Viime keväänä espoolainen Kirsi Tiihonen oli jo pitkään miettinyt, että hän haluaisi tehdä jotakin vapaaehtoistyötä. Hän tiesi, että voisi valita juuri omalta tuntuvan tavan tehdä sitä, onhan Suomessa todella paljon vapaaehtoistyön toimijoita.

Tiihonen tiesi, että hän haluaisi tehdä jotain, jossa ihmisten tarinoita kuunnellaan. Töitä hän oli elämänsä aikana tehnyt muun muassa nuoruudessaan lastenvahtina ja myöhemmin lakimiehenä ja kiinteistönvälittäjänä. Kaikissa näissä kohdataan ihmisiä.

– Pidän siitä, kun pääsen lähelle ihmisiä ja perheitä ja heidän moninaisia elämäntilanteitaan. Nautin luottamuksen synnyttämisestä ja siitä, että saan olla ihmisten kanssa heidän elämänsä merkityksellisten asioiden äärellä.

Hyviä vaihtoehtoja Tiihoselle olivat puhelimessa tehtävä auttaminen ja pidempiaikaisena tukihenkilönä oleminen. Hän mietti tarkkaan, mihin hänellä olisi parhaiten arjessa voimia ja aikaa.

Lopulta sopivimmaksi valikoitui päivystäminen MIELI Suomen Mielenterveysjärjestö ry:n Kriisipuhelimessa. Hän kuuntelisi ihmisiä puhelimitse aina noin neljä tuntia kerrallaan, parina iltana kuussa. Ei olisi kyse pitkästä auttamissuhteesta, jossa tavataan samaa ihmistä useita kertoja, vaan Tiihonen voisi tarjota yksittäiselle soittajalle yhden merkityksellisen hetken tässä ja nyt. Tällainen vapaaehtoistyö ei stressaisi häntä, ja se sujuisi luontevasti.

– Tarkoitus on siinä hetkessä pystyä auttamaan. Tärkein tehtävä on kuunnella ja olla läsnä.

Mieli ry:n sivuilta Tiihonen löysi hakuohjeet ja sai kutsun haastatteluun ja sitten koulutukseen.

Tärkeintä kuunnella

Syksyllä Tiihonen pääsi aloittamaan Kriisipuhelimen vapaaehtoisena. Ensimmäinen puhelu ei jännittänyt paljoa.

– Puhelu tuntui hyvältä. Siltä, että tässä on minun paikkani, ja tässä minun kuuluu olla.

Vapaaehtoistyön ulkopuolellakin mietin, että arjessa me ihmiset voisimme enemmän kuunnella toisiamme, olla aidosti kiinnostuneita siitä, mitä toiselle kuuluu.

Puhuessaan Tiihosen pääasia ei ole antaa konkreettisia neuvoja. Tärkeää on antaa soittajalle tilaa puhua ja luoda tälle olo, että tulee kuulluksi. On tärkeää, että joku oikeasti kohtaa, kuuntelee ja pysähtyy.

Soittajien puhelut koskevat muun muassa pahaa oloa, haasteita ihmissuhteissa, elämänkriisejä, yksinäisyyttä, addiktiota, huolta läheisistä ja huolta omasta jaksamisesta. Joka vuorokausi keskimäärin 16 soittajaa puhuu itsetuhoisuudesta.

– Osa tarinoista menee todella ihon alle, mutta minua ei kuitenkaan pelota olla siinä. Jotkut puhelut ovat jääneet mieleen, ja välillä mietin, mitä soittajalle tänä päivänä kuuluu. Vastausta ei saa koskaan tietää. On kuitenkin saanut olla sen hetken siinä hänen kanssaan, Tiihonen kertoo.

Kuulluksi ja kohdatuksi tulemisella on valtavan iso merkitys. Mieli ry on saanut soittajilta muun muassa sellaista palautetta, että sinä olit ensimmäinen, jolle tästä kerroin. Tämä helpotti tosi paljon jo. Tai että on ihmeellistä, miten puhuminen auttaa. Itsetuhoisuuden vuoksi soittaneista moni on sanonut lopuksi, ettei aio satuttaa itseään.

Kriisipuhelimeen voi soittaa täysin anonyymisti jokainen, joka tuntee tarvitsevansa apua. Toiminnassa Kriisipuhelin on ollut vuodesta 1970, ja siihen on vastattu vuoden 2021 loppuun mennessä yli 1,3 miljoonaa kertaa.

– Vapaaehtoistyön ulkopuolellakin mietin, että arjessa me ihmiset voisimme enemmän kuunnella toisiamme, olla aidosti kiinnostuneita siitä, mitä toiselle kuuluu. Lyhytkin tuokio voi olla merkityksellinen. Sen voi muistaa vaikka kuinka pitkään.

Oma jaksaminen oleellista

Normaalisti Tiihonen menee Mieli ry:n toimistolle illaksi puhumaan. Aina vuoron päätteeksi on niin sanottu purku, eli Tiihonen kertoo kriisityön ammattilaiselle illan puheluista ja niiden herättämistä tuntemuksista. Näin pidetään huolta siitä, että vapaaehtoisen omat voimat riittävät.

Koska puhelut voivat olla rankkoja, ne on hyvä käsitellä heti.

– Purkukeskustelu on tosi tärkeä. Kun on illan ollut soittajia varten ja antanut paljon itsestään, niin sitten saan itse oman hetken. Siinä hetkessä joku on minua varten, Tiihonen sanoo.

Osa vapaaehtoisista päivystää Kriisipuhelimessa kotoaan käsin. Silloin purku hoidetaan puhelimitse.

Päivystysillan lopussa Tiihosella on usein voimaantunut ja kiitollinen olo. Hän saa päivystyspuhelimessa toimimisesta merkityksellisyyden tunteen, ei hän sitä muuten tekisi. Mutta samalla puhuminen ja kuunteleminen on kuitenkin sen verran kuormittavaa, ettei hän kaipaa paljoa sosiaalista elämää enää sinä iltana. Mieluiten hän laskeutuu rauhalliseen olemiseen kotonaan.

– Olen sosiaalinen introvertti, joka pitää ihmisistä mutta latautuu omissa oloissaan.

Tavallisessa arjessa Tiihonen huolehti jaksamisestaan niin, että hän pyrkii viettämään säännöllistä elämää. Hän nukkuu mahdollisimman hyvin ja harrastaa liikuntaa.

– Avantounti on minulle rakas harrastus. Nyt vielä vesi on tarpeeksi kylmää siihen. Kesäuinti taas ei ole ollenkaan minun juttuni.

Tutustuu uusiin ihmisiin

Tiihonen haluaisi antaa Mieli ry:lle kiitosta erityisesti siitä, että yhdistys pitää hyvää huolta vapaaehtoisistaan. Ensinnäkin kaikille uusille vapaaehtoisille pidetään koulutus, ja tarjolla on myös jatkokoulutuksia. Puheluita ei siis tarvitse - eikä saa - ottaa vastaan täysin ummikkona.

Jatkokoulutuksia järjestetään eri teemoista, kuten trauma, suru, vaikeat kohtaamistilanteet ja sota tai sodan uhka.

Myös työnohjausta pidetään ammattilaisten johdolla säännöllisesti.

– Työnohjausryhmissä päästään vielä keskustelemaan erilaisista tilanteista, joita on kohdannut vapaaehtoistyössä.

Jo ensimmäisessä koulutuksessa Tiihonen tutustui muihin vapaaehtoisiin. Sitä kautta hän sai lisää mukavia ihmisiä tuttavapiiriinsä. Heitä kaikkia varmasti yhdistää jokin, ovathan he kaikki päätyneet samanlaiseen tapaan auttaa toisia.

– Olen iloinen, että olen löytänyt tämän vapaaehtoistyön elämääni, juuri minulle sopivassa muodossa.

OP Ryhmä on tukenut Mieli ry:n Kriisipuhelintoimintaa vuodesta 2020 170 000 eurolla osana vastuullisuustyötään. Kriisipuhelimeen tulleiden yhteydenottojen määrä on noussut merkittävästi koronakriisin myötä, ja vastaava piikki tapahtui myös Venäjän hyökättyä Ukrainaan. OP Ryhmän lahjoittamat varat ovat mahdollistaneet uusien määräaikaisten kriisityöntekijöiden palkkaamisen ja lisäksi tuntityöntekijöiden palkkaamisen. 

Fakta

  • MIELI Suomen Mielenterveys ry on maailman vanhin mielenterveysalan kansalaisjärjestö, jonka tarkoituksena on edistää mielenterveyttä sekä ehkäistä mielenterveyden ongelmia.
  • Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä, ja puheluihin vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.
  • Kriisipuhelin on auki ympäri vuorokauden suomeksi numerossa 09 2525 0111 ja lisäksi tiettyinä aikoina ruotsiksi, englanniksi ja arabiaksi.
  • Lisätietoa Mieli ry:n sivuilla: mieli.fi/kriisipuhelin ja mieli.fi/vapaaehtoiseksi.

Lue myös:

Kesäahdistus iskee – mitä tehdä?