Erika Tauben ja Janne Säkkisen perhe luopui autosta, kun Säkkinen sai töitä kotikaupungista. Lapset Peppi ja Ronja kulkevat sujuvasti laatikkopyörässä.

Taube-Säkkiset, 497 €: ”Tämän kuukauden matkakulut yllättivät”

Yksi lastenpyörää, kuusi aikuistenpyörää, yksi laatikkopyörä ja yksi pyöräkärry. Erika Tauben ja Janne Säkkisen perheessä ei ole autoa mutta sitäkin runsaslukuisemmin muita kulkupelejä.

Taubella ja Säkkisellä on kaksi lasta, nelivuotias Peppi, ja yksivuotias Ronja.

Mikä selittää pyörien lukumäärän?

– Harrastimme ennen lapsia aktiivisesti maastopyöräilyä. Minulla ja Jannella on molemmilla maastopyörät, joilla ajamme lenkkejä silloin tällöin. Kummallakin on myös hyvät kaupunkipyörät. Kaksi vanhaa, vähän risaista pyörää seisoo pihassa kavereita ja Airbnb-asukkaita varten, Erika Taube luettelee.

Lastenpyörällä ajaa perheen esikoinen. Pidemmät pyöräreissut tehdään niin, että lapset istuvat laatikkopyörän kyydissä. Pyöräkärryssä lapset saa kuskattua kätevästi päiväkotiin.

Perhe asuu omakotitalossa Oulun koillisosassa.

Aikaisemmin he asuivat kerrostalossa Oulun keskustassa. Toisin kuin voisi kuvitella, he päättivät luopua autosta samalla, kun muutto keskustasta syrjemmälle tuli ajankohtaiseksi.

– Mies tarvitsi autoa silloin, kun hän vielä kulki töihin Oulusta 80 kilometrin päähän Haapavedelle. Kun hän sai töitä Oulusta, alkoi tuntua, että auto seisoo tyhjän panttina pihassa, Taube sanoo.

– Viime syksynä löysimme talon, jossa nyt asumme. Tajusimme, että saisimme uuden kodin käsirahan kasaan, kun myisimme auton.

Plussat ja miinukset

Taube ja Säkkinen panivat paperille auton omistamisen plussat ja miinukset. Selvisi, että heidän perheelleen autosta oli enemmän haittaa kuin hyötyä esimerkiksi isojen kulujen takia. He päättivät ostaa talon ja kokeilla, millaista elämä on ilman autoa.

Nyt päätöksestä on puoli vuotta, ja perhe elää edelleen autotta.

– Kavereille ja muulle lähipiirillemme autottomuutemme on ollut selvästi isompi juttu kuin meille itsellemme. Moni on kysellyt tuntemuksiamme ikään kuin tämä olisi iso juttu. Meistä se ei ole, Taube sanoo.

Muutoksen mutkattomuuteen vaikuttaa ennen kaikkea se, että lasten päiväkoti ja vanhempien työ- ja opiskelupaikat sijaitsevat kaikki muutaman kilometrin päässä kotoa.

Jos päivittäin olisi taitettavana esimerkiksi kahdeksan kilometrin yhdensuuntainen matka, autottomuudessa ei olisi järkeä, Taube sanoo.

Pepin ja Ronjan pääasiallinen kulkupeli on hankittu nettikirpputorilta. Laatikkopyörä maksoi tonnin, ja Taube toivoo sen kestävän vuosikymmeniä.

Normaalisti liikkeelle satasella kuussa

Mitä sitten maksaa autottoman nelihenkisen perheen liikkuminen kuukaudessa? Se selvisi, kun Taube ja Säkkinen pitivät kuukauden päivät kirjaa matkakuluistaan OP Median pyynnöstä.

Loppusumma oli 497 euroa. Autoilun kustannukset olivat aiemmin juurikin noin viisisataa euroa kuussa, joten kuukauden summa kuulostaa Taubesta suurelta.

– Se on paljon, mutta nyt oli poikkeuksellinen kuukausi.

Ensimmäiset puoli vuotta ilman autoa sujuivat Tauben mukaan niin, että liikkumiseen meni noin satanen kuussa. Sittemmin hän on laskenut, että jos perhe vuokraa auton kolme kertaa vuodessa, huollattaa pyörät kerran vuodessa sekä käyttää julkisia ja taksia aina kun mieli tekee, liikkumiseen menee noin parisataa kuussa.

Tällä kertaa kuluja nosti Tauben Helsingin-reissu ja se, että perhe vuokrasi auton mökkireissua varten.

Vuokra-auton he hankkivat ensimmäistä kertaa puolen vuoden autottomuuden aikana. Vuokra-autoiluun kului bensoineen 270 euroa. Sillä huristeltiin kavereiden mökille 260 kilometrin päähän kotoa.

Tauben Helsingin-reissuun meni rahaa lentoliput, taksikulut ja pääkaupunkiseudun paikallisbussiliput huomioiden kaikkiaan 155 euroa.

– Käyn Helsingissä joka kolmas tai neljäs kuukausi, sillä veljeni ja isäni asuvat siellä. Se sattui nyt tähän, Taube sanoo.

Hän reissasi Helsinkiin ja takaisin lentäen myös silloin, kun perheellä oli vielä auto.

Taksi otetaan aina kun se on käytännöllistä

Paljon pyöräilevän perheen periaatteena on, että taksin tai bussin voi ottaa ilman suurempaa pohdintaa esimerkiksi silloin, jos määränpäähän kertyisi pyöräillen yli kymmenen kilometriä.

Esimerkkikuukauden taksikulut olivat 75 euroa kuussa. Kirjauskuukautena valtaosa summasta, 55 euroa, kertyi Tauben Helsingin-reissun edestakaisista matkoista lentokentälle.

– Loput 20 euroa tulivat siitä, kun lähdimme koko perhe kaverini kolmekymppisille. Lähtiessä tuli kiire, joten otimme taksin. Takaisin tulimme bussilla, kun se ajoi aivan oven edestä, Taube kertoo.

Perheen päämenopelien eli pyörien huoltoihin ja ylläpitoon, kuten ylimääräisiin kumeihin, kuluu vuodessa korkeintaan 500 euroa, Taube laskee. Kun huoltokulut jakaa tasan 12 kuukaudelle, käy ilmi, että pyöräilyn kustannukset ovat Taube-Säkkisten tapauksessa noin 42 euroa kuukaudessa.

Laatikkopyörän Taube hankki nettikirpputorilta tuhannella eurolla. Summaa ei ole laskettu liikkumisen kuukausikuluihin.

– Ostamme laadukkaita pyöriä, jotka hyvällä huolenpidolla ja kuluvien osien vaihdolla toimivat vaikka seuraavat 50 vuotta. Olen ajatellut, että kyyditsen laatikkopyörässä joskus vielä lapsenlapsiani!

Pyöräilyyn siirtyminen toi perheelle lisää rauhallisia iltoja yhdessä.

Autottomuus rauhoitti illat

Suurin autottomuuden tuoma muutos on perheen vapaa-ajan rauhoittuminen. Tavallisena päivänä Janne Säkkinen vie perheen tytöt pyöräperäkärryn kyydissä päiväkotiin parin kilometrin päähän kotoa ja polkee loppumatkan töihin. Taube on tällä hetkellä sairauslomalla ja tekee päivisin blogiinsa liittyviä töitä kotona. Päivän päätteeksi jompikumpi vanhemmista hakee lapset.

Illat kuluvat pääasiassa kotona. Perheen lapset ovat 4- ja 1-vuotiaat, joten iltaseitsemän maissa aletaan jo valmistella iltapalaa.

– Kun meillä vielä oli auto, saatoimme päiväkodin ja Pikku Kakkosen jälkeen lähteä käymään esimerkiksi isossa ruokakaupassa tai jonkun ystäväni luona. Nykyään iltaisin ei juuri tule lähdettyä mihinkään, sillä emme jaksa lähteä taksilla tai bussilla jonnekin vain tunnin oleskelun takia, Taube pohtii.

Viikonloppuisin perhe suunta pyörillä ja tarvittaessa bussilla tai taksilla kavereiden luo tai vaikkapa lähistöllä sijaitsevaan sisäleikkipuistoon.

Tulevaisuuden liikkumisten suhteen perheellä ei ole ehdottomia suunnitelmia. Omaa autoa ei hankita niin kauan, kun ilmankin pärjää.

Vuokra-autolla taitettu mökkireissu avasi Tauben silmät sille, että autottomaan elämäntyyliin tottuu jo puolessa vuodessa.

– Peppu puutui ja meinasin nukahtaa rattiin, kun en ollut pitkään aikaan edes istunut autossa. Sen huomaaminen oli minulle jopa pieni pettymys, sillä olin odottanut, että pääsen ajamaan pitkästä aikaa. Puolen tunnin jälkeen jo ehdotin miehelle, että vaihdetaan kuskia, Taube sanoo ja nauraa.

Liikkumisen kulut kuukaudessa:

Lentokone: 80 €

Taksi: 75 €

Joukkoliikenne: 20 €

Kyytirahoja kaverille: 10 €

Autovuokra: 200 €

Bensat vuokra-autoon: 70 €

Pyörähuolto: 42 €

Yhteensä: 497 €

Jani, Malin, Elis ja Elvin Tuomisen kodin pihassa on parkissa kaksi omaa autoa.

Tuomiset, 713,21 €: ”Saatamme liikkua arkipäivänä yli 130 kilometriä”

Helsinkiläinen Tuomisen perhe ei viihdy pitkiä aikoja paikoillaan. Jotta liikkuminen töihin, päiväkotiin ja harrastuksiin olisi mahdollisimman helppoa, perheen omakotitalon pihassa on kaksi autoa.

Nelihenkisen perheen vanhemmat, Malin ja Jani Tuominen, työskentelevät rahoitusalalla. Kumpikin liikkuu ympäri kaupunkia myös työpäiviensä aikana. Malinilla on asiakastapaamisia työpaikan ulkopuolella viikoittain, Janilla joka päivä.

Perheen 5- ja 3-vuotiaat lapset Elis ja Elvin ovat ruotsinkielisessä päiväkodissa 6,5 kilometrin päässä kotoa. Jo matkat kotoa päiväkotiin ja takaisin kerryttävät perheelle päivittäisiä kilometrejä reippaasti yli kymmenen.

Illat kuluvat harrastuksissa. Jani Tuominen harrastaa jääkiekkoa ja jääpalloa. Treenitilojen sijainnit vaihtelevat pitkin Etelä-Suomea.

Malin Tuominen käy kuntosalilla, eikä hänkään harrasta aivan lähinurkilla, sillä Tuomisen vakiosali sijaitsee Vantaalla. Lapsia kuskataan autolla muskariin.

– Ennen lapsia yritimme Janin kanssa pärjätä yhdellä autolla. Kävimme kummankin työtapaamiset ja harrastukset läpi etukäteen viikko kerrallaan ja sumplimme, kumpi autoa milloinkin käyttäisi. Silloin se vielä onnistui ihan hyvin, Malin Tuominen kertoo.

– Kun ensimmäinen lapsi meni päivähoitoon, päätimme, että hommaamme toisen auton.

Tuomiset ovat kesäkuukausina mökillä harva se viikonloppu. Kätevin tapa kulkea sinne on oma auto.

Joka pennin arvoista

Myös Tuomisten perhe piti liikkumisensa kuluista kirjaa OP Median pyynnöstä.

Kahdella autolla huristelevan perheen liikkuminen maksoi kaikkiaan 713,21 euroa kuukaudessa, jos auton lainanlyhennystä ei lasketa mukaan.

Kulut eivät tulleet yllätyksenä. Malin Tuominen sanoo, että oli niistä selvillä etukäteen satasen tarkkuudella.

Perheelle helpot siirtymät paikasta toiseen ovat joka pennin arvoisia.

– Arvostan todella paljon sitä, että meillä on mahdollisuus omistaa kaksi autoa. Säästämme näin hyvin paljon aikaa. Tämä on investointi, jonka haluamme tehdä joka kuukausi. Emme pystyisi samantahtiseen elämään ilman autoja, Tuominen sanoo.

Autoiluun kuluvien summien – huoltojen, vakuutusten, bensojen ja pesujen – lisäksi Tuomiset matkustivat jonkin verran julkisilla liikennevälineillä ja taksilla. Niistä kertyi kuussa maksettavaa 51,70 euroa.

Bussin tai taksin Malin ja Jani Tuominen ottavat useimmiten silloin, kun lähtevät viettämään iltaa ulos ilman lapsia.

– Jani käyttää jonkin verran julkista liikennettä myös silloin, kun liikkuu ydinkeskustassa työtapaamisesta toiseen eikä halua etsiä parkkipaikkaa, Malin Tuominen kertoo.

Kahden auton omistajien kuukausikuluja nostavat toki vielä autolainojen lyhennykset, joita ei kirjanpitoon merkattu. Autolainojaan Tuomiset lyhentävät yhteensä 967 eurolla kuussa.

– Jos meillä olisi vain yksi auto, yhdessäololle jäisi paljon nykyistä vähemmän aikaa, Malin Tuominen sanoo.

Sadan kilometrin raja rikki

Autoilun kulut eivät Tuomisia yllätä, mutta sen sijaan Malin Tuominen hämmästyi siitä, kuinka paljon perheelle kertyy kilometrejä yhden päivän liikkumisista. Kirjanpidosta selvisi kulujen lisäksi se, että Tuomiset liikkuvat tavallisena arkipäivänä jopa 136 kilometriä.

Näin on huolimatta siitä, että molemmat vanhemmat ovat töissä perheen kotipaikkakunnalla. Malin Tuomisen työmatka yhteen suuntaan on noin kymmenen kilometriä, Jani Tuomisenkin vain parikymmentä. Päivän kilometrimäärää kerryttävät asiakastapaamiset työpaikkojen ulkopuolella sekä matkat harrastuksiin.

– En ollut tajunnut, että liikumme näin paljon! Jos yrittäisimme liikkua saman verran julkisilla, vaihtoja tulisi paljon.

Myös työmatkoihin kuluisi merkittävästi enemmän aikaa, Tuominen arvioi.

– Silloin yhdessäololle jäisi paljon nykyistä vähemmän aikaa. Se olisi räikein ero nykytilanteeseen verrattuna.

Tuominen arvioi, että kahden auton politiikka lyhentää lasten hoitopäiviä ainakin tunnilla joka päivä verrattuna siihen, että kuljetuksia hoideltaisiin yhdellä autolla. Nyt toinen vanhemmista voi suunnata aamuisin omalla autollaan kotoa suoraan töihin, kun toinen heittää lapset päiväkotiin. Aiemmin työnsä aloittanut voi illalla lähteä hakemaan lapsia ajoissa.

Perheellä on Tampereen seudulla mökki, jolla he vierailevat ahkerasti kesäaikaan. Mökille olisi erityisen hankala lähteä ilman autoa, Tuominen arvelee.

– Lomalla vietämme mökillä pidempiä pätkiä, mutta kesäkuukausina käymme mökillä kolmena viikonloppuna kuukaudessa silloinkin, kun käymme töissä. Näitä reissuja ei ehkä tulisi tehtyä ilman autoa.

Jos autoa tai autoja ei olisi, liikkumiseen menisi kuukaudessa varmasti vähemmän rahaa kuin nyt, Tuominen sanoo.

– Saman rahan voisi ehkä sijoittaa muuhun, esimerkiksi asua lähellä keskustaa. Kun lapset muuttavat pois kotoa, pärjäämme varmasti yhdellä autolla. Siihen saakka pysymme kahdessa.

Liikkumisen kulut kuukaudessa:

Polttoainekulut: 343,34 €

Pysäköintimaksut 33,40 €

Autopesut 44,60 €

Autohuolto 91 €

Vakuutukset 149,17 €

Taksi 35,60 €

Joukkoliikenne 16,10 €

Yhteensä 713,21 €

Lue myös nämä lapsiperheen menovertailut:

Lomamatkat: kotimaassa vai ulkomailla?

Asuminen: suuressa omakotitalossa vai pienesti kerrostalossa?