Heinäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien taksikyydin enimmäishinta on vapaa. Tähän saakka kyydistä maksettu maksimikorvaus on säädelty tarkasti, mutta pian kaikki on toisin.

– Jatkossa taksikyydin hinta voi perustua mihin tahansa. Se voi olla matkahinnoittelu, minuuttihinnoittelu tai perustua vaikka vyöhykkeisiin, selventää Trafin Kehityspäällikkö Pipsa Eklund.

Hinnoittelun vapautuminen on samaan aikaan varsin odotettu ja pelätty uudistus. Olkoon siitä kumpaa tahansa mieltä, on selvää, että jatkossa taksiin ei voi astua yhtä huolettomasti kuin aiemmin. Tilanne on vähän sama kuin ulkomaanmatkalla.

Heinäkuun jälkeen taksimatkan hinta kannattaa selvittää ennen auton kyytiin nousemista. Tämä aiheuttaa lisähässäkkää ainakin taksitolpilla, jossa ei välttämättä kannata enää rynnätä ensimmäiseen vapaaseen taksiin, vaan selvittää jonossa olevien taksien hinnat.

Nousevatko hinnat ja huononeeko palvelu?

Taksiyrittäjien mukaan pelkona uudistuksessa on, että taksikyytien hinnat tulevat nousemaan ja palvelu huononemaan. Helsingin Taksiautoilijoiden puheenjohtaja Jukka Kuusisto ei täysin allekirjoita huolta.

– Todennäköistä on, että hinnoittelu tulee muuttumaan dynaamisemmaksi, mutta kukaan ei voi oikeasti kertoa miten hinta lopulta kehittyy. Joissain se halpenee ja joissain kallistuu, pohtii Jukka Kuusisto.

Palvelun laadun heikkenemiseen Kuusisto ei automaattisesti usko, mutta on vakuuttunut siitä, että jatkossa taksipalveluita kuluttavat asiakkaat jakaantuvat kahteen leiriin.

– Toiset katsovat hintaa ja toiset palvelua.

Heinäkuussa Suomen taksikentälle tulee takaisin maailmalla mainetta niittänyt Uber. Mobiilisovellukseen perustuva kyytifirma poistui maamme tiestöltä laittomana viime kesänä. Pian kuskit voivat hankkia luvat ja alkaa ajamaan kyytejä Uberille laillisesti.

Yhdysvaloista lähtöisin oleva Uber on saanut taksialan sekaisin ympäri maailmaa. Reilun seitsemän miljardin liikevaihtoa pyörittävä kyytipalvelu on aiheuttanut närää myös Suomessa. Osittain kritiikki kohdistuu siihen, että Uberin kyydeistä saama palkkio tilitetään Amsterdamin kautta, jolloin kotimainen verokarhu ei pääse käsiksi tuottoihin.

Samaan aikaan Uber on kirittänyt taksiyrittäjiä mm. mobiiliapplikaatioidensa parantamiseen, mikä näkyy palvelun helppoutena kotimaisilla taksiasiakkailla.

Taksiyrittäjäksi kuka vain?

Hinnoittelun lisäksi heinäkuussa vapautuvat myös taksilupien määrät. Sääntelystä nauttineet taksiautoilijat eivät enää jatkossa ole jakamassa pottia keskenään, vaan käytännössä taksiyrittäjäksi voi alkaa melkein kuka tahansa.

Mikäli rikosrekisteri tai terveydentila ei estä taksikyydin tarjoamista, voi kuka tahansa suorittaa itselleen taksiliikenneluvan. Jatkossa se hoituu pelkällä kokeella aiemmin vaaditun kurssin sijaan.

– Kun kokeen läpäisee, niin saa itselleen taksiluvan, toteaa Trafin Pipsa Eklund.

Taksilupien vapautuminen tuo markkinoille yksityishenkilöiden ja Uberin lisäksi ulkomaisia taksipalveluita. Yksi niistä on kansainvälinen Cabonline, jonka halpataksipalvelu FixuTaxi aloittaa liikennöinnin Suomessa heti heinäkuussa.

Luksusta ja halpoja kyytejä

Hinnoittelukaton poistuminen tulee tarkoittamaan ainakin sitä, että kyytien hinnat tulevat hajoamaan entistä voimakkaammin. Markkinoille tulee varma luksuskyytiä tarjoavia luksustakseja ja toisaalta erilaisia halpataksipalveluita.

– Todennäköistä on, että taksiyrittäjät tulevat erikoistumaan erilaisiin palveluihin ja hinnoittelumalleihin. Kyyti saatetaan jatkossa hinnoitella kiinteästi esimerkiksi juna-asemalta lentokentälle.

Vaikka halvempi kalusto ja vapautetut taksiluvat tulevat laskemaan osan taksikyytien hintoja, avaa kyydin hinnoittelun vapautuminen myös väärinkäytöksen mahdollisuuden. Pahaa-aavistamaton taksimatkailija saattaa yllättyä kyytinsä lopullisesta hinnasta, ellei ole autoon astuessaan tarkkana.

Hinnat saattavat myös vaihdella rajusti kellonajan ja sesongin mukaan. Pikkujoulukaudella kyydistä saattaa joutua maksamaan reippaasti enemmän kuin hiljaiseen päiväsaikaan.

– Minä en kyllä uskaltaisi hypätä pikkujouluaikana taksiin tarkistamatta kyydin hintaa tarkalleen, toteaa Helsingin Taksiautoilijoiden puheenjohtaja Jukka Kuusisto.

Taksitolpalta meijeriauton kyytiin?

Suomessa Jatkossa keltaisen kyltin alla on perinteisesti liikennöinyt komea rivistö E-sarjan Mersuja ja muita Premium-luokan autoja. Jatkossa tähän on tulossa muutos, sillä seassa saattaa olla vaikka mopo- tai meijeriautoja.

Taksikalusto tulee laajenemaan merkittävästi, sillä taksiyrittäjän auton hankintaan oikeuttanut verovähennys on kokenut suuria leikkauksia. Kalustoon ei välttämättä ole rahallisesti järkevää panostaa samalla tavalla kuin aiemmin.

Vaikka Liikennekaareen kuuluva taksilain uudistus on herättänyt taksiautoilijoissa ja yrittäjissä pääosin närkästystä, löytää Jukka Kuusisto siitä sentään jotain positiivista.

– Jos oikein kaivamalla kaivaa, niin tämä tilanne on toki piristänyt koko taksialaa ja potkinut toimijoita keskittymään palveluun ja palvelumuotoiluun. Tämä on kuitenkin niin iso murros, että se olisi vaatinut pidemmän sopeutumisajan, toteaa Kuusisto.

Hinnoittelun ja sääntelyn purkaminen on monella tapaa positiivinen ja kilpailua piristävä muutos, mutta huolena taksiyrittäjillä on erityisesti haja-asutusalueiden taksipalvelut. Kuusisto pohtii sitä kuinka motivoituneita yrittäjiä riittää vaikkapa Kihniöön ajamaan synnyttäjiä sairaalaan keskellä yötä.

– Alussa myös isompien asiakasvolyymien alueilla todennäköinen palvelun ylitarjonta syö yrittämiseltä kannattavuutta ja saattaa rapauttaa palvelun laatua, sanoo Jukka Kuusisto.