Liemikeittola Sooci minimoi ruokahävikin – Yritys tähtää Euroopan markkinoille
Lisää aiheesta
Itäsuomalaisen liemikeittolan kantava ajatus on lähialueiden puhtaat raaka-aineet. Tuotekehittelyssä ovat auttaneet nuoret keittiömestarit.
Soocin liemikeittolassa ruokahävikki minimoidaan tuotantoketjun päästä päähän.
Kattiloissa porisevat lähiteurastamon luut ja kotimaiset metsäsienet, jotka eivät kelpaa vähittäiskauppaan epätasaisen muotonsa takia. Juurekset saavat tuottajalta vain pesun ja kevyen pintakuorinnan. Tämä säästää raaka-ainetta ja laskee hintaa.
– Yrityskumppanimme hankki kuorimakoneen, jotta saamme käyttöömme pienet hävikkisipulit, jotka sopivat itse asiassa paremmin keittämiseen kuin isot, vetiset sipulit, kertoo liemi- ja kastikevalmistaja Soocin operatiivinen johtaja Timo Melto.
Myös liemen keitosta syntyvä jäte hyödynnetään. Luut kompostoidaan kukkamullaksi. Naudan ja kanan rasva kerätään talteen ja myydään biodieseliksi.
Pölyt pois liemimarkkinoilta
Soocin tarina alkoi kolmisen vuotta sitten, kun yrittäjät Timo Melto ja Kiril Rainos saivat puhelun, jossa tiedusteltiin, kiinnostaisiko heitä alkaa liemimestareiksi. Taustalla oli kaksi yksityistä sijoittajaa, joista toinen oli ihastunut Yhdysvaltojen matkoillaan vanhan ajan Broth Barien tarjoilemiin aitoihin lihaliemiin.
Melto ja Rainos ovat molemmat pitkän linjan ravintola-alan ammattilaisia. Heillä oli heti selkeä visio siitä, mitä tämän päivän keittiöt liemiltään haluavat: lähialueiden tuoreita raaka-aineita ja aitoa makua. Tavoite oli uudistaa perinteiset lihaliemet ja peilata valikoimaa maailman trendeistä.
– Emme halunneet lähteä kopioimaan jo olemassa olevia tuotteita. Koimme, että pienestä kategoriasta pitää pyyhkiä pölyt ja tuoda markkinoille moderni tuote, jonka nykypäivän ammattikokit allekirjoittavat, toimitusjohtaja Kiril Rainos kertoo.
– Pyysimme Palacen keittiömestari Eero Vottoselta apua tuotekehittelyssä. Näimme, että nuoret keittäjät ovat asiakaskuntamme ja luotimme heidän raikkaisiin näkemyksiinsä, Timo Melto sanoo.
Tuotantotila löytyi Liperin Ylämyllyltä vanhasta Vaasan elintarvikekiinteistöstä, jonne remontoitiin keväällä 2018 pieni liemikeittämö.
Simppelit raaka-aineet lähialueelta
Soocien ainekset löytyivät läheltä, kuin sattumalta.
Lihahiemen luut ja liha tulevat Outokummusta. Täyteläinen juuresliemi keittyy itäsuomalaisista sesonkijuureksista, kuten lantusta ja palsternakasta. Sieniliemessä on lähimetsien herkkutattien, kantarellien ja suppilovahveroiden lisäksi yrttejä. Turhat raaka-aineet on karsittu, jotta maku säilyy puhtaana.
Uusimman tulokkaan järvikalaliemen tuotannossa yrittäjillä kävi tuuri.
– Liperissä on kalaliike, joka käsittelee lähialueilta pyydettyä kuhaa ja haukea. Aiemmin jätteet menivät kaatopaikalle, mistä piti maksaa biojätemaksu. Nyt he fileoivat kalat käsin, ja me saamme ruodot ja päät käyttöömme, Melto kertoo.
Soocit kauppoihin ja maailmalle
Alun perin Soocit oli ajateltu vain ravintolakäyttöön. Yrittäjille olikin yllätys, kun keväällä 2019 järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa paikalla oli ravintolaketjujen omistajien ja keittiömestareiden lisäksi vähittäiskauppojen edustajia. Eikä aikaakaan, kun Soocin liemet ja kastikkeet kuuluivat S-ryhmän valikoimiin.
Melto arvelee, että lähiruoka, aito maku ja puhtaus kohtasivat kuluttajien tarpeet. Vaikka Soocit eivät saaneet parhaita hyllypaikkoja, valveutuneet kotikokit ovat löytäneet liemensä.
Näkyvyyttä toi myös Soocin spontaani esiintyminen Suomen Masterchef-ohjelmassa syksyllä 2020. Yrittäjien mielestä tämä on merkki hyvästä käytettävyydestä ja laadusta.
– Kun kuluttajat näkevät tuotteet ammattilaisten käytössä, kiinnostus kasvaa, Rainos sanoo.
Sooci haluaa laajentaa toimintaansa maltillisesti ja viedä tuotteita myös Eurooppaan.
Kun koronapandemia vei yritysmessut, ovat liemimestarit keksineet toisenlaisia markkinointikeinoja. Yrittäjät hankkivat syksyllä äänitystarvikkeet ja ovat julkaisseet Liemibaari-nimistä podcastia keittolan vaiheista.