Kaaduin kadulla ja nyrjäytin nilkkani – Voinko mennä suoraan yksityiselle lääkäriasemalle?
Lisää aiheesta
Tekevälle sattuu. Mutta minkälaisissa tilanteissa on hakeuduttava välittömästi hoitoon, ja milloin olisi parasta keskustella ensin oman vakuutusyhtiön kanssa?
Elämä tuo kaikille mukanaan yllättäviä tilanteita, joista osa ei ole mieluisia. Sellaisia voivat olla esimerkiksi oma sairastelu tai lapsen sairastelut, haaverit tai jopa sairaalahoitoa vaativat vakavammat onnettomuudet.
Niille, joilla on terveysvakuutus, vakuutusyhtiö korvaa monissa tapauksissa yksityislääkärin visiitin. Mutta voiko yksityislääkärille kävellä suoraan minkä tahansa terveyspulman vaivatessa?
Jos sairauden hoito ei voi odottaa hetkeäkään, soita välittömästä yleiseen hätänumeroon. Tällainen on esimerkiksi tilanne, jossa pyörällä päin puuta ajanut menettää hetkellisesti tajuntansa tai saa päähänsä kipeän verta vuotavan haavan.
Jos lapsi puolestaan kärsii vaikkapa ikävästä flunssakierteestä, viikko pyörähtää käyntiin korvasäryllä tai lenkillä aavistuksen nyrjähtänyt nilkka vihoittelee, ennen lääkäriajan varausta olisi suositeltavaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön.
Kysy neuvoa puhelimitse
Joskus lääkärin vastaanotolle lähteminen voi olla turhan aikaista, mutta huoli omasta tai lapsen terveydestä ei tietenkään helpota harkintakykyä. Ulkopuolista tukea sekä neuvoja onkin tarjolla Pohjola Terveysmestari -palvelussa, jossa chatin tai puhelimen päässä on joukko terveydenhoitoalan rautaisia ammattilaisia.
Keskustelu terveysmestarin kanssa auttaa arvioimaan hoidon tarpeen sekä kuhunkin tilanteeseen sopivimman hoitopolun. Toisinaan kotihoito sekä tilanteen seuranta riittää, joskus paras vaihtoehto voi olla lääkärin etävastaanottoaika. Osassa tapauksissa puolestaan on parasta suunnata suoraan niin kutsutulle lääkäriaseman “kivijalkakäynnille”, eli tapaamaan lääkäriä oikealle vastaanotolle.
Asiantuntijalle suoraan
Terveysmestari myös auttaa asiakasta varaamaan ajan juuri oikealla asiantuntijalle, olipa kyseessä sitten lastenlääkäri, yleislääkäri tai vaikkapa gynekologi. Samalla hän edistää tapauksen korvausasian käsittelyä, ja asiakas voi saada korvauspäätöksen jo ennen itse vastaanottoaikaa. Terveysmestarin kautta varatuista vastaanottoajoista lääkäriasema laskuttaa maksut suoraan vakuutusyhtiöltä. Tällöin asiakkaan ei tarvitse maksaa hoitoon liittyviä kustannuksia ensin omasta pussistaan.
Terveysmestarin kautta suunniteltu hoito voi siis olla hyvinkin nopeaa eikä epäselviä välivaiheita tai pysähdyksiä hoitopolkuun pääse muodostumaan. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että välitöntä hoitoa tarvitsevan tulee terveysmestarin sijasta ottaa yhteys suoraan yleiseen hätänumeroon 112.
Pohjola Terveysmestari -palvelu on saatavilla Pohjola Vakuutuksen asiakkaille numerossa 0100 5225. Tutustu myös Pohjola Terveysvakuutukseen. |
Juttuun on haastateltu Noora Kiviahoa Pohjola Vakuutuksen henkilökorvauspalveluista.
Lue myös: