Kaasulla tai sähköllä kulkevat ajoneuvot kuormittavat vähemmän ympäristöä. Niihin liittyy kuitenkin vaaratilanteissa uudenlaisia riskejä, jotka vaikuttavat olennaisesti sammutus- ja pelastustehtävissä työskentelevien ammattilaisten työhön ja turvallisuuteen.

– Kaasulla käyvä ajoneuvo on palaessaan kuin liikkuva liekinheitin, joka sylkee tulta pitkän matkan päähän. Kaasuvuoto puolestaan voi aiheuttaa räjähdysvaaran, minkä selvittäminen vaatii erityistoimenpiteitä. Sähköautot saattavat puolestaan syttyä uudelleen vielä palon sammutuksen jälkeenkin, sanoo Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vuoromestari Mikko Saastamoinen.

Kun pelastushenkilöstö pystyy helposti tunnistamaan ajoneuvon käyttövoiman, voidaan pelastustoimiin ryhtyä ripeästi.

– Käyttövoimatarra nopeuttaa päätöstä pelastustoiminnan ja sammutuksen tekniikasta ja taktiikasta, mikä parantaa sekä pelastustoimen että muiden matkustajien, sivullisten tai ajoneuvoa kuljettavien turvallisuutta.

Käyttövoimatarrasta maailmanlaajuinen suositus

Vuoden 2020 palomieheksi valittu Saastamoinen on kansainvälisen palo- ja pelastusalan järjestön (CTIF) Uudet teknologiat -komission Suomen edustaja. CTIF on kehittänyt joukkoliikenteen, raskaan kaluston ja pelastustoimen ajoneuvoille standardin mukaisen ISO 17840-käyttövoimatarran, jota suositellaan otettavaksi käyttöön maailmanlaajuisesti.

Suomessa käyttövoimatarralla tarroitettiin ensimmäisenä Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen ajoneuvo EK102 huhtikuussa 2020. Pohjolan Liikenne tarroitti ensimmäisenä liikennöitsijänä omat hybridiautonsa.
Tietoisuus käyttövoimatarran suosituksesta on lisääntynyt asteittain ammattikuljettajien piirissä.

Väri viestii voimasta

CTIF-standardi määrittelee tarrojen ulkoasun. Tarroja suositellaan laitettavaksi ajoneuvon joka sivulle –keulaan, perään ja kylkiin – sekä katolle.

– Katolla oleva tarra on erityisen hyödyllinen silloin, kun vaaratilannetta tarkastellaan ilmasta käsin droonien avulla, Saastamoinen sanoo.

Tarran väri kertoo käyttövoiman: esimerkiksi dieseltarra on harmaa, kun taas hybridi- tai täyssähköllä kulkevan ajoneuvon tarra on oranssi. Vihreissä, kaasua kuvaavissa tarroissa on lisänä kaasujen lyhenteet kirjaimin.

– Tarrat tulee sijoittaa niin, etteivät ne jää minkään esteen taakse. On tärkeää perehtyä ohjeistukseen ennen tarrojen asentamista, Saastamoinen neuvoo.

Käyttövoimatarroja voi hankkia esimerkiksi Suomen Palopäällystöliiton verkkokaupan kautta. Tarroja toimittavat myös Novela ja 4M Suomi.

Henkilöautoille vastaavasta käyttövoimatarran suosituksesta ei ole vielä tehty päätöksiä.

– Keskustelua aiheesta käydään Euroopassa, Saastamoinen sanoo.

Lue myös:

Raskaan liikenteen onnettomuudet kasaantuvat kokemattomille kuskeille