Käteisen käyttö kivijalkakaupoissa vähenee kovaa vauhtia; Finanssialan tutkimuksen mukaan enää vain 6 prosenttia suomalaisista käyttää ostoksiensa maksamiseen pääsääntöisesti käteistä. Suosituin maksutapa on nykyisin kortti, ja samaisen tutkimuksen mukaan lähes 85 prosenttia suomalaisista maksaa päivittäistavaraostoksensa maksukortilla.

– Suomessa on paljon maksukortteja, sillä korttimaksaminen alkoi Suomessa yleistyä jo 1990-luvulla. Näin siitä on muodostunut yleinen maksutapa, uskoo OP:n Business Lead Anni Palu.

Yrittäjän kannalta käteisen väheneminen voi olla hyväkin asia, sillä se aiheuttaa ylimääräistä henkilötyötä; kassassa pitää olla vaihtorahaa, ja kassaan kertynyt käteinen täytyy lajitella, pakata ja kuljettaa laskentakeskuksiin.

– Käteisen ja pohjakassan pelaamisen kanssa omat harminsa ja riskinsä. Joku voi esimerkiksi murtautua liikkeeseen käteisen toivossa. Se voi jopa estää murtoaikeita, jos liikkeen ovessa lukee, ettei siellä vastaanoteta käteistä, Palu sanoo.

– Kun käteinen vähenee, samalla myös sisäisten väärinkäytösten riskit pienenevät, huomauttaa OP:n maksamisen palveluiden Business Lead Katariina Säntti

Mobiilimaksaminen yleistyy

Jo 7 prosenttia kaikista ostoksista maksetaan mobiilisti, ja odotettavissa on, että sen osuus kasvaa edelleen.

– Erityisesti nuoret ovat innostuneet mobiilimaksamisesta kuten Apple ja Google Paysta. Kyllä se varmasti tulee meilläkin Suomessa kasvamaan, että kortin sijasta maksupäätteellä maksetaan puhelimella, arvioi Palu.

Kortilla tai puhelimella maksutapahtuma on ennen kaikkea nopeampi kuin käteisellä. Yrittäjälle mobiilimaksamisen vastaanottaminen ei vaadi lisätoimenpiteitä tai -laitteita, vaan riittää että liikkeestä löytyy kassalaite ja korttimaksupääte, joka sallii lähimaksut.

– Siihen on hyvin helppo lähteä mukaan. Mobiilimaksujen taustalla on aina debit- tai credit-kortti, jota puhelin käyttää, eli puhelin korvaa muovisen kortin ottamalla yhteyden kauppiaan maksupäätteeseen, Säntti selittää.

Hän muistuttaa, että tarjoamalla moderneja ja nykyaikaisia maksutapoja yritys saa myös kilpailuetua.

– Kannattaa olla ajan tasalla uusista maksutavoista ja käyttää niitä itsekin, jotta voi tarvittaessa opastaa asiakasta niiden käytössä. Se on hyvä tilaisuus tehdä asiakaskokemuksesta vieläkin parempi, hän vinkkaa.

Tunne asiakkaasi

Palu ja Säntti painottavat, että kunkin yrityksen toimiala ja asiakaskunta ratkaisevat, mitkä maksutavat ovat parhaita. Jos esimerkiksi asiakkaat ovat pääosin kotimaisia, niin korttimaksamisella pärjää hyvinkin pitkälle. Mikäli taas pitää ulkomaisten turistien suosimaa matkamuistomyymälä, niin kannattaa harkita heille tyypillisen maksutavan käyttöönottoa siinä tapauksessa, että maksutapa lisää kaupantekoa. Kansainväliset, yleisimmät debit- ja credit-kortit löytyvät monen turistinkin lompakosta.

Palvelualan yrittäjän voi olla järkevää harkita esimerkiksi lounas- liikunta ja kulttuurisetelien vastaanottamista kortti- ja mobiilimaksujen lisäksi, ja liikkuvaa työtä tekevälle mukana kulkeva, ladattava maksupääte voi olla korvaamaton.

– Erilaisia maksutapoja on maailma pullollaan. Emme kuitenkaan suosittele, että yrittäjät lähtisivät ihan jokaisen perään juoksemaan. Uuden maksutavan vastaanottaminen merkitsee aina myös uusia kustannuksia, Palu muistuttaa.

Eri korttipäätetoimittajilla on omat hinnoittelumallinsa, ja uudesta maksutavasta koituvat kulut kannattaa suhteuttaa omaan liikevaihtoon ja kassatapahtumien määrään.

– Kannattaa katsoa hyvin tarkkaan, mikä on omalle asiakaskunnalle mieluisin maksutapa, Palu sanoo.

– Asiakkaalle tärkeintä on, että maksaminen on nopeaa, sujuvaa ja turvallista, summaa Säntti.

Ota nämä huomioon maksutapojen valinnassa:

  • Mikä on toimialallasi tavallisin maksutapa?
  • Onko käteisen vastaanottaminen tarpeellista?
  • Mitä maksutapaa asiakkaasi suosivat?
  • Osaathan opastaa asiakkaitasi uusien maksutapojen käytössä?
  • Mikä on uuden maksutavan kokonaiskustannus?
Laskutus on yrityksen tärkeimpiä toimintoja tuotteiden tai palvelujen myynnin jälkeen. Lue lisää.

Lue myös:

Näin yritys voi nostaa hintojaan inflaation keskellä

Oikea hinnoittelu ratkaisee – näillä vinkeillä pääset alkuun