OP:lla Maksuliikkeen API-ratkaisuiden kehittämisestä ja liiketoiminnasta vastaava Henna Säntti on nähnyt selkeän läpimurron ratkaisuiden käytössä.

"APIt ovat jo tähän mennessä olleet menestys, ja rajapintojen käyttö on kasvanut merkittävästi. API-ratkaisut ovat jo vakiintunut tapa tarjota maksamisen palveluita asiakkaillemme. Asiakaskunta on varsin laaja yrittäjistä pörssiyhtiöihin. Isommista yrityksistä APIt kiinnostavat mm. kuluttajia palvelevia yrityksiä. Erityisesti palveluntarjoajien API-ratkaisutoteutukset kiihdyttävät käyttöönoton tahtia asiakkaillemme", Säntti sanoo.

API eli Application Programming Interface tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jolla luodaan yhteys yrityksen ja OP:n välille. Rajapinta mahdollistaa sen, että maksujen lähettäminen ja tilikyselyt voidaan kokonaan automatisoida.

Säntti uskoo, että pitkällä aikavälillä kaikki järjestelmälähtöistä maksamista tarvitsevat asiakkaat käyttävät API-palveluita.

"Yritykset ovat jo pitkään hoitaneet maksuliikettään omista järjestelmistään. Yritykset ovat ottaneet yhä vahvemmin API-ratkaisuja käyttöönsä, sillä ne tukevat asiakkaiden muuttuneita tarpeita reaaliaikaisuuden ja automaation suhteen. Pystymme pankkina kehittämään uudenlaisia palveluita asiakasta kuunnellen. Malli on joustava ja palvelut voidaan rakentaa helpommin kuin vanhoihin kanaviin", Säntti kuvailee.

OP tukee asiakkaiden liiketoimintaa ja prosesseja reaaliaikaisella yhteydellä pankkiin

Yritysten maksamisesta peräti 80 prosenttia on konekielistä, jossa järjestelmät keskustelevat keskenään. OP lähti kehittämään ensimmäisten pankkien joukossa maksamisen reaaliaikaisia API-ratkaisuja alkuvuonna 2019. Ensimmäiset asiakkaat ottivat tuotteet käyttöön jo vuorokauden sisällä siitä, kun ne lanseerattiin saman vuoden lopussa.

"Yritykset maksavat paljon massoittain, mutta eivät kuitenkaan saaneet tarpeeksi reaaliaikaista maksuliikennettä. Lähdimme pohtimaan, voisimmeko tehdä uudenlaisia rajapintatuotteita auttaaksemme yritysasiakkaitamme. Meidän perustehtävänämme on olla mukana asiakkaan arjessa", OP:n Maksuliikepalvelut-liiketoiminnasta vastaava Antti Karhu sanoo.

OP teki kehitystyötä vahvasti yritysasiakkaitaan kuunnellen.

"Tutkimme, millaisia järjestelmiä asiakkailla on käytössä ja millaisiin prosesseihin voisimme tarjota tukea. Aiemmin esimerkiksi väärällä viitteellä maksetut maksut tuottivat yrityksille paljon lisätyötä. Näimme mahdollisuuksia lähestyä asiakkaita uudella tavalla", Karhu lisää.

"API-ratkaisuita ottavat erityisesti käyttöön sellaiset yritykset, jotka haluavat olla kehityksen aallonharjalla, ja jotka ymmärtävät maksamisen ja tilitietojen automaation hyödyn omassa liiketoiminnassaan", Säntti sanoo.

Yritys saa konkreettisia liiketoimintahyötyjä sujuvammasta arjesta

Sekä Karhu että Säntti korostavat, että API-ratkaisut sopivat kaikenkokoisille yrityksille ja tuovat konkreettisia liiketoimintahyötyjä. Yritys näkee ajantasaisesti tilien saldot ja voi täsmäyttää nopeasti reskontriaan. Sisäiset prosessit tehostuvat, ja aikaa jää muille töille.

"Yritykset voivat myös palvella paremmin asiakkaitaan ja parantaa koko asiakaskokemusta. Esimerkiksi asiakaspalveluun voidaan antaa näkymä rajattuihin tilitietoihin. Näin asiakaspalvelu voi heti tarkistaa maksut, eikä selvityksiä tarvitse viedä pidemmälle", Säntti sanoo.

Karhu ottaa esimerkiksi tilanteen autokaupassa. Autokauppias näkee nyt suoraan maksusuorituksen, kun asiakas on maksanut käsirahan. Aiempi turha odotusviive poistuu.

Ohjelmistokehittäjät ovat keskeisessä roolissa

Kun yritys päättää ottaa API-ratkaisuita käyttöönsä, se määrittää itse ne järjestelmät, joihin APIt liitetään. Alkupanostus vaatii jonkin verran koodausosaamista joko talon sisältä tai ulkopuoliselta ohjelmistokumppanilta.

"APIt liitetään usein taloushallintoon, mutta ne voidaan liittää myös vaikkapa asiakaspalveluun, varastojen hallintaan tai tuotannonohjaukseen. Sinne, missä tietoa tarvitaan. Ajatuksena on, että yritys voi rakentaa juuri itselleen toimivimman ratkaisun", Säntti sanoo.

Suomi ja OP ovat kansainvälisestikin kärjessä pankkimaailmassa API-ratkaisuiden kehittämisessä.

"Ohjelmistokehittäjät ovat ottaneet APIt omille tiekartoilleen ja toteuttaneetkin API-ratkaisuja omiin järjestelmiinsä. Käymme aktiivista keskustelua ohjelmistotalojen kanssa, jotta voimme tuoda asiakkaidemme käyttöön entistä parempia ratkaisuja", Karhu sanoo.

Karhu uskoo, että nykyinen taloustilanne tukee entisestään kiinnostusta API-ratkaisuita kohtaan - sillä on merkitystä, että taloushallinto toimii reaaliaikaisesti.

Lue lisää OP Maksuliikkeen API-ratkaisuista.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 27.9.2022 ja sitä on päivitetty 29.8.2024.