Päätilinsä lisäksi Salmisella on rinnakkaiskanava ASMR Sita Sofia, jonka tilaajamäärä on 208 000. Kahden Youtube-tilin videoita on katseltu yhteensä 53 309 812 kertaa.

Videoiden katselumäärä on järjettömän suuri. Vastaavaan kykenee Suomessa harva. Esimerkiksi JVG:n tilillä tilaajamäärä on 4600 ja kaksikon videoita on katseltu hieman yli kolme miljoonaa kertaa. Sita siis johtaa JVG:tä 50 miljoonan katselukerran erolla.

Youtuben lisäksi Sita tavoittaa fanikuntaa Poks-nimisellä podcastilla, blogisivulla ja Instgramissa. Instagramin seuraajamäärä on reilut 85 000. Nuori lappilaislähtöinen nainen on siis suositumpi kuin moni urheilun supertähti. Kohta häneltä on ilmestymässä myös ensimmäinen kirja. Ei huonosti vasta 26-vuotiaalta.

Raha on tabu

Heittäytyminen Tube-ammattilaiseksi tapahtui marraskuussa 2016, vain muutama kuukausi siitä, kun nainen perusti oman kanavan. Tuohon saakka Sita työskenteli OP:lla, mutta unelma itsensä työllistämisestä videoilla veti pidemmän korren. Sittemmin Salmisen bisnes on kasvanut yli 100 000 euron vuositulot tuottavaksi työksi.

– Vuonna 2018 tienasin 105 000 euroa ja suurin yksittäinen kuukausipalkkani oli 17 000 euroa. Se on kaksi kertaa enemmän kuin muutaman vuoden takaiset myyjän vuosituloni.

Sita puhuu rahasta sujuvasti Youtube-kanavallaan, sillä kokee sen Suomessa tabuna. Yleensä rahasta puhuvat vanhemmat miehet ja Salmisen mukaan monelle tulee helposti sellainen kuva, että sijoittaminen ja rahapuhe eivät kosketa nuoria ja etenkään naisia.

Salmisen vuositulot ovat kovat, sillä vuonna 2018 Suomen yleisin kuukausipalkka oli 2500 euroa. Vuositulona se tarkoittaa reipasta 30 000 euroa. Tubettajan vuositulot olivat siis kolminkertaiset tuohon verrattuna. Nuori nainen tuntee omista tienesteistään häpeää ja huonoa omatuntoa. Ei kannattaisi, sillä työtäkin Salminen on paiskinut.

– Tein viime vuonna paljon livekeikkoja, yhteensä viisikymmentä. Se on varmasti eniten suomalaisista tubettajista.

Salminen pahoittelee sekavuuttaan, kun yrittää avata mistä kaikesta hänen ansaintansa ja työnsä koostuu: Youtube-videot, podcast, kaupalliset yhteistyöt, Instagram ja blogi. Lista voisi jatkua pidempäänkin, mutta tämä riittänee kuvaamaan, että leipä makaa maailmalla pieninä palasina.

Tienaamismielessä kiinnostavin osuus ovat kaupalliset yhteistyöt, jotka tarkoittavat erilaisten tuotteiden ja brändien kanssa tehtävää sisältöyhteistyötä Youtubeen tai Instagramiin. Sisältöyhteistyön kautta yritykset näkyvät tubettajan sometileillä positiivisessa valossa ja heitä fanittavat ihmiset haluavat idoliensa ”mainostamia” tuotteita.

Sita Salminen ei tätä nykyä hoida itse kaupallisia yhteistöitä, vaan sen tekee manageritoimisto. Myyntityö on aikaa vievää puuhaa ja kaikki se olisi pois itse suunnittelemisesta ja tekemisestä.

Kaupallisten yhteistöiden lisäksi nainen tekee puhujakeikkoja ja Meet&Greet -juttuja, joissa suositut somepersoonat käyvät tapaamassa fanejaan. Tapaamisessa ei aina liiku raha, mutta välillä fanit joutuvat maksamaan nähdäkseen idolinsa.

Pakko olla yrittäjä

Tubettaminen on automaattisesti myös yrittämistä, sillä palkollisena someammattilaisuus ei Salmisen mukaan olisi edes mahdollista. Siksi nainen onkin menestyvä yrittäjä ja pyörittää bisnesksiään OP Kevytyrittäjä-palvelun kautta. Palvelu hoitaa kirjanpidolliset asiat ja itse yrittäjä voi keskittyä olennaiseen.

– Yrittämisessä parasta on se, että kaikki mitä sie teet hyödyttää juuri sinua. Muissa hommissa voi olla niin, että kerrytät rahaa firmojen johtoasemissa oleville.

Palkkatöihin tubettajaa tuskin enää saisi, sillä yrittämisen vapaus, vastuu ja tulotaso ovat asioita, joita ei muiden palkollisina saavuteta.

– Jos Suomessa haluaa tienata paremmin kuin keskiverto palkkatyöläinen, niin se on mahdollista yrittäjänä. Harvassa työpaikassa voi neuvotella isommasta kuukausipalkasta jos siltä tuntuu.

Sivullisesta tubettajan työ saattaa vaikuttaa helpolta hommalta. Kuka tahansa osaa höpöttää kameralle turhanpäiväisiä juttuja, kertoa ostoksistaan ja harrastuksistaan. Periaatteessa tuo ajatus on totta, mutta silti toiset onnistuvat luomaan siitä itselleen uran. Suurin osa ei.

Sitan videoilla käsitellään laajasti elämää. Hän on tehnyt videoita rahasta, urheilusta, tanssimisesta, seksistä, kehopositiivisuudesta, opiskelusta, rintsikoista ja siitä mitä ostaa ruokakaupasta. Osa videoista on kaupallisia yhteistöitä, mutta suurin osa omaksi ja seuraajien iloksi tehtyjä.

– Seuraajat huomaavat superkaupalliset kanavat ja välttelevät sellaisia.

Suosituin video on kerännyt kuusi miljoonaa katselukertaa

Sitan pääkanavan suosituimmalla videolla on miljoona katselukertaa ja siinä Sita maistelee suomalaisia karkkeja thaimaalaisen sukulaisensa kanssa. Videon kantava ajatus on se, että thaimaalaisen näkökulmasta suomalaiset herkut maistuvat karmaisevalle. Kontrasti on kiinnostava, sillä Rovaniemen murre yhdistyy sujuvaan thain kieleen.

Sita Salminen -niminen Youtube-kanava edustaa kaikessa yksinkertaisuudessaan varsin tavanomaista Tube-maailmaa. Siellä puhutaan jokapäiväisistä asioista ja eletään elämää. Toisin on Sitan rinnakkaisella kanavalla, joka kantaa nimeä ASMR Sitä Sofia.

ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) löi isosti läpi pari vuotta sitten. ASMR:n ideana on tarjota rauhoittavia ääniärsykkeitä kuulon, näön ja tuntuaistin kautta. Suorituin muoto verkossa on äänen ja kuvan yhdistelmä. Tiivistettynä kuuloaistiin perustuva ASMR kuulostaa harjaantumattomaan korvaan maiskuttelulta ja asioiden rapistelulta.

Ilmiö on suuri, sillä ehdottomasti suurin osa Sitan Youtube-katselukerroista tulee nimenomaan ASMR-videoista. Katsoituimmalla videolla 100 Triggers ASMR Challenge on Youtubessa yli kuusi miljoonaa katselukertaa. Määrä on sellainen, että videopalvelu alkaa jo maksaa tekijälle merkittävää korvausta.

Se, että Sita Salminen tarttui isoon ASMR-ilmiöön, liittyy varmasti ainakin osittain naisen bisnesvainuun. Menestyvän liiketoiminnan rakentaminen ei ole aivan yksinkertainen juttu.

– Minun kohdallani iso bisnes on luotu sillä, että en ajattele sitä vain isona bisneksenä. Haluan pysyä itselleni rehellisenä ja ottaa kantaa asioihin, jotka ovat itselleni tärkeitä.