On stabiileja yrityksiä, ja sitten on kasvuyrityksiä. Ne ovat firmoja, jotka kasvavat nopeasti, suorastaan aggressiivisesti. Sähköajoneuvojen pikalatausratkaisuja valmistava Kempower on numeroiden valossa selkeä kasvuyritys.

Firma perustettiin vuonna 2017, ja aluksi se kasvoi verrattain maltillisesti. Vuonna 2021 Kempowerilla oli 50 työntekijää.

Sitten kasvu kiihtyi. 2022 maaliskuussa Kempowerin henkilöstön lukumäärä oli 176. Kesäkuun lopussa se oli 260. Nyt, vuonna 2023, Kempower työllistää yli 600 ihmistä.

Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla Kempowerin liikevaihto oli noin 128 miljoonaa euroa. Tavoitteena on, että viiden vuoden päästä vuoden liikevaihto on 750 miljoonaa euroa.

– Ei alun perinkään ollut tarkoitus tehdä pientä kotimaista yritystä. Jo alussa ajatus oli, että teemme isosti ja kansainvälisesti, Kempowerin talousjohtaja Jukka Kainulainen sanoo.

Kasvuyrityksen tahti ei sovi heikkovatsaisille.

– Tämän tyyppisissä yrityksissä on aika harvoin harmaita rutiinipäiviä. Jos tykkää virastomaisesta, rauhallisemmasta tekemisestä, Kempower ei ole oikea työpaikka. Täytyy pystyä sietämään vauhtia ja vaarallisia tilanteita – ja oppia nauttimaankin niistä, Kainulainen sanoo.

Alun perin tutkimusyritys

Kempower toimi 1990-luvulla hitsauskonsernin alla yrityksenä, joka harjoitti pääasiassa tutkimustoimintaa.

Vuonna 2017 Kempowerilla huomattiin, että sähköinen liikenne on yleistymässä.
Sähköautojen yleistymisen hidasteena oli latausinfrastruktuuri: autot kyllä kiinnostivat asiakkaita, mutta kukapa haluaisi auton, jota ei pysty oikein missään lataamaan.

Kempowerin hallitukselle ja omistajille esitettiin ratkaisu: eriytetään käynnissä ollut pikalatauslaitteiden valmistus kokonaan omaksi yksikökseen.

Siitä asti Kempower on toiminut itsenäisenä yrityksenä, jonka päätuotteena on pikalatausjärjestelmien valmistaminen. Suomeksi sanottuna: Kempower tekee latausasemia, joissa ladataan sähköautoja.

Talousjohtaja Kainulainen päätyi Kempowerille vuonna 2021 etsiessään urallaan uusia haasteita, ja sellainen oli tosiaan tiedossa: Kempower oli listautumassa pörssiin First North -kasvuyhtiölistalle.

Pörssistä haetaan rahaa ja kasvua

Kempowerin kasvu oli niin nopeaa, että rahoitustarve oli suuri. Tarve olisi mahdollista kattaa vain pörssiin listautumisella.

Pörssiin mentiin myös tietynlaisen laadun perässä. Kainulainen sanoo, että etenkin ulkomaisilla markkinoilla pörssiyritystä tarkastellaan eri silmälaseilla kuin yritystä, joka ei ole pörssissä.

– Pörssiyhtiössä on tietty laatuleima, joka auttaa kansainvälistymisessä. Lisäksi se auttaa parhaiden rekrytointien tekemisessä sekä kumppanien ja asiakkaiden kanssa, Kainulainen sanoo.

Kainulainen nostaa pörssiin listautumisen eli IPO:n (Initial Public Offering) yhdeksi merkittävimmistä onnistumisista, joita Kempowerilla on saatu aikaan nopean kasvun lisäksi.

– Taidettiin tehdä osakkeiden kysynnän suhteen Suomen ennätys. Lisäksi se oli koko Pohjoismaiden paras IPO silloin 2021–2022.

Helpolla hyvä IPO ei kuitenkaan tullut.

Stressaava ja antoisa puolivuotinen

Listautumisessa olennaisessa osassa on yhtiön osakkeiden myynti: yritys kertoo potentiaalisille osakkeenomistajille, miksi juuri tämän yrityksen osakkeisiin kannattaisi sijoittaa.

Taustalla on paljon työtä. Tarvitaan erilaisia advisoreita eli neuvonantajia eri osa-alueilla kuten lakiteknisissä asioissa ja finanssiasioissa.

Listautumisessa ja osakemyynnissä auttavat investointipankit, jotka yritys kilpailuttaa ennen listautumista.

Kaikki tulevan listautumisen prosessit käydään tarkalla kammalla läpi: missä voidaan epäonnistua, missä voidaan onnistua, mitä asioita pitää vielä laittaa kuntoon ennen listautumista ja niin edespäin.

IPO oli kiinnostava prosessi ja valtava onnistuminen.

Tähän liittyy niin sanottu listautumisesite.

– Se on lähes 150-sivuinen nivaska kaikesta siitä, mitä täytyy saada valmiiksi ennen listautumista. Opuksesta 20–30 sivua on pelkkiä riskejä.

Sitten pääsee myymään sijoittajatapaamisissa yrityksen osakkeita.

– Montakohan meillä oli niitä toimitusjohtajan kanssa, varmaan 50–100 tapaamista pelkästään syksyn aikana. Koko listautumista edeltävä puolivuotinen oli hyvin intensiivistä aikaa monelle Kempowerilaiselle.

Kainulainen sanoo, että IPO oli kiinnostava prosessi ja valtava onnistuminen – Kempower keräsi 100 miljoonan euron rahoituksen ja sai lisäksi pankeilta merkittävää apua.

Listautumisen jälkeen sijoittajat eivät ole pettyneet. Kempowerin kasvu on jatkunut.

– Varmasti moni siitä listautumisprosessista nauttii, ja itsekin nautin. Mutta sen verran rankkaa se on, että leipätyökseen sellaista ei kovin moni pysty tekemään.

Tehdas Yhdysvaltoihin

Nyt Kempower on rakentamassa Yhdysvaltojen Pohjois-Carolinaan uutta 40 miljoonan euron tehdasta vastatakseen räjähdysmäisesti kasvaneeseen latausjärjestelmien kysyntään.

Tämä askel piti ottaa itse asiassa vasta vuonna 2025, mutta kasvu on ollut niin kovaa ja Yhdysvallat on alkanut investoimaan niin merkittävästi vihreään siirtymään, että Kempower päätti aikaistaa tehtaan rakennuttamista.

Ensimmäisten laturien pitäisi tulla tehtaalta ulos vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lisäksi yritys laajentaa tuotantoaan Suomessa. Lahteen on tulossa tehdas, jonka on tarkoitus olla toiminnassa vuonna 2024.

Monta syytä menestykseen

Kainulainen painottaa Kempowerin menestyksessä onnistuneita ja huolellisia rekrytointeja sekä Suomessa, että kansainvälisesti.

Kun tahti on kiivas ja riskit suuria, osaaviin kollegoihin voi luottaa ja tukeutua.
Lisäksi hän sanoo, että yrityksen hallituksen ja omistajien rohkeat visiot ja niiden toteuttaminen ovat onnistuneet erinomaisen hyvin.

Firma ei tietenkään menesty, ellei tuote ole kunnossa. Ja tuotetta eli pikalatausasemia on tehty Kainulaisen mukaan alusta asti nimenomaan käyttäjälähtöisesti niin, että Kempowerin asemilla olisi mahdollisimman mukavaa ja vaivatonta ladata autoaan.

Härkäpäiseen vision toteuttamiseen ei ole varaa nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Tietysti sattumilla ja yrityksestä ulkoisilla tekijöillä on ollut merkitystä. Kukaan ei alkuvaiheessa voinut ennustaa tarkasti, miten nopeasti sähköinen liikenne tulisi yleistymään ja millaista politiikkaa Suomessa ja muualla tultaisiin liikenteen sähköistämiseksi vihreässä siirtymässä tekemään.

Toisaalta Kempowerilla on Kainulaisen mukaan reagoitu aina nopeasti tarpeen vaatiessa – härkäpäiseen vision toteuttamiseen ei ole varaa nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Ei cowboy-mentaliteettia

Kovassa kasvussa voi iskeä vauhtisokeus, mutta Kempowerilla ollaan Kainulaisen mukaan ”jalat maassa”.

– Ei meillä ole sellaista cowboy-mentaliteettia, vaan yhdessä tehdään jalat maassa, aika nöyrällä asenteella.

Valmiita prosessit eivät vielä ole, Kainulainen sanoo. Hänen työssään merkittävässä osassa on nimenomaan talouden lisäksi yhtiön kehittäminen ja kasvun toteuttaminen yhdessä koko johtoryhmän kanssa.

– Ollaan sen verran nuori yhtiö, että kehittämistä liittyy oikeastaan vielä kaikkeen mahdolliseen. Mutta kehittämisestä minä nautin. Siitä, että asiat ovat tänään pikkuisen paremmin kuin eilen.

Suunnitteleeko yrityksesi kansainvälistymistä? Tutustu OP:n palveluihin tuonti- ja vientiyrityksille.