Kannattaako auton tiheä vaihtoväli? Käytettyjen autojen markkinat ovat murroksessa
Kannattaako autoa vaihtaa uudempaan säännöllisesti? Taloudellisesti ehkä ei, mutta varsinkin turvallisuus voi olla hyvä vaihtoperuste.
Jos ei puhuta harvinaisista antiikkiautoista tai miljardöörien superautoista, auto ei ole kovin hyvä sijoituskohde. Pohjola Vakuutuksen tekemän kyselyn mukaan suomalaisten autonvaihtoväli on keskimäärin 6 vuotta ja kilometreissä hiukan alle 152 000. 20 prosenttia on kuitenkin pidentänyt autonvaihtoväliään viime aikoina.
Mutta onko tavalliselle kaasunpolkijalle hyötyä päivittää kalustoa parin vuoden välein – silloin auton arvo ei laske liikaa ja autosta saa hyvän välirahan uudempaan vaihtaessa?
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ei innostu taloudellisista perusteista.
− Uuden auton suurin arvon alenema tapahtuu, kun se ajetaan autoliikkeestä pihalle. Ensimmäisen vuoden aikana auton arvo putoaa noin 18 prosenttia ja sen jälkeen vuosittain noin 14 prosenttia.
Autoa ei tarvitse hankkia upouutena, vaan vanhan menopelin voi vaihtaa myös vähän uudempaan. Moni perustelee vaihtoa sillä, että ikääntyessään auton huolto- ja korjauskulut nousevat.
− Toisaalta jos oma auto on maksettu ja uudempaan autoon joutuu ottamaan rahoituksen, vuositasolla rahoituskuluihin voi mennä sievoinen summa. Samalla rahalla tekisi aika paljon korjauksia vanhaankin, Vesalainen muistuttaa.
Se, missä vaiheessa ja miten paljon erilaisia korjauksia alkaa tulla, riippuu monesta asiasta. Vaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi auton merkki ja malli, käyttövoima sekä kuljettajan ajotavat. Yli 100 000 kilometriä ajettu auto voi alkaa vaatia isompia korjauksia muun muassa alustaan ja ohjaukseen liittyen. Yli 200 000 kilometriä ajetussa autossa korjauksia on jo varmasti. Dieselmoottorit ovat yleensä pitkäikäisempiä kuin bensamoottorit, ja pienet ”kireäksi” viritetyt moottorit ovat kovemmilla kuin isot koneet, joista ei tarvitse puristaa viimeisiä tehoja irti.
Uudempi auto on turvallisempi
Auton vaihtoon voi olla muitakin kuin taloudellisia syitä. Perheenlisäyksen myötä lisätila voi olla tarpeen, tai toisaalta lasten muuttaessa kotoa pärjääkin ehkä pienemmällä kulkuneuvolla. Myös uusi harrastus, rakennusprojekti tai kookkaampi venetraileri voi vaatia isompaa autoa tai lisää vetokykyä.
Kannattaa ostaa omaan käyttötarkoitukseen sopiva, mahdollisimman uusi ja mahdollisimman vähän ajettu auto, mikä käytettävissä olevalla budjetilla on saatavilla.
Auton päivitykseen on myös kovin inhimillisiä syitä.
− Monella se on vain vaihtelun halu, tai se, kun naapurikin hommasi uudemman auton, Vesalainen sanoo.
Suomessa ajetaan tällä hetkellä läntisen Euroopan vanhimmalla kalustolla. Autojen keski-ikä meillä on lähes 13 vuotta ja romutusikä 22 vuotta.
− Tosiasia on, että uudempi auto on yleensä vanhaa turvallisempi, ja esimerkiksi perheenlisäyksen myötä turvallisuuden merkitys nousee. Sanonkin aina, että kannattaa ostaa omaan käyttötarkoitukseen sopiva, mahdollisimman uusi ja mahdollisimman vähän ajettu auto, mikä käytettävissä olevalla budjetilla on saatavilla, Vesalainen toteaa.
Pääsääntöisesti iso auto on turvallisempi kuin vastaavan ikäinen pieni, vaikka pienemmät ovatkin ottaneet isompiaan kiinni turvallisuudessa. Turvallisuus syntyy aktiivisista ja ennakoivista varoitusjärjestelmistä sekä passiivisesta turvallisuudesta, kuten vahvoista korirakenteista ja turvatyynyistä.
− Täytyy kuitenkin muistaa, että jos tämän päivän ja kymmenen vuotta vanha auto ovat molemmat saaneet törmäystestissä viisi tähteä, ne eivät ole yhtä turvallisia. Testikriteereitä kiristetään jatkuvasti.
Käytettyjen autojen markkinat elävät
Liikenteen sähköistymisen myötä autojen käyttövoimassa on menossa murros, ja siksi myös käytettyjen autojen markkinat ovat elämisvaiheessa. Millaisella käyttövoimalla auto kannattaa nyt ostaa?
− Tätä kysytään paljon, ja usein sanon, että kysypä jotain muuta, Vesalainen nauraa.
Moni auton ostaja kuitenkin miettii nyt, kuinka käytetyn auton arvon käy, kun uusienkin autojen markkinat elävät.
− Täyssähköautot järkevällä toimintasäteellä ovat käytettyinäkin vielä monen ulottumattomissa. Haluan uskoa, että hinnat tulevat ennen pitkää kyllä alaspäin. Vaihtoehtojen määrä lisääntyy, kun työsuhdeautoina olleita yksilöitä alkaa valua käytettyjen markkinoille.
Lataushybridit Vesalainen näkee hyvänä, mutta tietynlaisena siirtymäkauden vaihtoehtona.
− Tilanne elää. Jokaisen pitää ratkoa käyttövoimakysymykset sen mukaan, mikä itselle parhaiten soveltuu.
Oletko tekemässä autokauppaa toisen yksityishenkilön kanssa? OP Sujuvat kaupat –palvelun avulla käyt autokauppaa turvallisesti ja sujuvasti. Lue lisää palvelusta. |
Lue myös:
Harkitsetko auton ostamista toiselta yksityishenkilöltä? Näin vältät mahdolliset huijaukset