Luonnonkosmetiikkaan erikoistuneen Luonkos Finland Oy:n strategi Piritta Fors silmäilee tyytyväisenä kolme vuotta sitten laadittua Luonkosin liiketoimintasuunnitelmaa ja sen tavoitteita.

– Olemme edenneet hyvin suunnitelmien mukaan. Tuotanto ja tuotannon suunnittelu sekä uusien tuotteiden vuosittaiset lanseeraukset ovat toteutuneet, samoin tuotteiden jakelu oman verkkokaupan lisäksi valikoituihin erikoismyymälöihin ja päivittäistavarakauppoihin, Fors sanoo.

Luonkosin tuotanto on kotimaista. Ihonhoitotuotteiden kaikki mahdolliset raaka-aineet ovat kotimaisia ja luomua. Tuotteet ovat löytäneet kohderyhmänsä tehokkaasti kohdennetulla digitaalisella vaikuttajamarkkinoinnilla, jota on tehty yhteistyössä sosiaalisen median bloggareiden ja mikroinfluenssereiden kanssa.

– Erittäin tärkeitä myynninedistäjiä ovat aktiiviset pienyrittäjämme, joista on tullut oma heimomme, tuotteidemme sitoutunut käyttäjäryhmä ja niiden puolestapuhuja, Fors sanoo.

Luonkos on kolmen naisen perustama yritys. Miia Leino (vas.) ja Jonna Vesterinen (oik.) vastaavat yrityksen tuotekehityksestä, Piritta Fors keskittyy liiketoiminnan kehittämiseen, viestintään, myyntiin ja tulevaisuuden skenaariotyöskentelyyn.

EEX:n asiantuntijat sparraajaksi

Luonkosin liiketoimintasuunnitelmaan kirjattiin suunnitelma löytää liiketoiminnan kehittämisen tueksi ulkopuolinen neuvottelukunta eli Advisory Board. Sekin on nyt ratkaistu, kun sparraajaksi löytyivät huippuammattilaiset liikkeenjohdon konsultointiin erikoistuneen EEX:n (Entrepreneurship for Executives) kautta.

– He ottivat meihin yhteyttä, ja löysimme yhteisen sävelen. EEX:n meille valitsemat asiantuntijat haluavat ottaa oppia ketterän startup-yrityksen toimintamallista, kun taas me tarvitsemme tukea liiketoiminnan kansainvälistämisessä sekä ulkopuolisen rahoituksen hakemisessa, Fors sanoo.

Kassavirralla toimiva startup

Tähän asti Luonkos on rahoittanut toimintansa kassavirralla, joka syntyy tuotteiden myynnistä. Fors luonnehtii Luonkosia erilaiseksi startupiksi.

– Moni startup kaatuu siihen, että ne on luotu sijoittajarahan pohjalle, mutta unelmat ja visiot eivät tuota myyntiä. Me lähdimme liikkeelle siitä, että myynti on toimintamme keskiössä. Uskoimme, että meillä on niin erinomaiset ja erottuvat tuotteet, että niille löytyy kysyntää markkinoilla.

Fors uskoo myös, että Luonkosin menestyksen salaisuus perustuu osaltaan siihen, ettei liiketoimintasuunnitelmaa tehtäessä tuijotettu liikaa kilpailijoihin ja analysoitu heidän tuotteitaan.

– Olemme tehneet omaa juttuamme emmekä vilkuilleet muualle. Emme myöskään uponneet koronakuoppaan, vaan katsoimme luottavasti eteenpäin ja kehitimme uusia tuotteita.

Vedetön vallankumous

Luonkosin perustajia ovat Piritta Forsin lisäksi luonnonkosmetiikan opettaja ja tuotekehittäjä Miia Leino sekä luonnonkosmetiikan kouluttaja ja luonnonvaratuottaja Jonna Vesterinen. Leino ja Vesterinen vastaavat Luonkosin tuotteiden kehittämisestä, kun taas Fors keskittyy liiketoiminnan kehittämiseen, viestintään, myyntiin ja tulevaisuuden skenaariotyöskentelyyn.

– Tuotteemme ovat ekologisia, eettisiä, vedettömiä ja säilöntäaineettomia. Ne valmistetaan käsityönä laadukkaista raaka-aineista, kuten tyrniöljystä, nokkosesta, karpaloöljystä tai metsämikrobiuutteesta, Fors kuvailee.

Tuotteet on pakattu Kotkamillsin biohajoavasta barrier-kartongista suunniteltuihin käsin taiteltuihin ja kierrätettäviin pakkauksiin, jotka täyttävät ekologisemmankin kuluttajan vaatimukset.

– Vedettömyys on meidän luonnonkosmetiikkatuotteidemme valtti. Kosmetiikkatuotteissa on tavallisesti jopa 70 prosenttia vettä, säilöntäaineita ja synteettisiä kemikaaleja, jotka käytettäessä rasittavat luontoa liuetessaan jätevesiin. Lisäksi useimmat tuotteet on pakattu muoviin, Fors sanoo.

Luonkosin missiona on luoda parempia ekologisia vaihtoehtoja. Kuluttajat voivat monikäyttötuotteiden avulla minimoida kosmetiikan tuotteiden ja muovipurkkien käytön.

– Teemme kosmetiikan vallankumousta. Tarjoamme sallittua ihonhoitonautintoa, arjen ekologista luksusta, Fors kiteyttää.

Luonkosin tuotteet ovat ekologisia, eettisiä, vedettömiä ja säilöntäaineettomia. Ne valmistetaan käsityönä laadukkaista raaka-aineista, kuten tyrniöljystä, nokkosesta, karpaloöljystä tai metsämikrobiuutteesta.

Luonnonkosmetiikan markkinat kasvussa

Forsin mukaan kosmetiikan katemahdollisuudet ovat hyvät, kun myyntivolyymi on riittävä.

– Kosmetiikka ei ole myöskään niin suhdeherkkää kuin monet muut kulutustuotteet. Vaikka talous notkahtaisi, kosmetiikan myynti pysyy yleensä hyvänä matalasuhdanteessakin.

Tulevaisuudentutkijana Fors on hyvin sisällä toimialansa megatrendeistä ja arvioi, että luonnonkosmetiikan markkinat ovat vasta kehittymässä. Mahdollisuudet menestyä myös kansainvälisesti ovat erittäin hyvät.

– Kestävä kehitys, eettisesti ja ekologisesti valmistetut ja pakatut tuotteet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän niin meillä kuin muualla.

Nyt kymmenkunta henkilöä työllistävä Luonkos tähtää seuraavaan kasvuloikkaansa. Kansainvälistymistä varten tarvitaan lisää pääomaa. Yrityksen tavoitteena onkin löytää sopivia ulkopuolisia pääomasijoittajia tai etsiä muita rahoitusratkaisuja. Moni on jo kysellyt vaihtoehtoa päästä mukaan.

– Uusi pääoma investoidaan markkinointiin ja kansainvälisen myynnin vahvistamiseen. Nyt on aika freesata liiketoimintasuunnitelmaa isompaa kasvua varten ja päättää tulevien vuosien tavoitteista, Fors sanoo.

Tämä artikkeli on osa Yrittäjän talousvalmennusta, jossa asiantuntijamme antavat konkreettisia vinkkejä yrityksesi taloudenhallintaan. Tutustu Yrittäjän talousvalmennukseen.

Lue myös:

Näin laadit liiketoimintasuunnitelman – huomioi nämä 10 kohtaa

Ensimmäinen yritys opetti taloudenhallinnan tärkeyden

Näistä syistä jokaisen yrittäjän kannattaa sijoittaa

Innovatiiviset tuotteet Narskuttelun kasvutarinan ytimessä