Marika Roth, 39, muistaa sen vieläkin kuin eilisen. Kahdeksan vuotta sitten hän oli juuri käynyt hyvän neuvottelun ison asiakkaan kanssa Helsingin Kampissa ja kävellyt automaatille nostamaan tililtä kaksikymppisen.

– Se olikin ainoa kaksikymppinen, joka siellä oli! Tilille jäi 17 senttiä. Se oli kuin isku palleaan. Rahat olivat oikeasti loppu, vaikka olin tehnyt pitkiä päiviä ja paljon töitä, Roth muistelee.

– Olin aiemmin toiminut rahoitusalalla ja pyöritellyt numeroita vuosikaudet, ja silti oli käynyt näin. Hävetti.

Roth oli vuotta aiemmin jättänyt suurin odotuksin taakseen pankin turvallisen kuukausipalkan ja ryhtynyt yrittäjänä tarjoamaan talousvalmennusta.

– Haistoin, että tilausta tällaiselle on. Asiakkaita tulikin, yksityishenkilöitä ja yrittäjiä. En tosiaan joutunut pyörittelemään peukaloitani, Roth muistaa.

Ongelman ydin alkoi kuitenkin pian käydä selväksi.

– Talousvalmentajana vedin puoleeni kohderyhmää, jolla ei ollut maksukykyä. Kun laskunmaksun aika tuli, ei ollut rahaa. Joustin ja neuvottelin maksuajoista minkä ehdin, ja silti kävi näin.

Kaikki mokat auki

Nyt, pienen välimatkan päästä, Roth näkee selvästi, mikä oli ydinongelma. Hänen viestinsä tavoitti väärän kohderyhmän. Kyse ei siis ollut siitä, etteikö Roth olisi seurannut kassaa tai että hän olisi elänyt yli varojensa.

Marika Roth
”Mun mokista saa oppia kaikki”, Marika Roth lupaa. Yrittäjän rahataidot vaativat perehtymistä ja moni oppi tulee kantapään kautta.

– Inhoan sitä, miten leimaava tuo lause yli varojen elämisestä on. Eihän kukaan voi vetää kaikkia menoja nollaan vastoinkäymisten sattuessa, Roth puuskahtaa.

Starttiraha, luottokortti ja omat säästöt osoittautuivat Rothin pelastukseksi tilanteessa, jossa yrittäjän oli pakko kääntää koko laiva.

Päätin, että nyt saa riittää.

– Häpeäaallon jälkeen suutuin tilanteelle ja päätin, että nyt saa riittää. Tajusin, että jos haluan auttaa ihmisiä, minun pitää löytää osaamiselleni maksaja. Käänsin tarmoni B2B-puolelle, eli aloin lähestyä yrityksiä ja organisaatioita.

Käytännössä se tapahtui niin, että Roth alkoi rohkeasti osallistua verkostoitumistapahtumiin. Ei ollut mitään menetettävää.

Nykyään Roth valmentaakin yrittäjiä ja on ottanut tavakseen kertoa avoimesti kaikki mokansa, jottei kenenkään tarvitsisi tehdä samoja.

– Moni yrittäjä on tai on ollut samassa tilanteessa kuin minä olin. Osa heistä on ihan kauhuissaan, että jos kassatilanne ei parane, menee seuraavaksi talo.

Yrittäjä: laskuta kuukausittain, jos pystyt

Rothilla on tätä nykyä myös valmentava tilitoimistoyritys, kuten hän kutsuu ideoimaansa palvelua. Sen puitteissa pienyrittäjä saa paitsi taloushallinnon, myös verkoston ja työkaluja tulovirtojen hallinnoimiseen ja kasvattamiseen.

Idea syntyi tarpeesta, jota Roth näki ympärillään.

– Sitä ei oikeasti voi moni kuukausipalkkaa saava tajuta, kuinka paljon yrittäjän tulot voivat vaihdella. Omakin laskutukseni voi olla mitä tahansa nollasta viiteentoista tonniin kuukaudessa. Kesä on juuri takana, ja siihen on pitänyt varautua taloudellisesti ennakkoon.

Marika Roth
Kolmevuotiaan pojan äiti kutsuu itseään tittelillä mompreneur. Yrittäjän työpuhelut hoidetaan välillä leikkipuistosta käsin.

Roth kehottaa usein yrittäjiä ottamaan kynän, paperin ja laskimen käteen ja pilkkomaan palasiksi koko vuoden. Muitakin konkreettisia neuvoja on, kuten kuukausilaskutus.

– Sellainen palvelu on usein myös helpompi ostaa ja saat viettää asiakkaan kanssa enemmän aikaa, jolloin tuloksiakin tulee eri tavalla.

Roth itse hyödyntää markkinoinnissa aktiivisesti sosiaalista mediaa, ja samaa hän suosittelee muillekin yrittäjille.

– Brändin luominen ei koskaan ole ollut näin helppoa. Mieti, mistä sinut tunnetaan, ja vahvista sitä somessa. Tiedosta, että somen tekeminen on yksi työtehtävä, sitä ei hoideta vasemmalla kädellä postaamalla kuvia silloin tällöin.

Yrittäjän ei tarvitse olla liian ymmärtäväinen

Mitkä sitten ovat Rothin neuvot yrittäjälle siinä kohtaa, kun asiakkaan maksu on myöhässä?

– Ensinnäkin, kysy. Useinhan kyse voi olla ihan unohduksesta. Älä odota. Jos lasku on unohtunut, aika ei tuo sitä muistiin. Itse olen myös joustava, jos asiakas on minuun ensin yhteydessä ja ehdottaa uutta maksuaikataulua. Jos taas asiakas on no-show, perintäprosessini on nykyään tiukka.

Rothin tuntuman mukaan koetaan, että pienyrittäjä joustaa helpommin kuin isot yritykset.

– Puhelinlasku maksetaan, mutta pienyrittäjän lasku jää maksamatta. Ajatellaan, että yrittäjillä on pohjaton kassa. Todellisuushan on aivan toinen: pienyrittäjä on paljon riippuvaisempi vaikka yksittäisestä viidenkympin maksusta.

Roth kertoo huomanneensa, että moni yrittäjä suojelee asiakkaitaan viimeiseen asti, vaikka oma pärjääminen on jo vaakalaudalla.

– Rajanveto on yrittäjälle älyttömän tärkeää. Ei tarvitse olla liian ymmärtäväinen, opin sen itsekin.

Nykyisin Roth sanoo laskuttavansa aina osan työstä ennakkoon ja laatineensa tarkat sopimukset.

Rothilla on takanaan muutto Pallastunturin kupeeseen Muonioon miehensä ja kolmevuotiaan poikansa kanssa.

– Lappiin muutettuani jouduin tekemään saman verkostoitumistyön uudestaan, jonka tein, kun käänsin suuntaa yrittäjänä. Naiivin rohkeasti lähdin vain lähestymään ihmisiä, ilman mitään menetettävää, Roth nauraa.