Yhdessäoloa, elämyksiä, taidekokemuksia ja liikuntaa. Erilaiset tapahtumat ja eläväinen kaupunkikulttuuri lisäävät yhteisöllisyyttä ja tekevät kaupungista mukavamman paikan elää. Tapahtumien tuottamiseen tarvitaan yrityksiä.

– Moni tapahtuma jäisi kokonaan toteuttamatta ilman kaupallisia yhteistyökumppaneita. Kumppanit mahdollistavat sisällön laajenemisen ja syvenemisen, sanoo Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula.

Yrityksille yhteistyö tarjoaa mahdollisuuden vastuullisuuteen. Tapahtumat ehkäisevät syrjäytymistä, lisäävät yhdenvertaisuutta sekä edistävät lasten ja perheiden liikkumista.

– Yritykset voisivat halutessaan puhua yrityskaupunkilaisuudesta. Aivan kuten aktiiviset helsinkiläiset tekevät parempaa Helsinkiä, yritykset toimivat samoin. Parhaimmillaan yhdessä siten, että molemmat hyötyvät, Nikula sanoo.

Esimerkiksi OP Helsingin ja Lux Helsinki 2019 -festivaalin yhteistyö mahdollisti UV-galleria-teoskokonaisuuden toteuttamisen. Yleisö sai tapahtumassa uv-väreillä tehdyn kasvomaalauksen ja valokuva siitä.

Rentoutumista ja aktiviteetteja

Myös Helsinki Cupin järjestämisessä yritykset ovat suuressa roolissa.

– Yhteistyökumppanit ovat turnaukselle äärettömän tärkeitä. Ilman heitä emme voisi tarjota kävijöillemme näin hienoja fasiliteetteja, sanoo Helsinki Cupin toimitusjohtaja Kirsi Kavanne.

Kumppaneiden kanssa rakennettu tapahtumatori tarjoaa vuosittain lapsille aktiviteetteja, kilpailuja sekä eri lajien ammattilaisten tapaamisia.

– OP Helsinki rakensi viime kesänä tapahtumatorille lounge-alueen, jossa kävijät saivat viettää aikaa rentoutuen. Loungessa oli lapsiparkki, kännykänlatauspiste sekä lepotuoleja. Ne lisäsivät alueen viihtyisyyttä. Useat vanhemmat kävivät ottamassa lepotuolissa päiväunet, Kavanne jatkaa ja naurahtaa.

Yhteistyölle täytyy olla aikaa

Stuba Nikulan mukaan tapahtumanjärjestäjien kannattaa ryhtyä etsimään yhteistyökumppaneita mahdollisimman ajoissa.

Pitkäjänteisyys on tärkeää. Ei riitä, että yritys sijoittaa tapahtumaan tietyn summan rahaa ja odottaa hyötyjä kädet ristissä. Yritys voi osallistua tapahtuman markkinointiin ja suunnitteluun sekä pyytää kanta-asiakkaitaan ja sidosryhmiään tapahtumaan. Myös Helsinki Cupia suunnitellaan yhteistyökumppanien kanssa työpajoissa neljästi vuodessa. Viime kesänä OP Helsinki tarjosi tapahtumassa omistaja-asiakkailleen tarjouksia.

Nikulan mukaan onnistunut yhteistyöprojekti oli myös OP:n Hiiop!-hanke, jossa OP lahjoitti sata henkilötyövuotta vapaaehtoistyöhön. Sivuston kautta kuka hyvänsä voi löytää vapaaehtoistyökohteita. OP lahjoitti sivuston joulukuussa 2018 Kansalaisareena ry:lle.

Tällä hetkellä kaupunkikulttuurin trendejä ovat alueellisuus ja kaupunginosatapahtumat. Myös erilaiset teemapäivät, kuten siivous- ja saunapäivä, ovat nyt suosittuja.

Nousussa ovat esports-peliturnaukset, joissa pelataan nettipelejä. Toinen nouseva trendi on vastuullisuus. Se voi merkitä esimerkiksi sitä, että tapahtuman yrityskumppani jakaa lippuja niille, joilla ei ole varaa maksaa niistä itse.

Koska kulttuurikenttä on sirpaleinen, yritykset ja tapahtumat eivät vielä löydä toisiaan tarpeeksi hyvin.

– Yrityksillä ja tapahtumanjärjestäjillä olisi varmasti vielä paljon saatavaa toisiltaan. Siksi heidät pitäisi tuoda lähemmäs toisiaan, Nikula sanoo.

Juttu on osa juttusarjaa, joka käsittelee OP Helsingin alueellista vaikuttavuutta. Vuonna 2018 OP tuki valittuja kulttuuri- ja urheilutapahtumia, järjestöjä ja yliopistoja. Tapahtumille suunnatulla tuella mahdollistettiin elävää helsinkiläistä kaupunkikulttuuria sekä lapsille ja nuorille suunnattua monipuolista harrastustoimintaa. Kaikki tapahtumat, joissa OP Helsinki on mukana, löytyvät täältä.