Keuruulaisen Papinaho Oy:n viininpunaiset rekat ovat tuttu näky Keski-Suomen teillä ja etenkin Äänekosken kulmilla. Metsä Groupin biotuotetehtaalle viedään yhtiön autoilla joka viikko lähes sata tukkikuormaa

Hiljattain tehdyn liiketoimintakaupan myötä Papinahon autorivistöön on liittynyt myös paikallisen Perttulan Kuljetuksen kalusto. Kaupan myötä Papinahon liikevaihto kiipeää yli 6,0 miljoonaan euroon ja henkilöstömäärä 25:een.

– Metsä Group on meille tärkein asiakas. Äänekosken lisäksi kuljetamme puuta yhtiön muillekin yksiköille täällä keskisessä Suomessa, toimitusjohtaja ja kolmannen polven perheyrittäjä Erkko Papinaho kertoo.

Vuonna 1955 perustettu yhtiö on ehtinyt matkan varrella kuljettaa soraa, maitoa ja purkujätettä. Viime vuosina Papinaho on kuitenkin keskittynyt palvelemaan lähinnä metsäteollisuuden tarpeita.

Muita tärkeitä asiakkaita ovat metsänhoitoyhdistykset sekä muut metsä- ja energia-alan yritykset.

– Linjaus on osoittautunut oikeaksi. Metsäteollisuuden puuntarve kasvaa täällä kotimaassa jatkuvasti ja sitä on lisännyt myös Venäjän tuonnin loppuminen. Ala tekee isoja tehdasinvestointeja, ja tulevaisuus näyttää niiden pohjalta ihan hyvältä, Papinaho toteaa.

"Papinahossa on oivallettu, etteivät vakuutukset estä tai korjaa kaikkia vahinkoja. Sen sijaan yritystoiminnan riskejä on yritettävä torpata mahdollisimman paljon jo ennakolta, sanoo Pohjola Vakuutuksen asiakkuuspäälliikkö Sami Leino (kuvassa vasemmalla).

Metsässä vaaditaan moniosaamista

Viime vuosina kuljetusalalle haasteita ovat tuoneet koronapandemia, Ukrainan sodan myötä kalliina pysytellyt polttoaine, nopeasti vaihtelevat talvikelit ja tiestön kunto. Nämä ovat tuoneet mutkia myös keuruulaisyrityksen arkeen, mutta vastatuulista on selvitty kunnialla.

– Yksi iso asia oli metsäteollisuuden vastaantulo. Ahdinko ymmärrettiin ja sopimuksiin saatiin varsin nopeasti polttoaineiden hintakompensaatioita.

Metsäteollisuuden logistiikkaketjussa kumipyöräkuljetukset ovat keskeisessä asemassa. Puuta haetaan harvennus- ja päätehakkuilta läpi vuoden – ja usein kelillä kuin kelillä.

Raakapuukuljetukset ovatkin yksi toimialan kuninkuuslajeista, jossa kuljettajalta vaaditaan rautaista moniosaamista. Kookasta kalustoa on osattava käännellä paitsi maantiellä ja taajamissa myös kapeilla metsäautoteillä ja niiden lastauspaikoilla. Lisäksi on hallittava nosturin käyttö, kuormaus sekä tiukan paikan tullen pienemmät huoltotyöt.

Erilaisten tuki- ja liikuntaelinvaivojen lisäksi kuljettajien työkykyriskeinä ovat kaatumiset, liukastumiset ja putoamiset.

– Maltti on näissä hommissa ehdottomasti valttia. Maantiellä iso tukkirekka on helposti silmätikkuna ja metsässä matkanteko voi katketa pieneenkin virhearvioon. Tarkkana pitää olla silloinkin, kun kiipeillään ohjaamoon tai nosturille, Papinaho selvittää. 

Yrittäjän mukaan osaavat kuljettajat ovatkin yrityksen tärkein pääoma.

– Liiketoiminnan ja kaluston lisäksi on pidettävä huolta myös henkilöstöstä, heidän jaksamisestaan kattavasta vakuutusturvasta. Uusia autoja saa tilaamalla, mutta kokenutta kuljettajaa on vaikea korvata, 46-vuotias yrittäjä-toimitusjohtaja muistuttaa.

Raakapuukuljetukset ovat yksi kuljetusalan kuninkuuslajeista, jossa kuljettajalta vaaditaan rautaista moniosaamista. Kookasta kalustoa on osattava käännellä paitsi maantiellä ja taajamissa myös kapeilla metsäautoteillä ja niiden lastauspaikoilla. Lisäksi on hallittava nosturin käyttö, kuormaus sekä tiukan paikan tullen pienemmät huoltotyöt.

Kiire ja väsymys lisäävät vahinkoriskiä

Kokeneen kuljetusalan ammattilaisen huolenaiheena ovat myös tasaisesti kiristyvät aikatauluvaatimukset. Samalla on kuitenkin huolehdittava, että kuljettajille jää riittävästi aikaa lepoon ja palautumiseen.

– Väsyneenä, stressaantuneena ja kiireessä kasvaa myös virheiden ja tapaturmien riski, Papinaho tähdentää.

Samoja teemoja on pitänyt esillä myös SKAL, josta Papinaho on saanut monia hyviä neuvoja omalla yrittäjäntaipaleellaan. SKAL saa kehuja myös kuljetusalan imagonkohotuksesta, jota tarvitaan nuorten kiinnostuksen herättämiseksi.

Kuljetusala eläköityy lähivuosina vauhdikkaasti ja uusista ratinkääntäjistä on jo nyt pulaa.

– Ajoneuvoyhdistelmäkortin suorittaminen on tänä päivänä varsin mutkikasta ja vielä vaikeampaa se on, jos mielii tukkirekan rattiin. Käytännössä tänne kouliintuu vain ajokokemuksen kautta, Papinaho pohtii.

Tärkeä yhteistyö- ja sparrauskumppani on myös Pohjola Vakuutuksen asiakkuuspäällikkö Sami Leino. Hänen mielestään keuruulaisen kuljetusyrittäjän perusfilosofia riskienhallinnassa on täsmälleen oikea.

– Papinahossa on oivallettu, etteivät vakuutukset estä tai korjaa kaikkia vahinkoja. Sen sijaan yritystoiminnan riskejä on yritettävä torpata mahdollisimman paljon jo ennakolta. Ja tässä kohtaa henkilöstön jaksaminen, työhyvinvointi, ammattitaito ja hyvä työympäristö ovat avainasioita, Leino tiivistää.

16.3.2023 vietetään SKAL Liikenteessä -päivää. Päivän tavoitteena on tuoda lisää myönteistä näkyvyyttä kuljetusalalle ja korostaa alan merkityksellisyyttä ympäri Suomen. Lue lisää SKAL Liikenteessä -päivästä.
OP:n asiantuntijat tuntevat toimialasi riskit ja haasteet vuosien kokemuksella. Saat OP:lta räätälöidyt ratkaisut henkilöstösi, ajoneuvokaluston sekä omaisuuden ja toiminnan turvaksi. Lue lisää ammattiliikenteen vakuutuksista.‍
Kattavat vakuutukset ovat tärkeä osa yrityksen työturvallisuutta. Lue lisää yrittäjän vakuutuksista.