Osuuspankkien omistaja-asiakkaat ovat hyötyneet omistaja-asiakkuudestaan osuuspankeissa jo yli 25 vuoden ajan. Mitä laajemmin omistaja-asiakas käyttää OP Ryhmän palveluita, sitä enemmän hän saa etuja ja alennuksia – ja sitä enemmän hänelle myös kertyy rahanarvoisia OP-bonuksia.

Teksti Timo Ritakallio, OP Ryhmän pääjohtaja @ritakti
Julkaistu 4.9.2024

Asiakkaidensa omistamana finanssiryhmänä liiketoimintamme hyödyt kanavoidaan omistaja-asiakkaille. Eli kun OP Ryhmällä menee hyvin, myös omistaja-asiakkaat hyötyvät menestyksestämme. Tästä pidämme kiinni nyt ja tulevaisuudessa. 

OP-bonusten verotuskäytäntö muuttuu vuonna 2026 

Pääministeri Orpon hallitus tarkastelee hallitusohjelmansa mukaisesti finanssialan bonusjärjestelmien verotuskäytäntöjä. Eilen päättyneessä budjettiriihessä hallitus päätti, että verotuskäytäntö muuttuu vuodesta 2026 alkaen.

Käytännössä lakimuutos koskee pääasiassa OP Ryhmän bonusjärjestelmää. Lakimuutoksen myötä omistaja-asiakkaiden saamista bonuksista maksettaisiin pääomatuloveroa, jos bonukset kertyvät pankkipalveluista ja ne käytetään vakuutusmaksuihin. 

On hienoa, että lainsäädännön voimaantuloaika mahdollistaa sujuvan siirtymän niin teknologian kuin asiakkaidenkin kannalta.

Vuoden siirtymäajan avulla pystymme varmistamaan, että muutos tulee voimaan hallitusti ja järjestelmämme ovat valmiita vastaanottamaan uudet vaatimukset. Tämä takaa myös sen, että omistaja-asiakkaidemme asiakaskokemus pysyy korkealla tasolla. Siirtymäaika on erityisen tärkeä 2,1 miljoonan omistaja-asiakkaan kannalta. 

Omistaja-asiakkaamme voivat olla rauhassa – jatkossakin vähintään yhtä hyvät edut 

Lakimuutoksen myötä OP-bonusten verokohtelu tulee muuttumaan. Valmistelemme parhaillaan tarvittavia muutoksia, ja tiedotamme omistaja-asiakkaitamme muutoksen etenemisestä ja sen vaikutuksista heti kun se on mahdollista. 

Omistaja-asiakkaamme voivat olla rauhassa: omistaja-asiakkaamme tulevat jatkossakin saamaan vähintään yhtä hyvät edut kuin aiemmin. OP Ryhmän perustehtävän mukaisesti edistämme jatkossakin omistaja-asiakkaidemme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia.  

Kirjoittaja Timo Ritakallio on OP Ryhmän pääjohtaja.