Valitse omaan käyttöön sopiva laite

Älypuhelin, läppäri vai tabletti? Paras laite pankkiasioiden hoitamiseen valikoituu käyttäjän tarpeiden mukaan. Jos laitetta on tarkoitus kantaa mukana, puhelin tai tabletti ovat hyviä vaihtoehtoja. Molempiin laitteisiin saa ladattua helppokäyttöisen OP-mobiilin. Jos on tottunut käyttämään pöytäkoneella Op.fi:n kautta verkkopankkia, läppäri voi olla hyvä vaihtoehto.

– Kannattaa valita ensisijaisesti sellainen laite, jonka käyttöön on tottunut. Peruspankkiasiointi onnistuu parhaiten mobiililaitteella. OP-mobiili on selkeä ja helppo käyttää ja älylaitteet tarjoavat ominaisuuksia, joita Op.fi-palvelua käyttäessä ei voi hyödyntää. Esimerkiksi mobiililaitteen kamera toimii viivakoodilukijana – sen avulla voi maksaa laskut ilman numeroiden näpyttelyä, OPn tuotemarkkinoinnin kehityspäällikkö Annariina Jaakkola sanoo.

OP-mobiilissa tapahtumien vahvistaminen onnistuu helposti ilman avainlukulistaa Mobiiliavaimella. Myös sormenjälkitunnistus helpottaa OP-mobiiliin kirjautumista, jos laitteessa on kyseinen ominaisuus.

Jaakkola suosittelee hankkimaan joko iOS- tai Android -käyttöjärjestelmällä varustetun laitteen.

Huomioi käyttörajoitukset

Laitetta hankittaessa on hyvä huomioida mahdolliset käyttörajoitteet. Esimerkiksi heikko näkö tai käsien vapina voivat asettaa rajoituksia laitteen käytölle.

– Tabletit ovat seniorien keskuudessa hyvin suosittuja. Niissä on vähän isompi näyttö kuin puhelimessa ja isommat painikkeet, joihin on helpompi osua, sanoo Jaakkola.

Jos näkö on heikko, kannattaa hankkia laite, jossa on ääniohjaustoiminto. Sen avulla laitetta voi käyttää ilman näkemistäkin. Useimmissa digilaitteissa pystyy myös suurentamaan tekstin kokoa, zoomaamaan kuvaa suuremmaksi ja säätämään näytön kirkkautta.

Jos OP-mobiilin käyttö ei onnistu omalla laitteella esimerkiksi heikon näön vuoksi, saavutettava verkkopalvelu voi olla parempi vaihtoehto.

– OP Saavutettava on tarkoitettu erityisryhmille sekä senioreille, jotka kokevat verkkopalveluiden käytön hankalaksi. Saavutettava palvelu on yksinkertainen, selkeä käyttää ja se on optimoitu näkövammaiselle, sanoo OPn kehityspäällikkö Ville Keto.

Panosta laatuun

Vaikka ajatuksena olisi hankkia mahdollisimman helppokäyttöinen laite pankkiasioiden hoitoon, ei välttämättä kannata ostaa markkinoiden halvinta laitetta.

– Monesti käy niin, että digikärpänen puree senioria ja laite joudutaan vaihtamaan pian, kun halvan laitteen muisti ei riitäkään kaikkiin sovelluksiin. Monelle avautuu täysin uusi maailma digilaitteiden kautta, kun ymmärtää laitteiden tuomat mahdollisuudet, Keto sanoo.

Opettele aluksi laskujen maksu

Haastavinta digitaaliseen pankkiasiointiin siirtymisessä on alkuunpääsy. Laitteiden ja palveluiden käyttöönotto vaatii paljon uuden opettelua.

– Kannattaa rohkeasti hakea apua, jotta pääsee vauhtiin. Toisto on tärkeää oppimisen kannalta: Kun saman asian tekee monta kertaa, pian hoksaa itsekin mitä pitää tehdä, Annariina Jaakkola sanoo.

– On tärkeää muistaa, että kaikkea ei tarvitse opetella heti. Aluksi voi harjoitella maksamaan laskut OP-mobiilissa ja tarkistamaan tilin saldon. Muissa asioissa voi pyytää apua puhelinasiakaspalvelun tai OP.fi:n chatin kautta.

Jos haluaa asioida kasvotusten pankkivirkailijan kanssa, asiointitavaksi voi valita verkkoneuvottelun. Verkkoneuvottelu vastaa konttoritapaamista, mutta asiakas voi valita itse sijaintinsa neuvottelulle.

– Verkkoneuvottelussa tapaat asiantuntijamme videoyhteyden välityksellä ja sen kautta voi näyttää dokumentteja. Se on hyvin lähellä perinteistä pankkiasiointia, Jaakkola sanoo.

Hanki digiopastusta

OP järjesti viime vuonna 400 maksutonta digiopastustilaisuutta asiakkailleen. Tänä vuonna tavoitteena on järjestää niitä vieläkin enemmän. Kaikille avoimilla Varmuutta verkkoon -tilaisuuksilla pankki tarjoaa työkaluja verkossa toimimiseen ja digitaalisten pankkipalveluiden käyttöön.

Halutessaan asiakas voi myös pyytää opastusta digitaalisten pankkipalveluiden käyttöön puhelinpalvelusta tai varaamalla ajan lähimpään konttoriin.

Erilaiset vapaaehtoisjärjestöt ja kirjastot järjestävät myös digiopastusta senioreille. Tutustu oman alueesi tarjontaan Vanhustyön keskusliiton kartasta.