Kun kuluttajat valmistautuvat joulunviettoon, on leluliike Casagrandessa vuoden kovin kiire.

‒ Joulu on lelukaupalle tärkein aika. Silloin pitäisi tehdä se hyvä tulos. Liikevaihdosta puolet pitäisi tehdä joulun aikaan, kertoo yrittäjä Sabrina Casagrande.

Hiljattain tehdyn sukupolvenvaihdoksen myötä turkulaisen perheyrityksen johtoon noussut Casagrande pyörittää leluliikettä jo neljännessä polvessa.

Hän kertoo, että joulun tulo tarkoittaa lelukauppiaalle unettomia öitä sekä loppuvuoden sunnuntaiaukiolojen että tulospaineiden vuoksi.

Ostot joulua varten on tehty jo keväällä. Sitä, mistä leluista tulee joulun ykköslahjoja, on haastavaa ennustaa niin paljon etukäteen. Mainonnan ja netin ansiosta kysyntä voi tulla niin äkkiä, että siihen ei ehdi reagoida.

‒ Viime metreillä riittää, että hyvä mainos tai artikkeli nostaa jonkin äkkiä hittileluksi.

Hän kertoo, että vuodesta toiseen pintansa pitävät nuket ja pehmolelut sekä radio-ohjattavat autot. Myös vuoden lautapelien lanseeraus loppuvuodesta innostaa monia pelaamaan yhdessä jouluna.

Casagrande vierastaa silti hittilelukeskustelua. Hän pyrkii etsimään erilaisia leluja ja jättää joskus ostamatta tuotetta, jota tietää menevän muuallekin paljon. Hintakilpailua on, eikä pienyrittäjä voi kilpailla markettien kanssa.

Kivijalkakaupalle myös verkkokaupat ovat haaste. Vaikka jo nyt leluliike toimittaa pyynnöstä tuotteita muualle Suomeen, oma verkkokauppa on suunnitteilla.

Casagrande ei haluaisi, että kuluttajat pitävät erikoisliikkeitä kalliina, vaan huomioisivat hyvän valikoiman ja asiantuntevan palvelun.

Hittilelu on jokaiselle omansa

Hänen mielestään joulun hittilelu on joka lapselle omansa.

‒ Työn suola on asiakaskontakti. Yhdessä asiakkaan kanssa voi miettiä, mikä kullekin lapselle sopii. Kahdelle samanikäiselle voivat toimia todella erilaiset lelut mainoksista huolimatta.

Leluliikkeelle viime vuosien huono taloustilanne ei juuri ole näkynyt.

‒ Olemme positiivisten asioiden äärellä. Ehkä jätetään auto vaihtamatta tai matka tekemättä, mutta lapset ovat viimeinen, josta nipistetään.

Sabrina Casagrandelle joulu on pitkälti työtä ja omat jouluvalmistelut jäävät vähäisiksi. Joulunajan kiire tuli tutuksi jo lapsena, kun lelukauppaa piti isä Renato.

‒ Onhan tämä elämäntapa. Joulu oli sellaista lapsesta asti, ettei isää paljon näkynyt. Tiedän nyt itse, mistä on kyse, Casagrande sanoo.

Hän kertoo kuitenkin osaavansa erottaa työn ja harvat vapaapäivät, jolloin on aikaa rentoutua.

‒ Minulle tärkeää on hyvä ruoka ja ystävät ympärillä, Casagrande summaa.

Joulukuu kuluu verstaan ja koulun välillä

Puusepänliike Mööpelille joulusesonki tuo myös hieman lisävipinää, mutta kiirettä on ollut koko vuoden. Viime maaliskuussa perustetun 4H-yrityksen yrittäjät, 13-vuotiaat Konsta Keskitalo ja Kalle Iskala paiskivat töitä verstaalla niin paljon kuin koulunkäynniltä ehtivät.

‒ Joulun tulo näkyy meille ainakin koulussa. Nyt on koeviikkoja, nauraa yläkoulun aloittanut Keskitalo.

Seinäjokelaiset nuoret puusepät tekevät Keskitalon mukaan tilauksesta mitä vain. Kaksikon suunnittelemasta talosängystä tuli alkuvuonna mediassa huomioitu hitti. Kysyntää olisi tällä hetkellä enemmän kuin mihin yritys pystyy vastaamaan ‒ noin 1 200 sängyn verran ympäri maata ja jopa Brasiliaan asti.

Keskitalon mukaan suosittuja tilaustuotteita ovat myös massiivipuiset ruokailuryhmät ja vanerisängyt.

Vielä toistaiseksi kotiautotallissa sijaitsevalla verstaalla tehdään kiivaasti töitä, jotta jouluksi tilatut huonekalut valmistuvat ajallaan.

‒ Asiakkaat ovat olleet valmiita maksamaan enemmän, jotta ehtivät saada tuotteet jouluksi. Se tarkoittaa, että saa palkata enemmän työntekijöitä. Työllistämme nyt kolme 13-vuotiasta nuorta. On mahtavaa jo tässä iässä pystyä tarjoamaan työtä.

Keskitalo vinkkaa, että mikäli tuotteita haluaa vielä ehtiä saada joulupakettiin, tilaus tulisi tehdä hyvin pian. Tavallisesti esimerkiksi talosänky on asiakkaalla kuukauden kuluttua tilauksesta ja maksusta.

Tuotteet tilataan yrityksen Facebook-sivun kautta. Verkkokauppaa yritys miettii vasta myöhemmin, mikäli kysyntä hiljenee. Yrityksellä on laajennushaaveita lähitulevaisuudelle, kun "pottia on jo saatu kasaan". Verstas aikoo siirtyä kotiautotallista uusiin tuotantotiloihin mahdollisesti jo ensi kesänä.

‒ Meidän tavaramerkkimme on nuori ikä. Se kiinnostaa ihmisiä, Keskitalo sanoo.

Kaksikko on nikkaroinut jo kahdeksanvuotiaista. Siitä asti heidän tavoitteenaan on ollut perustaa yritys heti kun mahdollista. Keskitalo haluaa painottaa, että lapsityövoimasta ei ole kyse. Hän sanoo, että vanhemmat yrittävät jarrutella aina välillä ja kehottavat viettämään koti-iltojakin.

‒ Ei tästä pidä stressiä itselleen hommata. Kymmenen tuntia verstaalla ei tunnu samalta kuin kymmenen tuntia koulussa, kun tekee mistä tykkää. Vain kuulokkeet korville ja sahaamaan sirkkelillä.