Riskit ovat osa taksiyrittämistä – Nämä ovat toiminnan tyypillisiä vahinkoja
Lisää aiheesta
Taksiyrittäjä, tunnistatko toimintasi riskit? Esimerkiksi juhlahumu ja liukkaat kotipihat ovat omiaan aiheuttamaan vahinkoja. Yksi keino varautua niihin ovat vakuutukset.
Taksinkuljettaja auttaa pyörätuolissa liikkuvaa asiakasta taksilta kotiovelle. Hän ei kuitenkaan huomaa, kuinka liukkaat rappuset ovat. Jalka lipsahtaa, ja pyörätuoli kaatuu.
Taksit hoitavat paljon sopimusliikennettä: puhutaan Kela-kyydeistä, invalidityyppisistä kuljetuksista ja sairaalasta kotiin palautuksista. Kyseessä on saattoliikenne, jolloin kuljettaja saattaa asiakkaan kotiovelle asti. Portaissa saatetaan liikkua esimerkiksi pyörätuolin kanssa, jolloin kuljettaja auttaa potilasta liikkumaan.
On tapauksia, joissa leikkauksesta kotiin taksilla tulossa ollut potilas jouduttiin kaatumisen takia ajamaan takaisin sairaalaan ambulanssilla.
Asiakkaan loukkaantuminen voi tarkoittaa yrittäjälle kymmenientuhansien eurojen korvauksia. Kaatumisia sattuu erityisesti syksyn ja talven liukkailla keleillä. Kolareita tapahtuu vuoden ympäri.
Yrittäjän kannattaa varautua henkilövahinkojen lisäksi tavaravahinkoihin. Esimerkiksi kolarin sattuessa myös asiakkaan omaisuutta, kuten puhelin tai tabletti, voi rikkoutua.
Samoin kalusto on altis vahingoille. Arvioiden mukaan jokainen taksi joutuu keskimäärin kerran vuodessa korjaamolle.
Tapaukset vaihtelevat. Voi olla, että tuulilasi rikkoutuu, on ilkivaltaa ja auto joutuu maalaukseen tai korjaukseen. Näiden lisäksi on ulosajoja, kolareita, törmäyksiä ja peruutuksia betoniporsaisiin ja tolppiin.
Vilkas juhlakausi
Juhlapäivät saattavat näkyä taksiyrittäjälle ajojen lisäksi asiakkaiden aiheuttamina vahinkoina. He saattavat esimerkiksi vaurioittaa epähuomiossa datalaitteita.
Juhlakausina myös auton sisäpesujen määrä kasvaa. Niille voi tulla hintaa satojakin euroja, riippuen siitä onko huonovointinen asiakas istunut etu vai takapenkillä. Myös ajojen päättyminen kesken vuoron näkyy tuloksessa.
Taksiyrittäjä saattaa kohdata uransa varrella myös varkauksia tai ryöstöjä. Siitäkin huolimatta, että maksupäätteiden yleistyessä käteiskassan varkaudet ovat vähentyneet.
Varastoista saatetaan myös varastaa esimerkiksi renkaita tai työkaluja. Vahingot voivat olla myös välitteisiä. Vakavat tapahtumat, kuten vakavat kolarit, saattavat vaikuttaa koko työyhteisöön sekä perheeseen. Tuolloin saatetaan tarvita kriisiapua.
Mitkä ovat taksitoiminnan riskejä?
Taksiyrittäjien on tärkeää miettiä, millaisia riskejä yritys voi kantaa itse ja mitä sen kannattaisi siirtää vakuutusyhtiölle. Myös omavastuun suuruus on konkreettinen tapa määrittää, minkä kokoluokan vahinkoja yritys kykenee kantamaan itse.
Kun tietää, millaisia riskejä on olemassa, niille voi tehdä jotain. Jos niitä ei voi välttää, niitä voi turvata vakuutuksella.
On myös osa-alueita, joita vakuutuksilla ei voi turvata. Tällaisia ovat esimerkiksi sopimusriskit. Jos yrittäjä tekee huonon sopimuksen, hän on siitä itse vastuussa.
Asiakkaan ja kuljettajan loukkaantumiset, ajoneuvovahingot, asiakkaan aiheuttamat vahingot, ryöstöt ja varkaudet sekä asiakkaan omaisuudelle tapahtuvat vahingot ovat kuitenkin sellaisia, että niitä varten voi hankkia vakuutuksen.
Pohjola Vakuutuksella vakuutuksen tyypillinen hinta markkinoiden parhailla turvilla yhden auton toimijalle on 100 euron luokkaa vuodessa. Yrityspaketissa oleva vastuuvakuutus kattaa kolmannen osapuolen vahingot vahingonkorvauslain mukaan miljoonaan euroon saakka. Vakuutukseen kuuluu myös yrityksen oma irtain omaisuus ja kriisiapu sekä työyhteisölle että uhrin perheelle.
Varsinkin työllistävät yrittäjät ovat oivaltaneet vakuutusten tuoman turvan. Hän kertoo, että Pohjola Vakuutuksen asiakkaina on noin puolet Suomen 9 500 taksista.
Monesti työnantaja on vastuussa kuljettajasta ja tämän aiheuttamista vahingoista. Laki vaatii, että jos on aiheuttanut kolmannelle osapuolelle vahingon, taksiyritys on korvausvastuussa, on sillä vakuutusta tai ei. Ilman vakuutusta voi mennä helposti 1–1,5 vuoden katteet nurin.
Vakuutukset ovat myös keino pysyä mukana kilpailutuksissa. Kun Kela, kaupungit, seurakunnat ja kunnat kilpailuttavat kyytejä ja sopimusajoja, jo kilpailutuspapereissa vaaditaan vastuuvakuutus.
Artikkelia päivitetty 13.2.2020. Artikkeli julkaistu alunperin 5.12.2017.