Toimitusjohtaja Tero Kakko puhuu kännykkäänsä teollisuushallin ylätasanteella Helsingin Metsälässä.

Kakko sulkee puhelimen ja kertoo, että aamu on ollut normaali: tilanteiden hoitoa ja uusi asiakas.

Vuonna 2010 perustettu A2B on muun muassa monen verkkokaupan ekokuljetuskumppani, joten vipinää riittää nettiostamisen lisääntyessä. Kaiken kaikkiaan asiakkaita on satoja. Dieselvetoisella kuljetusalalla kilpailu on kovaa, mutta A2B:llä on selkeä resepti.

– Otatko mieluummin saastuttavan vai puhtaan palvelun, jos ne ovat samanhintaisia? Kakko kysyy.

Entisen Fillarilähetit-yrityksen omistaja on tehnyt paluun. Kakko omisti puolet Helsingin suurimmasta fillarilähettiyrityksestä, joka myytiin Norjaan vuonna 2005. Fillarilähettipalvelut olivat omalla tavalla aikaansa edellä.

– Silloin ekologisuus ei merkinnyt samalla tavalla, koska ilmastonmuutoksesta ei puhuttu. Oli tärkeämpää olla sporttinen kuin ekologinen.

Fillarilähettien laukut tyhjenivät, kun kirjeet vaihtuivat sähköposteihin. Nyt kuljetusala kasvaa verkkokaupan ja logistiikka-alan kasvun myötä.

– Ekologisuus ei vieläkään ole kaikille valintakriteeri, mutta sen arvostus on noussut mielettömästi viime aikoina. Ilmastonmuutoksen lisäksi puhe kaupunki-ilman puhtaudesta lisääntyy ja vaikuttaa siihen, mitä asiakkaamme arvostavat.

A2B:n toimialueena on pääkaupunkiseutu ja pikakuljetusten kautta koko Suomi. Tampereella ajaa jo yksi auto lähes täysipäiväisesti ja myös Turku on suunnitelmissa.

A2B:n vahvuuksia ovat pikakuljetuspalvelu, jakelupalvelu ja lämpösäädellyt kuljetukset. Käytännössä yritys toimittaa yrityksille ja kuluttajille kaikkea kirjeistä lavoihin. Aamut ja päivät täyttyvät yritysasiakkaista, illat kuluttajista.

Kotimaista jätettä tankissa

Yritys asetti heti alussa tavoitteeksi kasvaa ensimmäiseksi täysin ekologiseksi kuljetuspalveluksi Suomessa. Muutama vuosi sitten autokanta muuttui sataprosenttisesti puhtaaksi.

– Nyt kaikki automme ovat ekologisia, eivätkä saastuta lainkaan. Autoista valtaosa käyttää kotimaisesta jätteestä tuotettua biokaasua ja sähköautot ladataan tuulivoimalla. On tärkeää, että kaasu tehdään jätteestä, koska silloin ei hakata metsää polttoaineen tuottamiseksi.

A2B:n liikevaihto on noussut kahteen miljoonaan euroon. Tavoitteena on nostaa liikevaihto vuoteen 2024 mennessä kymmeneen miljoonaan euroon. Työntekijöitä on yli kolmekymmentä.

Yritys tekee yhteistyötä suomalaisen kaasuyhtiö Gasumin kanssa. Kakko kertoo Gasumin laskeneen, että A2B säästää vähintään 350 000 kiloa hiiltä vuodessa kuljettamalla puhtaasti.

Päästöttömällä kalustolla pärjää jo nyt hyvin kaupunkijakelussa. Kakko arvioi, että lähivuosina alalla tapahtuu isoja muutoksia.

– Suuret autonvalmistajat ovat muutamassa vuodessa vaihtamassa tarjontaansa päästöttömäksi. Muutos on iso, vaikka perinteistä ammattilaisten kalustoa myydään päästöttömien autojen rinnalla vielä jonkin aikaa.

A2B:n toimitusjohtaja Tero Kakko.

Pitääkö puhtaudesta verottaa?

Kakko kaivaa esiin tuoreen laskun ja ihmettelee sitä, miksi päästöttömyydestä pitää maksaa niin paljon. Yksi häntä ihmetyttävä asia on käyttövoimavero.

– Ymmärrän, että Suomen pitää saada verotuloja, mutta miksi puhtaita autoja verotetaan niin paljon? Päästöttömiä autoja suosimalla autokanta saataisiin uudemmaksi ja turvallisemmaksi. Lisäksi ilmanlaatu etenkin kaupungeissa paranisi, hän perustelee.

A2B on etulyöntiasemassa, sillä yritys on rakentanut vahvan brändin ja tavan, jolla toimia. Viimeksi toimintaa on laajennettu lämpösäädeltyihin kuljetuksiin. Se tarkoittaa esimerkiksi ruoan ja lääkkeiden toimituksia. Moni kuljetusyritys siirtyy päästöttömyyteen toista tietä.

– Kun ostaa yhden kaasuauton sieltä ja toisen täältä, niin se on erilaista ja hitaampaa. Me voimme jo nyt soittaa asiakkaalle ja sanoa, että meillä on 34 autoa ja kysyä, miten voimme palvella.

Päästöttömän kaluston luominen ei ole ollut helppoa. Pelkästään autojen saaminen on vaikeaa.

– Joudumme tilaamaan kaasuautot puoli vuotta etukäteen, koska niitä ei saa kaupasta. Siinä mennään isolla riskillä, koska ei voida tietää, onko uudelle autolle riittävästi asiakkaita.

Navigaattori ei auta hahmottamaan ympäristöä

Kuljetusala kokee lähivuosina muitakin teknologiaan liittyviä muutoksia. A2B:n autot nähdään jo nyt parkkiruudun tarkkuudella ja lämpösäädeltyjen kuljetusten lämpötiloja voidaan tarkkailla netin kautta.

Moni kuljetusyritys on tällä hetkellä kiinnostunut niin sanotuista last mail -ratkaisuista, joiden ansiosta asiakas voi seurata lähetyksensä saapumista samaan tapaan kuin ruokalähettien toimituksia.

Vaikka teknologia muuttaa kuljetusalaa, muutos on silti ollut hidasta verrattuna 1990-luvulla luotuihin unelmiin.

– Autot eivät vieläkään lennä, mutta tekniikka kehittyy ja perinteinen ala uudistuu hiljalleen. Toimitukset pystytään toimittamaan koko ajan paremmin perille.

Kakko ei usko robottiautojen valtaavan Suomen katuja laajamittaisesti lähivuosina. Edes navigaattorien tulo ei ole poistanut osaavan kuskin tarvetta.

Kakon työpöydällä on työhaastattelulomake kuljettajille. Yhdellä rivillä kysytään, miten kuljettaja ajaisi Espoon Kivenlahteen. Eikö navigaattorilla pärjää?

– Nykyisin moni nuorista osaa kyllä suunnistaa puhelimen karttasovelluksen avulla, mutta ympäristön hahmottaminen on heikkoa. Kuulin, että eräs kuljetusliike oli antanut kuljettajalle kartan, jotta tämä oppisi kadut ja sen, että katsoisi koko ajan, missä menee. Parhaita siirtymiä alueelta toiselle ei opi navigaattorista.

Lataa maksuton opas liikennevahinkopaikalle - ja varmista, että osaat toimia oikein!