Älykkäät arktiset rekat -tutkimushankkeen autot mittavat tienpinnan olomuotoa ajon aikana ja siirtävät tiedot toisiin kokeilussa mukana oleviin autoihin. Älypuhelimissa toimiva Porokello-sovellus välittää tiellä liikkujien tuottamia porovaroituksia.

Nelostiellä Sodankylän ja Kemin välillä liikkuu päivittäin Kevitsan kaivoksen rikastetta kuljettavia VR Transpointin rekkoja, jotka poikkeavat kahdella tavalla tavanomaisista ajoneuvoyhdistelmistä.

Ensinnäkin rikasterekat ovat erittäin painavia. Täyteen lastatun yhdistelmän kokonaispaino on 76 tonnia. Näin raskasta autoa on ajettava tarkasti ja ennakoivasti.

Toinen erikoisuus on se, että rikasterekat ovat myös liikkuvia sääasemia. Kuuteen autoon on asennettu mittalaitteet, jotka mittaavat ajon aikana tienpinnan kitkaa ja olomuotoa.

Kelitiedot näkyvät ajoneuvopäätteen kartalla

Liikkuvat mittalaitteet ovat osa Ilmatieteen laitoksen Älykkäät arktiset rekat -tutkimushanketta. Sen tavoitteena on testata uusia sääpalveluja, joilla tieliikenteen turvallisuutta voi parantaa.

Kaikissa kokeilussa mukana olevissa autoissa on ajoneuvopääte, johon Ilmatieteen laitos lähettää tarkkoja tiesääennusteita ja kelitietoja koko ajoreitin pituudelle.

– Kuljettaja voi ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana tarkistaa tiesään ja suunnitella ajonsa sen mukaiseksi, kertoo Arkiset rekat -hankkeen projektipäällikkö, tekniikan tohtori Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitokselta.

Kokeilu on ollut käynnissä koko menneen talven ajan. Tulokset ovat lupaavia.

– Meille on tärkeää, että voimme parantaa turvallisuutta ennaltaehkäisevästi. Koko talven aikana ei ole sattunut yhtään ulosajoa tai muuta onnettomuutta, sanoo VR Transpointin liikennepäällikkö Juha Haapanen.

Kelitiedot näkyvät ajoneuvopäätteen GT-karttaan perustuvassa karttapohjassa erilaisina väreinä. Väristä kuljettaja näkee, onko tien pinnalla sohjoa, jäätä tai lunta.

– Käyttöliittymä on visuaalisesti fiksu. Kuljettajan on helppo nähdä, mitä edessä on, Juha Haapanen sanoo.

Haastava nollakeli

Sodankylän ja Kemin välinen rikasteliikenne valittiin kokeilukohteeksi, koska liikenne on säännöllistä ja keliolosuhteet nelostiellä voivat olla hyvinkin haastavat.

Rikaste ajetaan Sodankylän Kevitsasta Kemin satamaan. Matkaa kertyy lähes 300 kilometriä. Kemissä saattaa olla nollakeli, Sodankylässä samaan aikaan 20 astetta pakkasta. Tarkat tiedot auttavat kuljettajaa varsinkin tilanteissa, joissa ajokeli vaihtuu ajoreitin varrella.

– Talven kanssa me pärjäämme, mutta nollakeli on aina haastavin. Nyt ajokeli on tiedossa kilometrin tarkkuudella, Haapanen sanoo.

Jos kokeilun tulokset ovat lupaavia, vastaavia järjestelmiä saatetaan nähdä muillakin pääteillä.

– Tällainen kanava on mielenkiintoinen ja informatiivinen myös tienpitäjälle. Se nopeuttaa teitä kunnostavien yritysten reagointia ja liikkeellelähtöä, Haapanen arvioi.

Porokello varoittaa onnettomuusvaarasta

Kevitsan liikenteessä olevat VR Transpointin autot käyttävät myös poroista varoittavaa Porokello-sovellusta.

Noin 300 kuljetusyrityksen käytössä olevalla Porokello-puhelimella voi lähettää porovaroituksia. Kun kuljettaja havaitsee poroja, hänen tarvitsee ainoastaan painaa puhelimensa painiketta.

Puhelin paikantaa auton ja porojen sijainnin ja välittää tiedon kaikille tiellä liikkujille, jotka ovat ottaneet Porokello-sovelluksen käyttöönsä. Varoitus näkyy sovelluksessa tunnin ajan.

Tammikuussa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL luovutti vuoden 2017 Kuljetuskuutio-palkinnon Porokello-sovelluksen kehittäjille. SKAL halusi palkita digitaalisen ratkaisun, joka on syntynyt useiden eri tahojen yhteistyön tuloksena ja jonka avulla tiellä liikkujat voivat itse torjua porokolareita.

Porokellon kehitystyö lähti liikkeelle kemijärveläisen Ahti Lahtelan ideasta. Poronhoitoalueella ikänsä asunut Lahtela kävi keskusteluja poronhoitajien kanssa, selvitti kolaritilastoja ja yllättyi porokolareiden suuresta määrästä.

Syksystä 2017 alkaen Porokello-sovelluksen on voinut ladata sovelluskaupasta ilmaiseksi yleisimpiin puhelinmalleihin.

A-Vakuutukselta löydät vakuutukset ammattiliikennealan yrityksellesi. Tutustu A-Vakuutuksen palveluihin.