Vaikka sähköautot eivät ole enää aikoihin olleet ihmetyksen aihe Suomen teillä, niiden talvikäyttöön liittyy edelleen monia virheellisiä uskomuksia.

– Toki sähköautoiluun talvella liittyy omat ongelmansa, mutta niin liittyy myös polttomoottoriautoihin. Silti sähköautot, kuten myös ladattavat hybridiautot, toimivat erittäin hyvin myös talvella, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Vesalainen kommentoi tyypillisiä sähköautoiluun liittyviä talvisia väitteitä.

Väite: Sähköauton akku hyytyy pakkasella

– En puhuisi akun hyytymisestä. Auton akkua ei voi suoraan verrata esimerkiksi matkapuhelimen akkuun, Teppo Vesalainen sanoo.

Nykyaikaisten sähköautojen akut kestävät kylmyyttä hyvin.

– Akusto on eristetty ja siinä käytetään usein myös lämmitystä, joka parantaa akun ulosantotehoa ja latautuvuutta.

Sähköauton käyttäjän kannattaa huolehtia, että akuissa on virtaa, kun auton jättää kylmään seisomaan.

– Jos auto on ajettu lähes virrattomaksi ja sen jättää pakkaseen seisomaan ilman latausmahdollisuutta, voi olla, ettei toimintamatka enää riitä latausasemalle.

Väite: Sähköauton ja ladattavien hybridien toimintasäde lyhenee pakkasessa aivan olemattomaksi

– On totta, että sähköautojen toimintasäde pienenee pakkasella ja kuljettajan pitää varautua vierailemaan latausasemalla kesäkautta tiiviimmin, Teppo Vesalainen sanoo.

Talvella moni asia vaikuttaa toimintasäteen pienenemiseen. Akun virtaa tarvitaan myös auton sisätilojen ja akuston lämmittämiseen, sillä toisin kuin polttomoottoriautoissa, sähköautoissa ei juuri synny moottorin hukkalämpöä, jolla sisätilojen lämmitys voitaisiin hoitaa.

Osassa hybridiautoja saatetaan käyttää sisätilojen lämmittämiseen polttomoottoria tai polttoainetoimista lisälämmitintä, jotka eivät syö auton sähköistä toimintasädettä vaan käyttävät lämmittämiseen polttoainetta.

– Hybridiautoissa tekniset ratkaisut vaihtelevat merkkikohtaisesti paljon. Kannattaa selvittää, miten auton lämmitys on toteutettu.

Toimintamatka lyhenee myös siksi, että talvikelit lisäävät auton kulutusta: lumi, sohjo, kylmän ilman suurempi ilmanvastus sekä pakkasen kangistava vaikutus autoon lisäävät ajovastusta.

– Samalla tavoin myös polttomoottoriautoissa bensan kulutus lisääntyy talvella, Teppo Vesalainen sanoo.

Väite: Sähköauto ei edes käynnisty yli – 20 asteessa

– Sähköauto lähtee pakkasella varmemmin käymään kuin polttomoottoriauto. Sähkömoottoria ei tarvitse käynnistää samalla tavalla kuin polttomoottoriautoa, vaan siinä vain laitetaan virrat päälle ja lähdetään ajoon, Teppo Vesalainen sanoo.

Polttomoottoriautossa täytyy vääntää ensin virrat päälle ja sen jälkeen käynnistää auto starttimoottorilla. Moottoriöljy on pakkasen vuoksi usein jähmeää, joten polttomoottoriauton käynnistyminen vaatii starttimoottorilta ja akulta enemmän.

Väite: Auton akku latautuu tuskaisen hitaasti pakkasella

– Pakkanen vaikuttaa akun latautumiseen. Kylmä akku latautuu hitaammin kuin lämmin. Sähköauto, kuten myös ladattava hybridi, kannattaakin ladata mieluiten heti ajon jälkeen, jolloin akku on valmiiksi lämmin, Teppo Vesalainen toteaa.

Eri automerkkien ja -mallien välillä on eroja siinä, miten pakkanen vaikuttaa latautumisnopeuteen.

– Eroja automerkkien välillä on niin paljon, että on ehdottoman tärkeää tutustua auton käyttöohjekirjaan ja autolehtien testituloksiin huolellisesti jo ennen auton hankintaa, Vesalainen muistuttaa.

Väite: Sähköauton hallittavuus on liukkailla keleillä huono

– Ajamissani sähköautoissa ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät ovat toimineet äärimmäisen hyvin eri olosuhteissa, ja ne antavat kuljettajalle anteeksi pahojakin virheitä, Teppo Vesalainen toteaa.

Liikaa näihin järjestelmiin ei kuitenkaan pidä luottaa.

– Sähköautot ovat poikkeuksellisen tehokkaita verrattuna moneen polttomoottoriautoon ja usein takavetoisia, joten jos ulosmittaa ajonvakautuksen turvallisuushyödyt nopeudella, voi käydä huonosti.

Sähköautoissa voi säätää jarrutusenergian talteenottoa eli rekuperaatiota. Kun kuljettaja nostaa jalan kaasulta, auto jarruttaa voimakkaasti. Takavetoiset autot jarruttavat tällöin takapyörillä, jolloin auto voi liukkaalla tiellä lähteä luistoon.

– Auton järjestelmät pyrkivät estämään vaaratilanteen syntymisen, mutta jos ollaan valmiiksi pidon äärirajoilla, vahingon mahdollisuus on olemassa. Rekuperaatio-asetusta kannattaa säätää vähemmän voimakkaaksi, jos kelit ovat tosi liukkaat, Teppo Vesalainen vinkkaa.

Onko auton hankinta ajankohtainen? Lainalaskurilla saat arvion lainan kustannuksista haluamallasi laina-ajalla.

Lue myös:

Harkitsetko sähköauton ostamista? Lue ensin nämä 10 kohtaa