Renkaanvaihdon yhteydessä on syytä olla tarkkana niin tunkin kuin pulttienkin kanssa. Arvokkaampien renkaiden ja vanteiden omistajien kannattaa myös suojautua varkaita vastaan.

Tarkista renkaiden kunto

Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä‍. Vaihtamalla säännöllisesti renkaiden paikkaa, voi varmistaa niiden tasaisemman kulumisen. Saman puolen renkaiden paikkaa voi vaihtaa keskenään, että etu- ja takarenkaat kuluisivat samaan tahtiin.

- On kuitenkin hyvä muistaa, että kesärengassarjassa kuluneempien renkaiden paikka on edessä riippumatta auton vetotavasta, neuvoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander.

Kesärenkaiden kulutuspinta on hyvä tarkistaa kevään renkaidenvaihdon ohella riittävän usein ajokauden aikana sekä kesän lopussa ennen syksyn sateita ja kasvanutta vesiliirtoriskiä.

Monelle sähköauton omistajalle saattaa tulla yllätyksenä, että renkaat voivat kulua yllättävän nopeasti. Sähköauton paino, tehokkuus ja kuljettajan ajotapa voivat kuluttaa renkaita nopeammin kuin polttomoottoriautolla ajettaessa.

Varovaisuutta tunkin käytössä renkaita vaihdettaessa

Jos renkaat vaihtaa itse, kannattaa ensin hankkia kunnon tunkki, ja perehtyä siihen, mistä kohtaa autoa neuvotaan käyttöohjekirjassa nostamaan. Vararengastunkki ei ole oikea työkalu renkaanvaihtoon. Jos autoa yrittää lisäksi nostaa vääristä paikoista, voi pahimmillaan aiheuttaa useiden satojen eurojen vahingot, kun helmapelti vaurioituu noston yhteydessä.

Sähköautojen renkaiden vaihtamisessa on syytä olla erityisen tarkkana, koska vahingot voivat olla huomattavan kalliita. Sähköauton akku tai korkeajännitekaapelit voivat vaurioitua, jos auto nostetaan ylös väärällä tavalla tai väärästä kohdasta.  

- Vakuutus ei valitettavasti korvaa huolimattomasti tunkatun auton vaurioita kuten helmapeltejä tai vioittunutta sähköakkua. Jos on hiukankin epävarma mistä autoa voi nostaa, kannattaa renkaiden vaihdossa kääntyä ammattilaisten puoleen, Hiljander neuvoo.

Muista pulttien jälkikiristys

Jos renkaat vaihtaa itse, on syytä olla tarkkana pulttien kiinnityksessä, etteivät ne mene väärille kierteille. Renkaiden pyörimissuunta on myös syytä tarkistaa.

Vaikka renkaat vaihdattaisi ammattilaisella, tulee pultit jälkikiristää 100-150 kilometrin ajon jälkeen. Näin vältytään siltä riskiltä, että rengas löystyisi ajaessa tai pahimmillaan irtoaisi ajon aikana.

- Rengaspaineet tulisi tarkistaa noin kerran kuukaudessa. Oikea rengaspaine tekee ajosta taloudellista ja turvallista, minkä lisäksi renkaat myös kuluvat tasaisemmin, Hiljander sanoo.

Säilytä renkaat varkaiden ulottumattomissa

Rengasvarkauksissa nähdään selkeä piikki keväisin ja syksyisin renkaiden vaihtoaikaan. Erityisesti autojen renkaat merkkivanteineen houkuttavat varkaita. Renkaita ei kannata koskaan säilyttää avoimessa paikassa kuten terassilla tai autokatoksessa ilman eri lukitusta.

- Arvokkaammat renkaat ja vanteet kannattaa dokumentoida mahdollisimman huolellisesti. Niistä kannattaa ottaa valokuvat ja kirjata ylös renkaan merkki, malli ja kokotiedot. Lisäksi arvokkaat kevytmetallivanteet olisi hyvä yksilöidä vanteen sisäpuolelle tehdyllä kaiverruksella, Hiljander neuvoo.

Renkaat voi suojata myös lukkopulteilla, joita käytetään tavallisten kiinnityspulttien tapaan. Lukkopultin saa avattua vain yksilöidyllä avainhylsyllä.

Lue lisää:

Routakuopat aiheuttavat autoilijalle ikäviä yllätyksiä – näin voit välttää vahingot