Yhdysvalloissa vanhemmat ovat jo saaneet tekoälyllä tehtyjä videopuheluita. Niissä muka heidän lapsensa pyytää hädissään lähettämään rahaa, jotta pääsee turvallisesti Uber-taksilla kotiin. Puhelut tulevat muusta kuin lapsen omasta puhelinnumerosta, ja ”lapsi” väittää, että hänen oma puhelimensa on rikki. 

− Tekoäly tarvitsee vain kolmen sekunnin videon ja äänen esimerkiksi lapsen TikTok-videosta. Siitä kaapataan ääni ja kuva, joita käytetään tekoälyhuijauksessa, kertoo tutkimusjohtaja Sami Laiho tietoturvayritys Adminize Oy:stä.

− Kun vanhempi saa aidolta kuulostavan ja näyttävän videopuhelun muka omalta lapseltaan, vanhemman on vaikeaa kyseenalaistaa tilannetta. Silloin tuntuu tärkeimmältä vaan auttaa lastaan.

Laiho arvioi, että Uber-huijausmuoto ei luultavasti tule laajalti leviämään Suomessa, koska meillä Uberin kaltainen, yksityisten ihmisten tarjoama taksikyyti ei ole kovin käytetty.

− Huijauksia tekevät tahot keksivät kyllä juuri meidän maahamme sopivat, tekoälyllä tehdyt huijauskeinonsa, kuten "voitko laittaa minulle äkkiä rahaa Mobilepayllä" tai "voitko laittaa Tierin appiin rahaa, että saan sähköpotkulaudan vuokrattua?", Laiho ennustaa.

Tekoäly osaa suomea ja vastaa kysymyksiin

Aiemmin olimme suojassa tekoälyhuijauksilta kielemme takia. Nyt vaikea suomen kieli on tekoälylle vain yksi kieli muiden joukossa. Tekoälyllä puhe saadaan kuulostamaan sujuvalta ja lapsen liikkuva kuva näyttämään aidolta.  

Tekoäly mahdollistaa myös huijausten uuden, pelottavan piirteen, vuorovaikutteisen keskustelun. Tätä ennen huijauspuhelun on voinut tunnistaa siitä, ettei niissä vastata huijauksen kohteena olevan henkilön välikysymyksiin, kuten ”kuka soittaa?”. Nyt tekoälyn avulla saadaan videolla esiintyvä ”oma lapsi” tai vaikkapa poliisiksi tai pankkivirkailijaksi tekeytyvä henkilö- tai pankkitietoja pyytävä ääni vastaamaan kysymyksiin.

− Puheluissa voidaan silloin valitella huonoa linjaa ja vastauksen kestämistä. Se tarkoittaa, että tekoäly etsii tauon aikana sopivinta vastausta, Laiho vinkkaa.

Näin suojaudut tekoälyhuijauksilta

Perheessä on hyvä keksiä yhteiset tunnistamiskeinot tekoälyhuijausten varalle. Niitä voivat olla lasten ja vanhempien yhteiset salasanat ja yhdessä sovittu ele. Jos soittaja ei tiedä salasanaa tai osaa elettä, puhelu paljastuu huijaukseksi. 

− Jos vähänkin epäilee huijausta, on hyvä konsti sulkea puhelin tai kysyä, voiko soittajalle soittaa takaisin. Silloin soittaja yleensä lopettaa puhelun nopeasti. Huijaus varmistuu viimeistään silloin, kun soittaa lapsen omaan numeroon. 

Tekoälyn tekemät videopuhelut ovat myös hieman robottimaisia, sillä kasvojen ilmeet ja eleet toistuvat täsmälleen samanlaisina. Tällä hetkellä tekoäly on vielä vaikeuksissa, kun se yrittää piirtää ihmisen tiettyjä kehonosia, kuten korvia, tai esimerkiksi rannekelloja tai koruja. Niiden yksityiskohdat voivat paljastaa huijauksen.

Laihon mukaan tekoälyllä tehdyt puhelut ja videopuhelut tulevat myös kaikkiin aiempiin huijausmuotoihin, eli muun muassa romanssi-, viranomais-, tietoturva- ja pankkihuijauksiin. 

− Tärkeintä on muistaa, että mikään viranomainen, poliisi tai pankki ei edelleenkään koskaan soita ja pyydä henkilötietoja, luottokortin numeroita tai pankkitunnuksia, eikä tietoturvayritys soita ja tarjoudu ottamaan etäyhteyttä tietokoneelle, Laiho muistuttaa.

Jutun asiantuntija tutkimusjohtaja Sami Laiho kouluttaa ja konsultoi yrityksiä tietoturva-asioissa ja kiertää maailmalla puhumassa aiheesta. Hänet on listattu Suomen IT-vaikuttajien top 100-listalle. Laiho oli auttamassa myös Vastaamo-tietoturvamurron selvittämisessä sekä sen uhrina.