Mistä ruoka tulee? Onko se turvallista? Nämä ovat Luomu Investin perustajan Arto Jokisen mukaan kysymyksiä, joita yhä useampi kuluttaja pohtii – niin Suomessa kuin ulkomailla.

– Ihmisten kiinnostus ruuan alkuperään ja sisältöön on kasvanut kovasti. Vaatimuksia ja kyselyitä tulee kuluttajilta koko ajan.

Kiinnostus ruuan alkuperään ja turvallisuuteen heijastuu myös luomutuotteiden suosioon. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan luomutuotannossa eletään parhaillaan kovinta kasvua 20 vuoteen. Yhä useampi viljelijä on kiinnostunut luomutuotannosta.

Jokisen mukaan tämä ei ole ollenkaan yllättävää.

– Luomun suosio on noussut Suomessa vahvasti vuosi vuodelta. Luomutuotteiden kulutus on kasvanut 15–25 prosenttia, ja luomutilojen määrä on lähtenyt kasvuun. Nyt alamme seurata naapurimaiden tahtia kasvun suhteen.

Luomukananpoikia tuottava Luomu Invest tunnisti orastavan kiinnostuksen viitisen vuotta sitten. Luomu alkoi kuitenkin kiehtoa Jokista ulkomailla jo kauan tätä ennen.

Jokinen asui perheineen 1990-luvun alussa Hollannissa ja tutustui tuolloin tehomaatalouden vaikutuksiin niin ympäristöön kuin ihmisten terveyteen. Vuonna 1995 perhe palasi Suomeen.

Vuonna 2007 Jokinen aloitti työt elintarvikealan Pajuniemi Oy:ssä. Yksi hänen tehtävistään oli viedä perinteinen tuotanto luomuun.

Reilun kuuden vuoden aikana hän ehti luoda hyvät verkostot kotimaisiin elintarvikealan toimijoihin ja innostui yhä enemmän luomusta.

Oppeja ulkomailta ja luomun edelläkävijämailta

Luomu Investin tarina käynnistyi vuonna 2013, kun se valmisti S-Ryhmän toiveesta testierän luomubroileria. Testin tulokset ja kysyntä olivat niin lupaavat, että toiminta päätettiin aloittaa kunnolla. Jokinen lähti rakentamaan Suomen ensimmäistä luomukananpoikien tuotantoketjua.

Oppeja luomutuotannosta haettiin Ruotsista ja Tanskasta, joissa Jokisen mukaan ollaan luomutuotannossa 5–10 vuotta Suomea edellä.

– Aloimme selvittää, miten naapurimaissa toimitaan, ja sitä kautta ajauduimme myös Ranskaan. Nämä opit toimme Suomeen.

Byrokratia ja erilaiset luomulainsäädännön tulkinnat Suomessa toivat yritykselle aluksi ongelmia kotimaassa. Se sai kuitenkin ylitettyä vaikeudet, ja syyskuussa 2014 tuotteet saatiin kaupan hyllyille.

– Suomessa broilerin kokonaismarkkina on nykyään vuositasolla noin 120 miljoonaa kiloa, ja me olemme siitä muutamia promilleja.

Käytännössä Luomu Invest on trading-yhtiö, joka on organisoinut L’Uomu Nokka -luomukananpoikien tuotantoketjun ja tuotemyynnin. Nykyään ketjuun kuuluu oma hautomo, kolme broileritilaa Loimaalla, Punkalaitumella ja Paneliassa sekä teurastamo.

Munat saapuvat Suomeen Tanskasta. Niistä kuoriutuu hautomossa kolmen viikon haudonnan jälkeen ranskalaista luomurotua olevia hubbard CY -kananpoikia, jotka ovat Jokisen mukaan vahvajalkaisia ja kovia juoksemaan. Syntymänsä jälkeen untuvikot viedään kasvatustiloille. Siellä ne saavat kasvaa 9–10 viikkoa.

Todistettavasti turvallinen

Luomu Invest haluaa antaa kuluttajien kysymyksiin tarkkoja vastauksia.

– Olemme edelläkävijä luomussa ja siinä, että olemme avanneet tuotantoketjun läpinäkyväksi. Julkistamme tulokset, joita broilereistamme saadaan laboratoriotutkimuksissa. Meitä testataan joka viikko ja jokaista kasvatuserää vähintään kolme kertaa.

Tutkimuksia toteutetaan Saksassa asti. Näin Jokisen mukaan varmennetaan, ettei tuotteessa ole esimerkiksi torjunta-aine-, kasvuhormoni-, lääke- tai raskasmetallijäämiä eikä glyfosaattijäämiä.

Vuodet elintarviketuotannon parissa ovat Jokisen mukaan kirkastaneet sen, että Suomessa on täysin ainutlaatuiset tuotanto-olosuhteet: puhdas maaperä, puhtaat järvet ja puhdas ilma.

– Ne mahdollistavat tuotteen, jota on aika vaikea tuottaa muualla.

Tältä pohjalta syntyi ajatus Free from -periaatteesta. Käytännössä se tarkoittaa, ettei luomukananpoikien tuotannossa ole käytetty esimerkiksi antibiootteja tai kasvuhormoneja. Tuotteisiin ei myöskään lisätä vettä tai säilöntäaineita.

Jokinen uskoo, että tämä on etu, joka nousee entistä tärkeämmäksi osaksi kuluttajien päätöksiä.

Vienti tulevaisuuden kasvun valttikorttina

Tarkat tuotetiedot ja ruokaturvallisuuden takaaminen ovat avanneet yritykselle myös vientimarkkinat. Vuonna 2015 yritys osallistui Food From Finland -ohjelman kautta Saksan suurille Biofach-luomumessuille. Siellä muodostuivat ensimmäiset yhteydet ulkomaille.

– Kaksi ensimmäistä asiakasta tulivat Hong Kongista. Toisen kanssa aloitimme kaupanteon vuoden ja seitsemän kuukautta kestäneiden neuvottelujen jälkeen. Toisen kanssa aloitamme viennin elokuussa.

Kesän aikana kauppa alkaa yhteensä kolmen uuden hongkongilaisen asiakkaan kanssa.

Keskustelut uuden vientimarkkinan avaamisesta vievät Jokisen mukaan usein pari vuotta. Hänen mukaansa myös ulkomailla ollaan hyvin tarkkoja ruuan turvallisuuden suhteen. Moni potentiaalinen asiakas haluaa nähdä suomalaisyrityksen kaikki todistukset jo etukäteen.

Tällä hetkellä siipikarjatuotteilla on vientiluvat Hong Kongiin ja Japaniin. Neuvottelut ovat käynnissä Singaporen ja Etelä-Korean kanssa. Näiden markkinoiden avautuminen toisi vientiin vielä lisää vauhtia.

Nykyään yrityksen tuotannosta 70 prosenttia kohdistuu kotimaahan ja 30 prosenttia ulkomaille, erityisesti Aasiaan. Tulevina vuosina vienti on tarkoitus nostaa 50 prosenttiin.

Aasiaan tuotteet matkaavat joko merikonteilla tai lentäen. Merimatka kestää 5–6 viikkoa ja lentomatka 9–10 tuntia.

Jotta vientiä saataisiin tehostettua entisestään, yritys on aloittanut yhteistyön luomubroilerin viennissä ruotsalaisen Kronfågelin kanssa. Yhtiöt vievät luomutuotteita Polar Wings -brändin alla. Siten tuotantokapasiteettia ja volyymia saadaan nostettua.

Joukkorahoitus on keino kehittyä

Jokinen kertoo, että yritys valitsi nimenomaan joukkorahoituksen, koska se on tapa päästä lähemmäs kuluttajia.

– Haluamme taata uskollisille asiakkaillemme mahdollisuuden tulla omistajaksi. Pörssin kautta voi päästä elintarvikeyritykseen kiinni, mutta näin tulemme vielä lähemmäs kuluttajia pienemmässä yhteisössä.

Nykyisen asiakaskunnan ikäjakauma on varsin laaja. Yhteistä heille on Jokisen mukaan tiedostavuus ja kiinnostus ruuan alkuperään. Premium-tuotteet maksavat kaupan hyllyllä 3–4 kertaa enemmän kuin vastaava tavanomainen tuote.

Rahoituksen avulla yritys aikoo toteuttaa laiteinvestointeja, avata uusia vientimarkkinoita sekä kehittää uusia tuotteita ja pakkausinnovaatioita. Tuotanto on tarkoitus kolminkertaistaa, ja mukaan etsitään uusia tuotantotiloja.

Liikevaihto on tällä hetkellä noin kaksi miljoonaa euroa, ja vuodelle 2020 tähtäimessä on yli kolme miljoonaa.

Jokisen mukaan yritykseen sijoittamalla kuluttaja pääsee tukemaan kotimaista ruuantuotantoa sekä vahvistamaan entistä turvallisemman ruuan tulevaisuutta.

OP Joukkorahoitus mahdollistaa suorat sijoitukset suomalaisiin kasvuyrityksiin. Parhaillaan käynnissä on Luomu Invest Oy:n rahoituskierros, johon voit tutustua osoitteessa op-joukkorahoitus.fi.

OP toimii OP Joukkorahoituspalvelussa välittäjänä. OP ei tarjoa palvelussa sijoitusneuvontaa tai anna rahoitusta hakevaan yritykseen liittyviä suosituksia.