Kyselyssä kaksi kolmesta yrityksestä arvioi, että tekoälyn käyttö lisääntyy kolmessa vuodessa. Tekoäly marssi esiin nopeasti. Sen kehityksessä on yritysten pysyttävä mukana.
Toukokuun alussa ChatGPT:n kehittäjän OpenAI:n toimitusjohtaja Sam Altman kuvaili tekoälyn ”tappajasovellusta” työkaveriksi, joka tietää kaiken elämästäsi, eikä tällaisen sovelluksen aika ole kaukana.
Verkossa etenkin nuoria houkutellaan huijauksilla, jotka lupaavat paljon, mutta vaativat vähän. Huijauksen tunnistamiseen toimii vanha viisaus: jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta.
Tekoälyllä tehdyt huijauspuhelut ja -videot ovat ulkomailla jo tätä päivää. Pian niillä koetetaan huijata rahaa myös suomalaisilta. Asiantuntijan neuvoilla tunnistat huijarit ja estät heitä saamasta rahojasi tai henkilö- ja pankkitietojasi.
Teknologialla on ollut merkittävä rooli sijoitusmaailmassa jo pitkään. Vuosien aikana sijoittajat ovat hyödyntäneet esimerkiksi tietokoneita, analyyttisiä työkaluja ja tekoälyä. Teknologian jatkuva kehittyminen on mahdollistanut uusia tapoja analysoida markkinoita, ennustaa trendejä ja tehdä parempia sijoituspäätöksiä. Miten tekoälyä voidaan hyödyntää sijoituspäätösten tekemisessä?
Kesäkuun alussa MIT:n neurotieteilijät kertoivat kehittäneensä mallin, joka kykenee ennustamaan tunteita, kuten iloa ja katumusta. Vaikka kehitys avaa ovia monille sovellusalueille, se herättää eettisiä kysymyksiä. Onko oikein, että tekoäly osaa havaita ja ennakoida ihmisen tunteita?
Tunteita on helppo pelätä tai vähätellä, sillä ne ymmärretään usein väärin tai niitä ei ymmärretä lainkaan. Epämääräiset tunteet ovat epämiellyttäviä ja moni ohittaa ne säästääkseen itseään. Voisiko tekoäly parantaa tunnetaitoja, jotka vaikuttavat päätöksiimme joka päivä? Kysytään siltä itseltään.
Teknologia on olennainen ja huomaamatonkin osa jokapäiväistä arkeamme. Erilaisten palveluiden käyttäminen viihdepalveluista asiointipalveluihin on digitalisoitunut. Digitaalinen kehitys voimakkaan teknologisen kehityksen mahdollistamana ei pysähdy. Voimmekin tunnistaa erilaisia trendejä, miten teknologia tulee mahdollistamaan entistä älykkäämmän ja personoidun palvelun.
Uusi teknologia helpottaa sekä yritysten että yksityisasiakkaiden pankkiasiointia. Tekoäly on mukana jo monissa palveluprosesseissa. Teknologia kehittyy koko ajan, ja tulossa ovat esimerkiksi ääniohjaus ja entistä personoidummat pankkipalvelut.
Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet kiehtovat kuluttajien lisäksi monia startup-yrittäjiä ja vakiintuneita brändejä. Eikä syyttä, sillä edessä voi olla tietokonetta ja matkapuhelintakin suurempi teknologinen vallankumous.
Tekoälystä on tullut osa arkipäiväämme. Kaikissa yrityksissä kannattaisi pysähtyä pohtimaan, kuinka tekoälyllä voisi parantaa asiakaspalvelua ja tulosta.
Asiakkaalle pitää kertoa missä tekoälyä käytetään ja mihin sen tekemät päätökset ja suositukset perustuvat. Parhaisiin tuloksiin päästään ihmistä palvelevalla ja tukevalla tekoälyllä, korostaa OP Osuuskunnan hallituksen uusin jäsen, tekoälylaboratorio Silo.AI:n perustajiin kuuluva Tero Ojanperä.