Ennakointia, uusia liikennemerkkejä ja näkyvyyttä - työmatkapyöräilijän turvatärpit
Lisää aiheesta
Uusi tieliikennelaki astui voimaan 2020 kesäkuun alusta ja lain muutoksista on viestitty monissa eri kanavissa. Eniten keskustelua ovat aiheuttaneet liikennemerkit, pakollinen miniminopeusrajoitus sekä maksiminopeuden nosto kevytperäkärryä kuljetettaessa. Kaikki nämä muutokset vaikuttavat kulkemiseen niin työmatkoilla kuin vapaa-aikana.
Pyöräily on lisääntynyt kevään aikana ja kun työpaikoille nyt enenevässä määrin palataan, saattaa yhä useampi valita kulkuvälineekseen polkupyörän. Toivottavasti pyöräilijöillä on ollut aikaa perehtyä uudistusten vaikutuksiin ja varmistaa kulkupelin kunto tämän poikkeuksellisen kevään aikana.
Lakiin on tuotu uutena periaatteena tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Sujuvassa liikenteessä ennakointi on kaiken aikaa ollut se ykkösnyrkki, jolla pärjää. Kaikilla ajoneuvoilla kuljettaessa on annettava turvallinen tila muille tienkäyttäjille. Tämä varmasti koskee kaikkiin suuntiin, ja myös tien ylittämistilanteissa. Harmillisen usein tätä ennakointia harjoittava ei itse aina saa tilaa. Lähietäisyydelle ajaa se kiireinen kaveri, jonka mielestä muille tilan antaminen tai oikealta tulevien varominen ei ole tarpeen, vaikka risteyksessä on olematon näkyvyys. Maltti on valttia ja toivottavasti sitä löytyy kauhakaupalla tien päälle.
Pyöräteiden kaksisuuntaisuus pitää jatkossa merkitä ja polkupyörällä ajaminen on mahdollista myös yksisuuntaisella ajotiellä vastavirtaan. Vastavirtaan saa kuitenkin ajaa vain silloin, kun Kielletty ajosuunta -liikennemerkin lisäksi on erikseen lisäkilvellä merkitty, että se ei koske pyöräilijöitä. Kun tällainen tie risteää muun liikenteen kanssa, on oikealta yksisuuntaista tietä vastavirtaan kulkeva pyöräilijä etuajo-oikeutettu. Kärkikolmiolla toki väistämisvelvollisuus voidaan näissä kohdissa määrittää pyöräilijälle. Tämä uudistus koskee melko harvoja paikkoja, eikä ehkä ole autoilijoille välttämättä tuttu. Jos sellainen sattuisi omalle osumaan, aion kyllä pyöräilijänä väistää. Mietin varmaan muutenkin, lähdenkö ajamaan tällaista väylää.
Hämärässä, pimeällä ja huonon näkyvyyden olosuhteissa pitää nyt olla pyörässä myös punainen takavalo jo aiemmin vaaditun etuvalon lisäksi. Pyöräilijän näkyvyys ja oma turvallisuus siis lisääntyy huomattavasti. Heijastimet ja heijastinliivit tietysti auttavat vielä lisää. Valoista huomiona myös pyöräilijöiden liikennevalot. Näitä on varmaan vielä harvemmassa paikassa. Oma kokemukseni on, että pyöräilijät eivät ole niitä yleensä huomaa, vaan ajavat vauhdilla ohi. Yhden kerran olen tainnut nähdä pyöräilijän pysähtyvän tällaisen liikennevalon eteen.
Tienylitys eri kohdissa pyörän kanssa on varmasti jatkossakin se haasteellinen kohta ja vaaran paikkojen aiheuttaja. Muun liikenteen väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden merkitään useissa kohdissa liikennemerkein. Liikennemerkkien uusimisen osalta on siirtymäaikaa, joten kaikki merkit eivät ole paikoillaan. Tutun kärkikolmion lisäksi uutena on pyöräilijän tien ylityspaikka-merkki, jonka voi bongata Liikenneturvan kampanjafilmeiltä.
Osa meistä tuntee uudet säännöt paremmin kuin toiset. Kaiken kukkuraksi osa meistä on omien oikeuksiensa puolustajina toisia jääräpäisempiä. Toivon meille jokaiselle, ihan kaikenlaisille teille malttia ja joustavuutta. Havainnoi ja keskity ympäristöön, ennakoi ja anna tilaa muille. Jousta omista oikeuksista, niin matkanteko on mukavampaa.
Tieliikennelain uudistuksesta löytyy lisätietoa:
Katso myös Liikenneturvan videoita
Lakiuudistuksesta on tietoa pyöräilijän näkökulmasta myös Velogin kaupallisessa yhteistyössä Traficomin kanssa tehdyissä vlogeissa, kuten Muutokset pyöräilijälle ja Usein kysyttyjä kysymyksiä.
Lue myös: