Mitä pitää huomioida, kun on ostamassa sähköautoa? Kysyimme asiantuntijoilta tärkeimmät tärpit.

Missä hintaluokissa sähköautoissa nyt liikutaan?

Sähköautojen hintahaitari on suuri. Edullisimmillaan pienen sähköauton saa tällä hetkellä valtion hankintatuella noin 20 000 eurolla. Tuen saa, mikäli valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä ja muut hankintatuen saannin edellytykset täyttyvät. Edullisimmat sähköautot ovat erittäin pieniä, kulkevat pienellä toimintasäteellä ja askeettisilla varusteilla.

Isompien, paremmin varusteltujen ja pidemmän toimintasäteen sähköautojen hinnat ovat tuntuvasti tätä korkeampia.

Mikä on hybridi- ja mikä täyssähköauto?

Hybridiautoissa on sähkömoottori ja polttomoottori, sähköautossa vain sähkömoottori. Täyssähköautossa kaikki energia, jota käytetään liikkumiseen, ladataan ulkoisesta lähteestä ja säilötään akkuihin. Hybridit jaetaan kahteen luokkaan:

”Itselataava” hybridi

”Itselataavassa” hybridissä jarrutusenergiaa otetaan talteen auton akustoon. Näissä akustot ovat kuitenkin kapasiteetiltaan pääsääntöisesti varsin pieniä. Taltioitua energiaa hyödynnetään auton sähkömoottorin käyttöön. Itselataavia hybridejä ei ole mahdollista ladata verkkovirralla.

Täys- ja kevythybridin ero on siinä, että täyshybridi kykenee liikkumaan pelkän sähkömoottorin voimin. Kevythybridin sähkömoottori avustaa polttomoottoria, mutta ei kykene liikuttamaan autoa yksinään.

Pistokehybridi eli lataushybridi

Pistokehybridissä auton akustoa voi ladata myös verkkovirralla. Akusto on yleensä tavallisen hybridin akustoa suurempi ja sähkömoottori on selkeästi tehokkaampi. Pistokehybridit luonnollisesti myös taltioivat jarrutusenergiaa.

Tarvitsenko ison piuhan pihalle sähköautolle?

Auton voi ladata verkkovirrasta, normaalista pistorasiasta, sitä varten tehdyllä latausjohdolla. Tämä lataustapa on kuitenkin hidas ja sitä suositellaankin vain tilapäislataukseen. Ennen latauksen aloittamista tulisi varmistaa pistorasian ja sähköjohdotusten kestävyys. Pistorasian lämpötilaa on syytä tarkkailla myös säännöllisesti latauksen aikana.

Suositeltavin ja turvallisin tapa säännölliseen käyttöön on hankkia sähköauton lataamiseen tarkoitettu kotilatausasema.

Mistä tiedän, missä voin ladata sähköautoa?

Kätevimmin sähköauton latauspiste löytyy latauspalvelun tarjoajan mobiilisovelluksella. Käytännössä sovelluksia tarvitaan useampia, koska myös palvelun tarjoajia on useita. 

Kotioloissa pitää varmistaa sähköalan ammattilaisen avulla, että käytetty lataustapa on autolle ja käytössä olevalle sähköjärjestelmälle sopiva. Myös sähköjärjestelmän kunto on olennaista tarkistaa ennen kuin latausjohto kytketään tavalliseen pistorasiaan.

Riskinä ovat pistorasian kestävyys ja rakennuksen sisällä olevan kaapeloinnin kuumeneminen pitkäaikaisen kuormituksen aikana. Jos syöttökaapeli kulkee esimerkiksi määräysten vastaisesti rakennuksen lämpöeristyksen sisällä, saattaa tulipalon riski olla todellinen. Siksi kotilatausaseman hankkiminen todella kannattaa.

Voiko sähköautolla vetää peräkärryä?

Riippuu sähköautosta, eli osalla voi ja osalla ei. Lisäksi joidenkin sähköautojen perävaunumassa on niin alhainen, että niillä voi vetää lähinnä tyhjää perävaunua.

Onko sähköautossa isompi autovero?

Verotus on maltillisempi autoille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat pienet. Sähköautoista maksetaan alin mahdollinen autovero, ajoneuvoveron perusvero ja käyttövoimavero.

Sähköautoilla ajoneuvoveron perusvero määrätyy 0 g/km-hiilidioksidipäästön mukaan, joten se on varsin alhainen. Sähköauton käyttövoimavero on 1,5 snt/pvä/100 kg, kun esimerkiksi dieselauton vero on 5,5 snt/pvä/100 kg. Bensa-autolla käyttövoimaveroa ei ole ollenkaan.

Mitä sähköauton vakuuttamisessa pitää ottaa huomioon?

Sähköautojen korjaamoinfrastruktuuri on vielä kypsymätön polttomoottoriautoihin nähden. Kun tekijöitä on vähän, vakuutusyhtiöt eivät pysty kilpailuttamaan korjaamoja. Siksi myös vakuutusmaksut saattavat olla hieman korkeampia.

Käytännössä vakuutusmaksuun vaikuttavat kuitenkin eniten auton ominaisuudet, kuten merkki, teho ja hinta – eli samat tekijät kuin polttomoottoriautoissakin. Myös kuljettajan iällä on suuri merkitys.

Sähköautojen vakuutusriskiä on tutkittu ja se on ollut kohollaan. Toistaiseksi autokanta on kuitenkin niin suppea, että se ei kerro koko totuutta. Suuri osa sähköautoista on tehokkaita malleja, joiden korkeampi vahinkoriski ei johdu sähkökäyttöisyydestä.

Kuinka pitkään akku riittää?

Kysymykseen on mahdotonta vastata yleispätevästi.

Eri sähköautoissa on erilaisia akkukapasiteetteja. Jopa samaa sähköautomallia on tarjolla useammalla eri akkukapasiteetilla. Pääsääntö on, että mitä enemmän maksat, sitä paremman akkukapasiteetin saat.

Myös ajo-olosuhteilla on iso vaikutus toimintamatkaan. Pakkaskelit alentavat akkujen kykyä ottaa vastaan ja luovuttaa virtaa, ja siksi akkuja pitää lämmittää. Lämmitystä tarvitaan myös auton sisätiloihin. Jos kaikki lämmittämiseen tarvittava energia otetaan ajoakuista, sillä on väistämättä vaikutusta ajomatkaan.

Auton käyttäjä voi omalla toiminnallaan vaikuttaa asiaan. Säilyttämällä autoa sisätiloissa tai esilämmittämällä akut ja sisätilat auton ollessa verkkovirrassa voi osittain kompensoida pakkasen aiheuttamia haasteita.  Myös esimerkiksi vesi, lumi tai loska tien pinnassa sekä vastatuuli lisäävät ajovastusta ja virrankulutusta.

Pitääkö paikkansa, että sähköauton akku menee kymmenessä vuodessa niin huonoon kuntoon, ettei autolla ole enää vaihtoarvoa?

Ei pidä. Akku ei ole kymmenen vuoden jälkeen kokonaan käyttökelvoton. Käytännössä sen kapasiteetti on vain heikentynyt uudesta vastaavasta, mikä vaikuttaa jonkin verran auton toimintamatkaan. Auto kelpaa vielä hyvin esimerkiksi perheen kakkosautoksi, lyhyistä matkoista koostuvaan kaupunkiajoon.

Sähköautojen lisääntyessä markkinoille saadaan varmasti myös tehdaskunnostettuja akkuja. Muutenkin kysynnän lisääntyminen tulee julkisuudessa esitettyjen arvioiden perusteella laskemaan akkujen hintoja. Näin ollen myös akuston vaihto voi tulla hyvinkin kysymykseen reilun kymmenen vuoden päästä, jos haluaa säilyttää auton toimintasäteen uutta vastaavana.

Onko sähköauto vaaraksi kevyelle liikenteelle, koska se on niin hiljainen?

Osasta sähköautoja kuuluu vain rengasääniä ja ilmanvastuksen aiheuttamaa ulinaa. Tämä vähentää liikenteestä aiheutuvaa melua, mutta vaikeuttaa kevyen liikenteen ja näkövammaisten mahdollisuuksia havaita lähestyvä sähköauto.

Heinäkuusta 2019 alkaen tyyppihyväksytyiltä sähkö- ja hybridiautoilta on edellytetty AVAS-järjestelmää, jossa autolle luodaan keinotekoinen moottoriääni ajettaessa alle 20 km/h nopeudella sekä aina peruutettaessa. Järjestelmä tulee pakolliseksi kaikissa EU:n alueella rekisteröitävissä sähkö- ja hybridikäyttöisissä autoissa 1. heinäkuuta 2021 alkaen. Hybridiautoissa moottorin keinotekoista ääntä ei kuitenkaan edellytetä polttomoottorin käydessä.

Käytännössä jalankulkija ei voi aina luottaa siihen, että sähkö- tai hybridiautosta kuuluisi keinotekoinen moottorinääni. Liikenteessä on myös vanhempia sähkö- ja hybridiajoneuvoja, joissa tätä ominaisuutta ei ole. Toistaiseksi ominaisuus on myös kytkettävissä pois päältä, mikäli kuljettaja näin haluaa tehdä. Vasta heinäkuusta 2023 alkaen järjestelmä tulee toteuttaa niin, ettei poiskytkennän mahdollisuutta enää ole.

Asiantuntijat: Teppo Vesalainen, Autoliiton koulutuspäällikkö, vakuutuskysymyksessä Petri Linna, Pohjola Vakuutuksen asiantuntija

Tiesitkö, että Pohjola Vakuutuksen etuasiakkaana ja osuuspankin omistaja-asiakkaana saat autovakuutuksen bonuksellisesta kaskovakuutuksen hinnasta jopa lähes 10 %:n vuosittaisen alennuksen. Laske vakuutuksen hinta.

Lue myös:

Sähköautolla road tripille kotimaassa – kiinnitä erityistä huomiota teiden kuntoon

Näin taloyhtiö varautuu sähköautoiluun