Asunnon "juttu" ja oikea hinta ratkaisevat
Julkisuudessa on viime vuosina ollut usein esillä suomalaisen asuntomarkkinan kahtiajako menestyviin ja kuihtuviin alueisiin. Markkina näyttäisi siis loppuvan kokonaan tietyistä osista Suomea.
Samantyyppinen kehitys näyttää hiipineen myös kasvukeskuksiin, kun asuinalueiden rakennustekninen kunto ja ikä määrittelevät entistä enemmän ostajien kiinnostusta alueita, taloyhtiöitä ja asuntoja kohtaan. Vanha toteamus, että kaikki asunnot menevät ennemmin tai myöhemmin kaupaksi, pitää edelleen Jyvässeudullakin paikkansa. Asunnon myyjä voi kuitenkin itse vaikuttaa kaupan onnistumisen todennäköisyyteen ja myyntiajan pituuteen.
Asunnon ostaminen on tunneasia
Asunnon ostamisessa on kyse tunteista ja tosiasioista. Viimeisten tutkimusten mukaan asunnon ostaja ihastuu oikeaa asuntoa etsiessään usein yhteen häntä puhuttelevaan ”juttuun”, mikä voi olla vaikkapa asunnosta avautuva kaunis näköala, tyylikäs kylpylämäinen pesuhuone, persoonallinen olohuoneen tapetointi tai varustetasoon sisältyvä viinikaappi. Ihastumisen kohde voi näin ollen olla isompi asiakokonaisuus tai todella pieni yksityiskohta. Tunne johdattelee asiakasta eteenpäin kohti tosiasioita. Kun taloyhtiön rakennustekninen ja taloudellinen kunto on tunnistettu ja huoneiston kriittiset paikat huolellisesti tarkastettu, kulminoituu ostajan viimeinen ja ratkaiseva ajatus asunnon hintaan. Oikea hintataso sinetöi lopulta kaupan edelleen kaikilla asuinalueillamme.
Mikä on sinun asuntosi ”juttu”?
Mihin sinä aikanaan ihastuit ostaessasi uutta kotia ja mihin ostaja saattaisi myös ihastua? Asunnon ensivaikutelma ratkaisee asuntokaupassa enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja sen takia kotiläksytkin on tehtävä huomattavasti aikaisempaa huolellisemmin. Näin ostajaehdokkaan on helpompi tunnistaa niitä pieniä ja isoja ”juttuja”, jotka häntä voisivat puhutella. Kun ostajaehdokkaille tarjoillaan kotisi parhaat puolet oikealla perustellulla hintatasolla, ostajan on mukava sanoa ”tahdon” tälle uudelle tärkeälle suhteelle. Sama resepti toimii edelleen Jyvässeudun kaikilla asuinalueilla.
Janne Särkkä on paljasjalkainen jyväskyläläinen, OP Koti Keski-Suomen toimitusjohtaja ja asumisen ilmiöiden ihmettelijä ja uusien palvelutuotteiden rohkea toteuttaja. Entisen jalkapallomaalivahdin nykyisiä intohimoja ovat mm. padel ja saksofonin soittaminen.