Aikanaan tehty laaja asiakastutkimus osoittaa, että vain 4 prosenttia asunnon ostajista ostaa lopulta tarkalleen sellaisen asunnon, jonka alun perin suunnitteli ostavansa mm. asuntotyypin, asuinalueen, iän, asunnon koon, huoneluvun ja erilaisten ominaisuuksien ja varustetason osalta. Mikä meidän ajattelussamme muuttuu matkan varrella ja voiko muutokseen varautua jo alusta alkaen? Kun asuntokaupassa on aina samanaikaisesti kyse sekä fiiliksestä että faktasta, tunnetta ja mielen tasapainoa haetaan yhä enemmän asumisen laatutekijöistä.  Yhtäaikaisesti asunnon ostaja analysoi yhä enemmän ostoksensa taloudellista turvaa ja hintatason pysyvyyttä. Tunne ja tosiasiat vaikuttavat näin osaltaan ostajan ostokäyttäytymiseen ostoprosessin aikana selvästi aikaisempaa enemmän, mikä tuo muutoksia alkuperäisiin suunnitelmiin.

Asunnon ostajan kriteerit ovat yleensä melko tiukat ja ajattelun näköala on varsin kapea. Meillä on siis vahva käsitys siitä, mitä olemme ostamassa. Kannustan jo heti alusta alkaen ajattelemaan ostamisen kriteereitä ja vaihtoehtoja laajemmin ja antamaan itselle mahdollisuus johonkin sellaiseen ratkaisuun, jota ei ole osannut tai uskaltanut ajatella. Kun asetat seuraavan kerran itsellesi eri asuntoportaaleissa sähköisiä hakupalveluita, niin kokeile ja hulluttele hieman rohkeammin asuntojen hakukriteereillä. Lupaan, että yllätyt minkälaisia mielenkiintoisia vaihtoehtoja tulevaksi uudeksi kodiksesi tarjotaan.

Kun kesä on nyt parhaimmillaan, niin hyppää polkupyörän selkään tai laita lenkkitossut jalkaan ja suunnista rohkeasti uusille ja hieman vieraammille asuinalueille tutustumiskäynnille. Näkemyksesi avartuu alueista, joissa voisit asua, ja mielenkiintoisia piilossa olevia helmiä saattaa osua kohdallesi. Muuttoauto löytää myös varmasti perässäsi uuden kotisi osoitteen.