa varautua ja ottaa talteen vuokraamon päivystysnumero, johon voi olla yhteydessä ongelmatilanteen tai vahingon sattuessa. Vahinkoilmoitus on aina täytettävä. Joissakin maissa vahinkokäsittelyyn vaaditaan poliisiraportti.

Ulkomailla vakuutukset ja niiden sisältämät ehdot saattavat vaihdella eri maiden välillä hyvinkin paljon. Autovuokraamoketjujen nettisivuilta valittavat vakuutuspaketit ovat useimmiten riittäviä kattamaan kolari- ja varkaustapaukset valittuun omavastuuosuuteen asti. Mikäli autolla ajaa useassa eri maassa, on syytä huomioida, että maksuton tiepalvelu ei useinkaan ole voimassa maan rajojen ulkopuolella, ellei erillistä tiepalveluvakuutusta ole ostettu.

Lakisääteisen liikennevakuutuksen kattavuus taas vaihtelee maittain. Monessa maassa kattavuus on huomattavasti suppeampi kuin Suomessa, erityisesti EU:n ulkopuolella.