Linja-autonkuljettajien ammattipätevyyssuoritukset ovat nyt tapetilla. Korona-aika kuritti etenkin henkilöliikennettä, kun matkustamista rajoitettiin pitkään. Epävarmuuden takia monen linja-autonkuljettajan oli hankala suorittaa vaadittuja koulutuspäiviä hyvissä ajoin.

Koronapandemia on lisännyt koulutusvelkaa merkittävästi, toteaa OP Ryhmän ammattiliikenteen yhteysjohtaja Sami Raappana.

Jotta linja-autonkuljettajien ammattipätevyys pysyy voimassa, heidän on käytävä viisi ammattipätevyyden jatkokoulutuspäivää aina viiden vuoden aikana. Valtaosalla henkilöliikenteen kuljettajista ammattipätevyys vanhenee 10.9.2023, tavaraliikenteen kuljettajilla vasta 10.9.2024.

CAP Pro Academy on Pohjoismaiden ja Saksan suurin kuljettajakoulutusyritys ammattiliikenteen puolella. Yrityksen myyntijohtaja Tuomo Kauppinen myöntää, että kuljetusalan yritykset ovat kovan paikan edessä.

– Pandemian aikana kertynyt koulutusvelka pitää ottaa yrityksen taseeseen yhden vuoden aikana. Suurin kustannuserä ei tule koulutuspäivien hinnasta vaan kuljettajien koulutuspäivien palkasta.

Koulutukset ovat tärkeä investointi, ei pakollinen paha

Kuljetusalan yritysten on reagoitava tilanteeseen nyt. Tueksi on hyvä laatia koulutussuunnitelma, jossa huomioidaan yrityksen ja henkilöstön tarpeet. Tarvittaessa yritys voi pyytää apua asiantuntijalta, jotta se saa koulutuksista mahdollisimman paljon irti.

– Koulutuksia ei kannata käydä vain ammattipätevyysmerkintää varten vaan oman yrityksen toiminnan kehittämisen ja turvallisuuden takia, Raappana painottaa.

Liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen Traficom ylläpitää kuljettajien ammattipätevyysrekisteriä. Tarvittaessa poliisi voi tarkistaa rekisteristä kuljettajan pätevyyden tien päällä.

Koulutuksia ei kannata käydä vain ammattipätevyysmerkintää varten vaan oman yrityksen toiminnan kehittämisen ja turvallisuuden takia.

Kauppisen mielestä ammattipätevyyssuoritukset olisi syytä nähdä pakollisen kuluerän sijaan tärkeänä investointina. Jatkuvan ja säännöllisen kouluttautumisen ansiosta esimerkiksi työn tuottavuus paranee, liikennevahinkoja sattuu vähemmän, polttoainekustannukset pienenevät ja asiakaskokemus kohenee.

Kun yritys panostaa kuljettajien ammattitaitoon ja turvallisuuteen, yleensä vahinkojen määrä vähenee, mikä mahdollistaa myös edullisemmat vakuutusmaksut pitkällä aikavälillä, Raappana lisää.

– Vakuuttajan näkökulmasta perehdyttäminen ja ammattipätevyys ovat keskeisessä roolissa, koska henkilöliikenteen kuljettajat toimivat vastuullisessa tehtävässä ja vastaavat matkustajien turvallisuudesta.

Asiantuntija hoitaa koulutukset laadukkaasti ja varmasti

Harvalla kuljetusalan yrityksellä on resursseja toteuttaa omia koulutuksia, joten asiantuntijaorganisaatioiden koulutustarjonta on erinomainen vaihtoehto. Esimerkiksi CAP Pro Academyllä asiantuntijat tuottavat ajantasaista ja laadukasta koulutusmateriaalia lainsäädäntöön pohjaten.

– Jatkokoulutuspäivissä pakollinen osuus on ennakoivan ajon koulutus. Ennakointi näkyy riskienhallinnan lisäksi polttoainesäästönä, kuljettajan kokeman stressin vähentymisenä sekä kokonaistalouden paranemisena, Kauppinen kertoo.

Jatkokoulutuksissa käsitellään myös muun muassa kuljettajan turvallista työpäivää ja työhyvinvointia, ensiapua sekä asiakaspalvelua. Lisäksi CAP Pro Academy räätälöi koulutuksia yritysten omiin tarpeisiin.

Ammattiliikenteen kuljettaja voi osallistua luokka-, etä- tai verkkokoulutuksiin. Kustannustehokkaat verkkokoulutukset pyörivät CAP Pro Academylla maanantaista lauantaihin, joten niitä voi suorittaa joustavasti omaan tahtiin.

Erilaiset vakuutusratkaisut houkuttelevat uutta työvoimaa

Korona-aikana moni linja-autonkuljettaja vaihtoi alaa, ja lisäksi kuljettajia eläköityy joka vuosi. Kuljetusalaa vaivaa kasvava työvoimapula. Kuljetusalan yritysten näkökulmasta tilanne on haastava, koska ketä tahansa ei voi ottaa vastuulliseen tehtävään kuljettamaan linja-autoa.

Linja-autonkuljettajan perustason ammattipätevyyden saa nykyään 140 tai 280 tunnin koulutuksella. Alalle hakeutuville uusille osaajille sopii hyvin esimerkiksi rekrykoulutus tai oppisopimuskoulutus. Koulutuksen pituus riippuu koulutettavan lähtötasosta ja iästä.

– Silmiin pistävää on se, että henkilöliikenteessä naiskuljettajia on vain alle 9 prosenttia. Ala kuitenkin sopii todella hyvin myös naisille, Kauppinen huomauttaa.

Kuljetusalalle vetää tällä hetkellä mahdollisuus päästä matalalla kynnyksellä hyvin palkattuun ammattiin. Työllisyystilanne on erinomainen. Siistissä sisätyössä kuljettaja saa nauttia maisemakonttorin rauhasta mutta olla tekemisissä myös ihmisten kanssa.

– Uusien työntekijöiden kouluttaminen ja rekrytointi on aina iso investointi yritykselle. Siksi erilaiset vakuutusratkaisut, kuten vapaaehtoiset hoitokuluvakuutukset, vapaa-ajan tapaturmavakuutukset ja ryhmäeläkeratkaisut, ovat yksi hyvä tapa houkutella ja sitouttaa tekijöitä, Raappana mainitsee.

Lue myös:

Hyvä yhteishenki on työhyvinvoinnin keskiössä kuljetusalalla: "Meillä ei kuskikaveri jää yksin"