Pesu- ja huoltovinkit polkupyörälle – näin huollat pyöräsi itse talvitauon jälkeen
Herätteletkö sinäkin parhaillaan polkupyörääsi talviunilta? Pyörän käyttökunto on tässä vaiheessa syytä tarkistaa jo turvallisuussyistä.
Vioilla on tapana pahentua ajan kanssa, joten niiden eliminointi ajoissa säästää selvää rahaa. Ota haltuusi viiden kohdan huolto-opas polkupyörälle.
1. Puhdas pyörä on mukavampi huoltaa – aloita huolto pyörän pesulla
Jos pyörä on jäänyt viimeisen käyttökerran jälkeen pesemättä, se kannattaa aluksi pestä. Puhdas pyörä on helpompi ja mukavampi huoltaa ja huoltotarpeetkin tulevat silloin paremmin esiin. Pesu kannattaa suorittaa käsin käyttäen lämmintä vettä ja pesuainetta, esimerkiksi autoshampoota. Voimansiirron eli ketjun ja rattaiden puhdistus tehdään tuonnempana erikseen. Jos haluat käyttää painepesuria, varo vesisuihkun osumista laakereihin eli polkimiin, pyörien napoihin, keskiöön ja ohjainlaakeriin. Kuivaa pyörä pesun jälkeen säämiskällä tai rätillä.
2. Turvallisuus ensin – tarkista vaihteet, jarrut ja renkaat
Tarkista vaihde- ja jarruvaijereiden kunto silmämääräisesti. Vaijeri tulee uusia, jos siitä on yksikin säie poikki. Paksumpi jarruvaijeri kestää usein jopa pyörän iän, mutta vaihdevaijerin voi joutua vaihtamaan useammin. Jos et halua tehdä tai opetella vaijerin vaihtoa itse, ammattilainen tekee sen nopeasti - usein jopa odottaessa.
Tarkista, että jarrupaloissa on kulutuspintaa jäljellä ja vaihda ne tarvittaessa uusiin. Jos kulutuspinta ehtii kulua loppuun, pyörän jarrutuskyky heikkenee radikaalisti ja kaiken kukkuraksi jarrupinnat vaurioituvat. Jarrupalojen vaihtamista ei siis kannata jättää viime tippaan.
Jarrupinta, eli jarrun tyypistä riippuen vanteen kylki tai jarrulevy, kannattaa puhdistaa jarrukliinerillä tai asetonilla. Jos jarrupalan pinta on lasittunut liukkaaksi, sitä voi karhentaa hienolla hiekkapaperilla.
Säädä vannejarru siten, että jarrupala ottaa koko pinta-alaltaan vanteen jarrupintaan. Jarrupalaan kannattaa jättää siinä olevien kartioholkkien avulla hieman aurausta, sillä tämä vähentää jarrujen kiljuntaa. Säädä vaijerin kireys sen päässä olevalla kierrettävällä säätöholkilla siten, että jarru ei laahaa, mutta kahva ei myöskään painu pohjaan kovassakaan jarrutuksessa. Hydraulinen jarru ei kaipaa säätöä.
Tarkista myös renkaiden kunto. Kiinnitä huomiota etenkin riittävään kulutuspintaan, sillä kulunut rengas on altis rengasrikoille ja kannattaa siksi vaihtaa uuteen mieluummin ennakkoon kuin kärsiä seurauksista tien päällä. Myös renkaan kylkien murtumat indikoivat vaihtotarpeesta. Pumppaa renkaisiin tarvittava paine ja muista tarkistaa myöhemmin, että ilma on myös pysynyt renkaissa.
Pyöritä renkaita paikallaan ja seuraa onko vanteessa sivuttais- tai pystyheittoa. Paikanna löysät tai peräti katkenneet pinnat. Yksittäisen löysän pinnan voi kiristää samaan kireyteen viereisten kanssa, mutta isompi heitto vanteessa edellyttää yleensä työläämpää rihtausta, jossa kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.
Aja tämän jälkeen pieni koelenkki niin, että tulet mm. käyttäneeksi kaikkia vaihteita. Toimiiko vaihteensiirto kuten pitää? Aja myös epätasaisuuksien yli ja tarkkaile ylimääräisiä ääniä. Yritä paikantaa mahdolliset kolinat ja rahinat, jotta niihin voidaan seuraavissa kohdissa puuttua.
3. Voitele ketju ja kiristä vaijeri - puhtaan ja ehjän voimansiirron saa toimimaan kuin kello
Suihkuta ketjuun voiteluainetta ja puhdista se rätillä pyyhkimällä. Pyyhi myös rattaat puhtaaksi. Ketjuvaihteisen pyörän rataspakan saa puhdistettua parhaiten kiekon ollessa irti pyörästä. Käytä tarvittaessa liuotinpuhdistusainetta.
Liian kulunut ketju syö rattaat ennenaikaisesti ja haittaa myös ketjuvaihteiden toimintaa. Ketjun kulumista mitataan sen venymällä, joka on helpoiten tarkistettavissa ns. ketjutulkilla. Ketju on syytä vaihtaa uuteen, kun venymä lähestyy yhtä prosenttia. Venymän voi havaita myös nostamalla ketjua käsin irti eturattaasta. Jos ketju nousee yli hampaan puolivälin, on ketju vaihtokunnossa.
Jos puhdistit ketjun liuotinaineella, voitele ketju tämän jälkeen huolellisesti notkealla öljyllä. Rattaita ei tarvitse voidella erikseen - vain ketju.
Yleisin ongelma vaihteissa on, että vaihdevaijeri ei liiku tarpeeksi herkästi joko lian, puutteellisen voitelun tai vaijerin huonon kunnon vuoksi.
Vanhan tyyppiset vaijerit, joiden kuorirakenne on metallikierrettä kannattaa voidella ohuella öljyllä. Uudemmissa pyörissä vaijerinkuorten rungot ovat muovia ja vaijeri on yleensä kestovoideltu niin, että voitelu kestää kuoren käyttöiän, joka tosin on lyhyempi kuin perinteisellä vaijerinkuorella. Kestovoidellun vaijerin uudelleenvoitelusta voi olla jopa haittaa sen toiminnalle.
Muut vaihteiden toimintahäiriöt liittyvät useimmiten vaijerin venymiseen. Uusi vaijeri venyy aina hieman, ja vaijerin päätyholkit saattavat asettua paikalleen vasta käytössä, mitkä molemmat aiheuttavat vaijerin kiristystarvetta. Vaijerin kireys säädetään kiertämällä vaijerin jommassakummassa päässä olevaa säätöholkkia vastapäivään. Säätö kannattaa tehdä pienin askelein - neljännes tai korkeintaan puoli kierrosta kerrallaan. Vaihtajan rajoitinruuveihin tai takavaihtajan jännityksen säätöön ei yleensä tarvitse koskea, ellei pyörä ole esim. saanut kolhuja.
Napavaihteen vaijeri säädetään oikeaan kireyteen takanavan tai vaijerin sisäänmenon yhteydessä olevien indikaattorimerkkien avulla. Säädettäessä vaihteenvalitsimen tulee olla aina keskimmäisellä vaihteella (esim. kolmivaihteisessa pyörässä vaihteella 2 tai seitsemänvaihteisessa vaihteella 4).
4. Tarkista laakerit - hyvä laakerointi mahdollistaa kevyen rullauksen
Tarkista pyörien napalaakerit pyörittämällä rengasta kiekon ollessa paikallaan haarukassa. Laakerista ei saa kuulua rahinaa. Yritä myös heiluttaa vannetta sivusuunnassa. Jos vanne heiluu akselinsa suhteen, napalaakerissa on liikaa välystä. Tämä ilmenee ajossa kolahduksena etupyörän osuessa monttuun.
Myös väljä ohjainlaakeri kolahtaa monttuun ajettaessa. Ilmiö on tyypillinen uudehkossa pyörässä, jossa laakeriasetelma on vasta käytössä asettunut lopulliselle paikalleen. Ohjainlaakerin välyksen havaitsee parhaiten tunnustelemalla laakerin päältä, liikkuuko haarukan kaulaputki rungon emäputken suhteen, kun pyörää keikuttaa edes-taakse etujarrun ollessa pohjassa.
Poljinlaakerin mahdollisen välyksen huomaat yrittäessäsi heiluttaa poljinta kammessa. Väljä tai viallinen laakeri alkaa aikaa myöten polkiessa pitää ääntä. Poljinlaakerin vian voi jo tätä ennen tuntea jalkapohjassaan, kun laakeri vastustaa ajoittain polkimen pyörähdystä kammessa.
Tarkista vastaavasti keskiölaakerin välys yrittäen keikuttaa käsin poljinkampea pyörän rungon suhteen. Voit myös seistä polkimilla ja siirtää painoasi vuoron perään polkimelta toiselle. Keskiö ei saa naksua eikä keikkua isonkaan voiman alla. Väljä tai vaurioitunut keskiölaakeri alkaa myös rahista tai naksua ajossa.
Jos napa- keskiö- tai ohjainlaakerin välys ei ole ehtinyt vaurioittamaan laakeria ja laakeripesää, se on korjattavissa kotikonstein kiristämällä laakerin välys sopivaksi. Laakereita on kuitenkin varottava kiristämästä liikaa, koska liian pieni laakerivälys haittaa laakerin vierimistä ja edesauttaa sen vaurioitumista. Jos välyksen säätö kiristämällä ei auta, laakeri on jo vaurioitunut ja se on vaihdettava uuteen. Tähän tarvitaan useimmiten asiaan vihkiytynyt mekaanikko. Polkimien laakerit ovat polkimissa itsessään, eli edullisten polkimien kohdalla on yksinkertaisinta vaihtaa pyörään kokonaan uudet polkimet.
5. Viimeinen silaus – tarkista kiinnityspultit
Käy vielä läpi pyörän osien kiinnityspultit. Tätä näennäisesti vähäpätöistä toimenpidettä ei kannata ohittaa, sillä ruuvit saattavat ajan oloon löystyä, mikä voi aiheuttaa harmia tien päällä. Varo kuitenkin kiristämästä niitä liikaa. Erityisen tärkeää tämä on tiedostaa hiilikuituisten osien kohdalla, joihin onkin yleensä merkitty suurin momentti, johon kiinnityspultit saa kiristää.
Nyt kun pyörä on kunnossa, voit viimeistellä työn sipaisemalla pyörän pintaan kerroksen autovahaa. Nimittäin legendan mukaan kaunis ja puhdas pyörä on myös nopea!
Tiestikö, että kun olet osuuspankin omistaja-asiakas, saat varkaus- ja ilkivaltavahinkoihin jopa 250 euron omavastuuedun. Omavastuuetu tarkoittaa sitä, että parhaassa tapauksessa et joudu maksamaan omavastuuta ollenkaan, jos pyöräsi varastetaan tai sille tehdään ilkivaltaa. Lue lisää. |
Lue myös:
Kuka korvaa, jos fillarisi varastetaan, menee rikki, tai jos kaadut pyörällä?
Onko vakuutusyhtiön hyväksymä pyöränlukko myytti? Lue, miten kalliit harrastusvälineet kannattaa vakuuttaa
Useimpiin edellä mainittuihin pyörän huoltotoimenpiteisiin löydät oman ohjevideon Velogin YouTube-kanavalta.
Uusimmat pyöränhuoltovinkit ja päivitykset saat, kun tilaat Velogin YouTube-kanavan.