Raskaan liikenteen latauspisteitä tarvitaan lisää
Lisää aiheesta
Sähkökuorma-auto on kätevä kulkuneuvo jakeluliikenteessä, mutta raskaalle liikenteelle sopivien latauspisteiden vähäinen määrä aiheuttaa käytännön pulmia. Jakelureittien suunnittelussa on ennakoitava tarkemmin myös akuston lataustarpeet.
Tavarakuljetuksiin ja logistiikkaan erikoistunut DB Schenker otti Suomessa käyttöön vuoden alussa kaksi Fuso eCanter-sähkökuorma-autoa, jotka kuljettavat kappaletavaroita Turun ja Helsingin jakeluliikenteessä. Autot jakelevat tavaroita Turun terminaalista Liedosta ja Vantaan Viinikkalan terminaalista.
Kevyeksi kuorma-autoksi luokitellut sähkökuorma-autot pystyvät kuljettamaan 2,7 tonnin kuorman. Täyteen ladattuna Fuso eCanterilla ajaa sujuvasti reilun sadan kilometrin matkan. Ajoneuvojen käyttövoimana on kuudesta litiumioni-akkumoduulista koostuva akusto.
– Ajokokemuksena sähköinen kuorma-auto on miellyttävä. Se on hiljainen, hajuton ja päästötön ja selviää hyvin Suomen pakkasoloissa, kertoo DB Schenkerin nouto- ja jakelukuljetuksista vastaava Petri Sinkko.
Sähköisten kuorma-autojen lähipäästöt putoavat lähes nolliin, mikä on tärkeää etenkin kaupunkiympäristössä ajettaessa. Autojen hiljainen ääni helpottaa puolestaan jakelua alueilla, joilla on melurajoituksia.
Akkujen lämmitys syö yllättävän paljon virtaa
Tammi- ja helmikuussa jakeluliikenteeseen otettujen sähkökuorma-autojen käytössä on tullut eteen kuitenkin myös yllätyksiä. Vaikka sähköauto kulkee pakkasella moitteettomasti, kuluu akkujen lämmittämiseen latausvirtaa yllättävän paljon.
– Kun akkujen lämmitys syö latausvirtaa, vaikuttaa se osaltaan myös ajettavan matkan pituuteen. Yhdellä latauksella sähkökuorma-auto voi kulkea valmistajan mukaan 130 kilometriä, mutta meillä on talvikaudella jääty 100 kilometrin pintaan. Uutta teknologiaa ei ole välttämättä testattu pohjoismaiden vaativissa sääoloissa, Sinkko arvelee.
Niinpä etenkin talviaikaan sähköisten kuorma-autojen jakelureitit on suunniteltava erityisen huolellisesti ennalta, että latausvirtaa on riittävästi määränpäähän asti. Schenkerillä on omien terminaalien piha-alueilla autoille latauspisteet, joissa akkujen lataus täyteen varaukseen vie noin yhdeksän tuntia.
Raskaan liikenteen pikalatauspisteistä on pulaa
Schenkerin sähköiset kuorma-autot on otettu myönteisesti vastaan, ja ne ovat herättäneet kiinnostusta myös kumppaniverkostossa, mutta virittäneet myös keskustelua raskaalle liikenteelle tarkoitettujen latauspisteiden puutteesta.
– Riittävän infran puuttuminen on suuri haaste kuljetusyritysten haluun investoida sähköisiin kuorma-autoihin. Pikalatauspisteessä kuorma-autojen akut saisi ladattua täyteen reilussa tunnissa esimerkiksi kuljettajan lounastauon aikana. Tällaisia latauspisteitä on kuitenkin toistaiseksi vain henkilöautoille, sanoo DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi.
Hän toivookin, että latausverkoston infraa kehittävät kaupalliset toimijat löytäisivät yhteistyössä ratkaisuja, joilla myös raskaalle kalustolle sopivia pikalatauspisteitä saataisiin nopeassa tahdissa lisää, mikä kannustaisi logistiikka-alan yrityksiä investoimaan ripeämmin sähköisiin kuorma-autoihin.
– Olisi toivottavaa, että eri toimijoiden latauspalveluiden ristiinkäyttö olisi tulevaisuudessa mahdollista, ettei latausverkosto sirpaloidu. Myös latauspalveluiden hinnoitteluun olisi saatava läpinäkyvyyttä, Nurmi sanoo.
Uudet käyttövoimat vahvistavat myös työnantajakuvaa
Suomessa käynnistynyt pilotti on osa DB Schenkerin konsernitasolla tehtyä investointia, joka käsittää kaikkiaan 41 Fuso eCanteria ympäri Eurooppaa. Kaluston sähköistäminen on yksi keino, jolla DB Schenker osallistuu osaltaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. DB Schenker tukee DB-konsernin tavoitetta vähentää suhteellisia hiilidioksidipäästöjä 50 prosentilla vuodesta 2006 vuoteen 2030 mennessä.
– Kuljetuskaluston sähköistäminen on ympäristöteko, mutta vahvistaa myös työnantajakuvaamme vastuullisena logistiikan toimijana, joka omilla ratkaisuillaan edistää ilmastotalkoita. Sekä asiakkaat että työntekijät ovat nykyisin hyvin valveutuneita ja kiinnostuneita, millaisia vähäpäästöisiä teknologioita kuljetusyhtiöillä on käytössä, Nurmi sanoo.
Sinkko arvioi, että positiiviset kokemukset Fuso eCanter-pilotista tulevat näkymään jo lähiaikoina Schenkerin kaluston uudistamisessa.
– Vuoden kuluttua meillä on käytössä jo toistakymmentä sähköistä kuorma-autoa, hän sanoo.