Työpaikan ankeuttajat – jatkuvan parantamisen periaatteilla ankeutusta vastaan!

Tiimin ja yhteistyön toimiminen hyvin ei ole itsestäänselvyys. Joukossamme voi olla ankeuttajia, jotka toiminnallaan ankeuttavat työilmapiiriä. Ohessa ajatuksiani asiasta – taklaa ankeuttaminen työpaikallasi!

Teksti Paula Jaakola, asiakkuusneuvoja ja Uudistamisheimon viestintätiimin jäsen
Julkaistu 13.12.2021

Jokainen meistä on varmasti työelämässä törmännyt työpaikan ja työilmapiirin ankeuttajiin. Ankeuttaja on henkilö, joka omalla asenteella tai toiminnallaan ankeuttaa eli heikentää työilmapiiriä joko yksittäisen henkilön omasta tai koko työyhteisön näkökulmasta. Ankeuttaja saattaa olla henkilö, joka puhuu muista pahaa selän takana, vaikka vilauttaakin leveää hymyä ja valkeaa hammasrivistöään kasvokkain. Ankeuttaja voi olla todella taitava aiheuttamaan hankaluuksia työpaikalla. Tilanne voi edetä jopa niin pitkälle, että hän saa muut mukaan omaan haitalliseen touhuunsa tai luo vaikkapa esihenkilöille uskottavan illuusion siitä, miten joku tai jotkut ovat häntä huonompia työtehtävissään.

Ankeuttajien peliin ei kannata lähteä mukaan, sillä pian huomaat olevasi osa liian monimutkaista shakkipeliä, josta kukaan ei selviä voittajana – ainakaan hyvällä mielellä. Tunteet helposti vievät mukanaan, ja pitkäpinnaisin ja hyväsydämisinkin työntekijä voi lopulta sortua lähtemään ankeuttajien mukana toimintaan, josta kukaan ei voi olla ylpeä jälkikäteen. Niinpä kannattaakin pitää mielessä, että toimii itse mahdollisimman hyvin, ja näin ollen omia toimia voi tarkastella jälkikäteenkin puhtaalla omallatunnolla.

Yksi keino hyötyä ankeuttajista on kääntää ”peli” päälaelleen, ja pyrkiä kehittämään itseään samalla, kun yrittää torjua ankeuttajan negatiiviset vaikutukset omaan työskentelyyn ja tunne-elämään. Se, mikä herättää ärtymystä tai erilaista kipuilua meissä, on usein seurausta omista kipupisteistämme. Joskus on harvinaisen vaikeaa sietää erilaisuutta tai vaihtoehtoisesti liian voimakasta samankaltaisuutta itsemme kanssa. Siksipä kannattaakin pysähtyä hetkeksi miettimään, miksi tietty henkilö aiheuttaa niin voimakasta negatiivisuutta itsessämme. Onko tässä paikka oppia samalla meistä itsestämme, jotta voimme kehittyä entistä paremmaksi työntekijäksi ja ihmiseksi? Voisiko tämä jo osittain tai kokonaan ratkaista ongelmaa, jonka koet ankeuttajan aiheuttamaksi?

Miten lähestyä ankeuttajaa?

Kun edellä mainittu pelin kääntäminen itsensä tarkasteluun ei toimi tai ratkaise ankeuttajan vaikutuksia työyhteisössä, on hyvä lähestyä ankeuttajaa henkilökohtaisesti kahden kesken ja pyrkiä vaikuttamaan tilanteeseen rakentavassa, hyvässä hengessä. Tärkeää kahdenkeskeisessä kommunikaatiossa on, että avoimesti ja syyttelemättä kertoo, miltä itsestä tilanne vaikuttaa tai tuntuu. ”Minusta tuntuu...” tai ”Koen tilanteen...”-aloitukset ovat parempia kuin ”Sinä teet/toimit...”-tyyliset avaukset. Tämän jälkeen yksi hyvä keino lähestyä asiaa, on kysyä ankeuttajalta, onko tällä näkemystä asiaan tai vaikuttaako jokin tekijä tilanteeseen. Osoittamalla kiinnostusta ankeuttajaa kohtaan voit luoda positiivisempaa vuorovaikutusta välillenne. Mikäli ongelmaan on heti esittää selkeää ratkaisuehdotusta, on tämä hyvä tuoda esille – jälleen rakentavassa hengessä. Kannattaa ennakkoon miettiä tilanne läpi, jotta tunteet eivät ota valtaansa itse keskustelutilanteessa.

Joskus tilanne voi ratketa yhteisessä kahdenkeskisessä juttutuokiossa, muttei näin kuitenkaan aina ole. Tällöin voi miettiä, onko tilanne ratkaistavissa ottamalla mukaan jokin muu taho, esimerkiksi esihenkilö tai muu vastaava henkilö. Mikäli tilanne ei kuitenkaan näilläkään keinoilla etene, on joskus aika luovuttaa ja luopua toivosta, ja lopettaa haaveilu ankeuttajan käyttäytymisen muutoksesta. Joskus tämä jo vähentää ankeuttajan käytöksen aiheuttamaa stressiä ja ahdistusta. Kukaan ei ole niin kaikkivoiva, että voisi yksin muuttaa kenenkään toimintaa. Joskus parasta on vain jatkaa matkaa käyttäen oman energiansa hyödyllisemmin, ja sellaiseen, mihin voi vaikuttaa.

Näillä vinkeillä torjut ankeuttamista rakentavasti ja tehokkaasti:

  1. Ole rohkeasti oma itsesi ja noudata omaa työetiikkaasi ja omia arvojasi.
  2. Kohtele muita kunnioittavasti tilanteessa kuin tilanteessa. Älä kuitenkaan anna talloa itseäsi.
  3. Muista antaa palautetta: jaa kehuja, mutta uskalla myös jakaa rakentavaa kritiikkiä, perustellen. Olethan yrittänyt keskustella henkilökohtaisesti kokemasi ankeuttajan kanssa?
  4. Ole kärsivällinen, ja mikäli rakentava toiminta ei auta ankeuttajan suhteen, pyri minimoimaan ylimääräinen kommunikointi ankeuttajien kanssa. Käytä energia siihen, mihin voit vaikuttaa.
  5. Muista myös katsoa säännöllisesti itseäsi peiliin. Ethän itse syyllisty ankeuttamiseen? Kohteletko muita sekä itseäsi aina reilusti? Korjaa tarvittaessa omaa käytöstäsi, ja muista pyytää anteeksi, mikäli olet itse toiminut huonosti.

Paula Jaakola työskentelee asiakkuusneuvojana sekä Uudistamisheimon viestintätiimin jäsenenä OP Ryhmässä.