Yrittäjä, nämä asiat sinun kannattaa tietää verkkohuijauksista
Lisää aiheesta
Verkossa tapahtuvat huijaukset koskevat yksityishenkilöiden lisäksi myös yrityksiä. Niihin voi varautua muistamalla muutaman perusasian.
Keräsimme listan kysymyksiä, joita OP:n asiakaspalvelussa kysytään yrityksen verkkoasiointiin liittyen.
Mitä jos saan uudet maksutiedot s-postilla?
– Ihan ensimmäisenä kannattaa varmistua siitä, onko sähköpostiosoite sellainen, josta viestin olettaa tulevan. Onko yhteydenotto jollain tapaa epätavallinen tai yllättävä? Kannattaa myös pyrkiä tarkistamaan jotain muuta kautta, onko yrityksen tilinumero vaihtunut, ja viesti näin aiheellinen.
Voiko tilinumeron oikeellisuutta tarkistaa etukäteen?
– Tällä hetkellä maksut kulkevat pelkästään tilinumeron perusteella, vaikka sen yhteydessä käytettäisiin myös nimeä. Tilinumeroa ei valitettavasti voi etukäteen tarkistaa.
Voiko tilitodistuksen väärentää?
– Periaatteessa minkä tahansa dokumentin voi väärentää. Jos saa käsiinsä aidon tilitodistuksen, sen voi muokata kuvankäsittelyohjelmalla. Tällaisia huijauksia tapahtuu aina joskus.
Miten voin varmistua, ettei OP:lta saamani viesti ole huijausviesti?
– Erityisesti linkkejä kannattaa varoa aina. Jos havaitsee saavansa viestin, jossa on suora ohjaus verkkopankin kirjautumiseen, silloin viesti ei ole pankilta. Myös viestin ulkoasuun kannattaa kiinnittää huomiota. Hälytyskellojen kannattaa soida, jos mukana on pelottelua, kiire tai jokin muu syy, että asia pitää hoitaa heti. Pankit eivät lähetä tällaisia viestejä.
Kuinka turvallisia ovat sähköiset allekirjoitukset?
– OP:lla on oma, ja se on turvallinen käyttää. Muutama asia pitää kuitenkin muistaa. Ensimmäiseksi tarkista, että olet oikeassa osoitteessa. Pankki ei koskaan lähetä linkkiä, joka johtaa allekirjoittamiseen. Jos pankilta tulee ilmoitus, siinä ohjataan itse kirjoittamaan osoite. Silloin voi varmistua, että on oikealla sivulla.
Mistä tietää, että verkkomaksu palveluntarjoajan sivulla on turvallinen?
– Kun menee verkkokauppaan maksamaan jotain, kannattaa olla varovainen linkkien kanssa. Osoite kannattaa aina kirjoittaa itse osoitekenttään, eikä käyttää linkkejä. Jos kyseessä on uusi verkkokauppa, on hyvä etsiä muiden kokemuksia. Huijaukset paljastuvat usein toisten käyttäjien arvioiden perusteella. Kannattaa myös tarkistaa, onko kaupalla yhteystiedot ja ohjeita asiakkaille.
Onko turvallista tunnistautua tunnuksilla puhelinpalvelussa tai kertoa henkilötunnus ääneen puhelussa?
– Tunnukset ovat turvallista antaa, jos olet itse soittanut asiakaspalveluun. Kannattaa toki miettiä, onko ympärillä muita kuulemassa puhelun. Asioita ei kannata hoitaa julkisella paikalla.
Ovatko yrityspalvelutunnukset henkilökohtaisia? Voivatko muut yrityksen henkilöt käyttää niitä?
– Yrityspalvelutunnukset ovat henkilökohtaisia, eikä niitä saa antaa toisen työntekijän käyttöön edes loma-aikoina. Yrityksellä on vastuu siitä, että käyttöoikeudet ovat ajan tasalla ja oikeuksia tarvitsevilla on ne käytössään.
Kenelle kuuluu vastuu, jos tunnuksia käytetään väärin?
– Käyttäjä on aina itse vastuussa tunnuksistaan. Kalastelutapauksissa on mahdollista hakea pankilta korvausta. Jokainen tällainen tapaus arvioidaan erikseen ja tapauskohtaisesti.
Kysymyksiin vastasi OP:n turvallisuusasiantuntija Marjo Myllyaho.
Lue myös:
Yrityksiin kohdistuvat huijaukset