Joskus yritys syntyy konkreettisesta tarpeesta. Näin kävi Marianne ja Pekka Hopulle vuonna 2010. Pariskunta oli juuri palannut Kiteelle vuoden mittaiselta Yhdysvaltain seikkailultaan. Hampaiden narskuttelusta kärsivälle Pekalle ei kuitenkaan löytynyt Suomesta sopivia purentasuojia.

Kun farmasian teknologian tohtori Pekka jäi vanhempainvapaalle, hän ei aikaillut. Syntyi verkkokauppa, joka keskittyi myymään purentasuojia. Kysyntää oli, ja kauppa alkoi käydä.

– Sattumalta vuonna 2015 saimme eläköityneen apteekkarin hiilitablettikoneen. Pian autotallistamme rakentui elintarviketila, jossa valmistuivat ensimmäiset ksylitolipastillit, Pekka Hoppu valottaa. 

Vuonna 2017 Narskuttelu näki virallisesti päivänvalonsa, ja tuotantotalouden insinöörinä työskennellyt Marianne Hoppu hyppäsi yrityksen johtoon. Pariskunnan mukaan systemaattisuus ja pitkäjänteisyys ovat olleet alusta lähtien pienen mutta ketterän perheyrityksen kasvun kulmakiviä.

– Olemme onnistuneet kasvattamaan yritystämme kassan kautta ilman lainaa, ja siksi olemme kasvaneet kohtalaisen rauhallisesti. Pyrimme kuitenkin kehittymään jatkuvasti, ja luomme joustavaa strategiaa yrityksemme kasvun tueksi, Marianne Hoppu kertoo.

Marianne ja Pekka Hoppu ovat saaneet lentoon perheyrityksensä Narskuttelu Oy:n, joka innovoi uusia suuhygieniatuotteita Suomen markkinoille. Verkkokauppa on avannut vähitellen ovia myös ulkomaille. 

Aktiivinen tuotekehitys synnyttää luovia innovaatioita

Moni Narskuttelun tuoteideoista on syntynyt ratkaisuna asiakkaan toiveeseen. Kun joku on huomauttanut, miksei tällaista tuotetta ole olemassa, Marianne ja Pekka Hoppu ovat ryhtyneet tuumasta toimeen.

– Olemme uteliaita ja haluamme kokeilla uusia tuoteideoita rohkeasti ja matalalla kynnyksellä. Hutilyönnitkin onnistumme usein paikkaamaan ja hyödyntämään myöhemmin, Pekka Hoppu toteaa.

Näin ovat syntyneet 24 eri ksylitolipastillimaun lisäksi myös hammastahna, erikoispurukumi ja ksylitolitikkari. Tuoteinnovaatioilla on iso merkitys Narskuttelun kasvulle. Perheyrityksen tuotekehitykseen osallistuvat silloin tällöin myös pariskunnan lapset.

Olemme uteliaita ja haluamme kokeilla uusia tuoteideoita rohkeasti ja matalalla kynnyksellä. Hutilyönnitkin onnistumme usein paikkaamaan ja hyödyntämään myöhemmin.

– Pari vuotta sitten meillä oli joulupöydässä 50 erilaista tikkarimassaa, joita vertailimme yhdessä. Lapset kyllä kertoivat sensuroimatta omat mielipiteensä, Marianne Hoppu muistelee nauraen. 

Ksylitolitikkari on esimerkki innovatiivisesta tuotteesta, jota pariskunta on kehittänyt tieteellisellä tasolla jo useamman vuoden. Ksylitoli on muutenkin pariskunnan mukaan monipuolinen raaka-aine, jota on mahdollista muokata erilaisiin suuntiin.

– Ennen kaikkea innovatiivinen asenne tuotekehitystä kohtaan on vienyt eteenpäin paitsi tuotteitamme, myös henkilöstöämme. Jatkuva oppiminen ja osaamisen kehittäminen on tärkeää, jos haluamme pysyä alan kilpailussa mukana, pariskunta näkee.

Verkkokauppa on yrityksen ikkuna maailmanmarkkinoille

Narskuttelu Oy:n liikevaihto on kasvanut vuosi vuodelta yrityksen perustamisesta lähtien. Kasvua on edistänyt oma verkkokauppa, jonka tuloilla pariskunta on voinut tehdä jälleen uusia innovaatioita. Lisäksi verkkokauppa on hyvä testialusta sille, miten hyvin asiakkaat ottavat uutuudet vastaan. 

– Verkkokaupan kautta saamme tuotteista paljon rehellistä palautetta, jota kuuntelemme herkällä korvalla. Näin saamme edistettyä tuotekehitystämme, Pekka Hoppu mainitsee. 

Lisäksi verkkokauppa on riippumaton isojen kauppakeskusten toiminnasta ja yrityksen ikkuna maailmalle. Hoput uskovat, että ilman verkkokauppaa kansainvälistyminen olisi huomattavasti hankalampaa – onhan verkkokauppa pienelle toimijalle valtava markkinakanava, josta sen löytävät sekä yritykset että kuluttajat. 

– Portti kansainvälistymisen tielle on edelleen auki, vaikka koronatilanne kurittikin hetkellisesti meidän suunnitelmiamme. Raaka-ainevaraston, konekannan ja logistiikan pitää toimia saumattomasti yhteen, kun pyrimme jälleen ulkomaan markkinoille, Marianne Hoppu toteaa. 

Tulevaisuudessa perheyritys aikoo hakea kasvua niin tuotekehityksen kuin verkkokaupankin avulla. Nyt pariskunnan lisäksi yrityksessä työskentelee yksi henkilö, ja uusia osaajia palkataan todennäköisesti jossain vaiheessa lisää. 

– Meillä on takataskussamme monta ideaa, jotka vain vaativat toteuttamista. Tavoitteemme on siirtyä bulkkielintarvikkeista entistä erikoistuneempiin tuotteisiin, mikä tarkoittaa myös korkeampaa jalostusastetta ja parempaa katetta, pariskunta päättää.

Tämä artikkeli on osa Yrittäjän talousvalmennusta, jossa asiantuntijamme antavat konkreettisia vinkkejä yrityksesi taloudenhallintaan. Tutustu Yrittäjän talousvalmennukseen.

Lue myös:

Ensimmäinen yritys opetti taloudenhallinnan tärkeyden

Näistä syistä jokaisen yrittäjän kannattaa sijoittaa